|
Andrej Fridman: Procházka pohádkovým lesem
BOČAROV, Vadim
Cílem této diplomové práce je zmapovat život, klavírní tvorbu a pedagogický přínos soudobého ruského skladatele Andreje Leonidoviče Fridmana. V analytické části pak přiblížit jeho pedagogicky zaměřený a vyhledávaný sborník klavírních skladeb pod názvem Procházka pohádkovým lesem, s komparační snahou o analýzu jeho hudebně jazykové mluvy s podobnými formami minulosti.
|
|
Klavírní dílo Leoše Janáčka a možnosti jeho interpretace
Landkammerová, Veronika ; Gregor, Vít (vedoucí práce) ; Tichá, Libuše (oponent)
díla Bakalářská práce Klavírní dílo Leoše Janáčka a možnosti jeho interpretace pojednává o životě, skladatelském stylu a hudebním přínosu Leoše Janáčka a o jeho klavírním díle. V první části se práce zabývá především Janáčkovým moravským původem, jeho vztahu k hudbě, studiemi a skladatelskými úspěchy i neúspěchy. Krátce popisuje i jeho rodinný život, který velice ovlivnil tvorbu a mistrovu životní filozofii. Dále práce shrnuje nejdůležitější rysy mistrova skladatelského slohu, především co se týče klavírních skladeb, a uvádí návod, jak skladby studovat z interpretačního hlediska. Druhá část je věnována čistě klavírnímu dílu. Skladba po skladbě je zkoumána, jsou hledány možnosti její interpretace a objevovány její interpretační problémy. Jejich řešení je nacházeno na nahrávkách významných českých interpretů Janáčkova díla. Bakalářská práce dochází k závěru, že Leoš Janáček byl originálním, jedinečným skladatelem světového formátu. Byl unikátem, který neměl a dosud nemá ve světě obdoby a jeho dílo bylo velkým přínosem do hudebního světa a života. Klavírní dílo je vesměs intimního charakteru a při jeho zkoumání zjišťujeme, že možnosti, jak jej pojmout, jsou téměř nevyčerpatelné. Důležité je, aby tóny "procházely výhní srdce", jak mistr sám řekl. Dokladem toho je fakt, že i ti největší mistři hrají...
|
|
Klavírní dílo Edvarda Hagerupa Griega, jeho interpretace a možné využití v ZUŠ
Štěpánková, Barbora ; Gregor, Vít (vedoucí práce) ; Tichá, Libuše (oponent)
Práce v úvodu stručně připomene život skladatele a přiblíží čtenáři Lyrické kusy, které si pro analýzu klavírního díla autorka vybrala. V dalších kapitolách se zaměřuje na jednotlivé charakteristické rysy klavírní tvorby Edvarda Hagerupa Griega a dokazuje je na vybraných ukázkách. Mezi objevené rysy patří: inspirace lidovou tvorbou, jednoduchá kompozice díla, hra se základním motivem, začátek skladby formou předtaktí, užívání arpeggií, nátrylů a přírazů, tvůrčí práce skladatele s oktávou a unisonem, užívání ojedinělých pauz, zkrácených ozvěn, ligatur, zadržovaných basů, chromatických a diatonických postupů a střídání rukou ve vedení melodie. Poté se práce zaměřuje na stručný rozbor Lyrického kusu Wedding Day at Troldhaugen, prokáže na rozboru objevené rysy tvorby a věnuje se též interpretaci skladby, kde autorka vychází z vlastní zkušenosti a z poslechu nahrávky uložené na stránkách bergenské knihovny a ze záznamu provedení daného kusu Edvardem Hagerupem Griegem. Na závěr autorka uvádí kapitolu o možném využití Lyrických kusů. V rámci práce autorka užívá anglických názvů jednotlivých skladeb.
|
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |