Název:
Smlouvání - proč je v různých sektorech a oblastech obchodu různě rozšířené?
Překlad názvu:
Bargaining - What are the differences in diverse industries and trade area?
Autoři:
Bejdová, Markéta ; Svoboda, Miroslav (vedoucí práce) ; Šťastný, Daniel (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoká škola ekonomická v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá faktory vedoucími ke smlouvání v České republice, a to konkrétně těmi, z jakých důvodů je v různých sektorech a oblastech trhu rozšířeno. Tento problém je řešen empiricky, s pomocí metody nejmenších čtverců. Data k provedení této práce jsou získána z dotazníkového šetření, vlastního průzkumu trhu a informací o prodejnosti vybraného zboží. Z výstupu regrese se nepodařilo vyvrátit základní hypotézu, že možnost cenové diskriminace vede k vyšší pravděpodobnosti smlouvání a naopak vysoký růst transakčních nákladů na smlouvání vede k stanovení pevné ceny. Dále je zde uveden alternativní přístup, který se s pomocí dalšího dotazníkového šetření snaží zjistit, jestli smlouvání není rozšířeno spíše na základě místa prodeje. Z tohoto výzkumu plyne, že respondenti očekávají největší pravděpodobnost výskytu smlouvání na tržnicích. Zároveň se zdá, že ze zkoumaných vlastností má největší dopad na pravděpodobnost smlouvání velikost obchodu.The work aims on the factors affecting bargaining in the Czech Republic, especially which reasons determine its existence in different market sectors and areas of trade. This problem is being solved empirically, using the method of least squares. Data used for the regression are obtained from the questionnaire, market research and sales information of selected goods. From the regression output we cannot refuse the main hypothesis that the possibility of price discrimination leads to a higher probability of haggling and conversely high growth in transaction costs of bargaining leads to the fixing of prices. An alternative approach with the help of another survey is trying to find out if bargaining depends rather on the place of sale than anything else. This research suggests that respondents expect the greatest likelihood of bargaining at marketplaces. It seems that the greatest impact on the probability of bargaining has, of all surveyed attributes, the size of trade deal.
Klíčová slova:
cenová diskriminace; informovanost; pevná cena; smlouvání; transakční náklady; awareness; bargaining; fixed price; price discrimination; transaction costs
Instituce: Vysoká škola ekonomická v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné v digitálním repozitáři VŠE. Původní záznam: http://www.vse.cz/vskp/eid/33406