|
Generování matematických příkladů pro střední a základní školy
Janečka, Jan ; Straka, Martin (oponent) ; Kaštil, Jan (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá generováním písemných testů z matematiky pro střední a základní školy. Ke generování je využita efektivita genetického algoritmu. V práci jsou implementovány dva typy příkladů: lineární rovnice s neznámou v čitateli a slovní úlohy o pohybu. U každého z těchto typů příkladů je možno nastavit specifické požadavky. Výstup je tvořen dvěma soubory ve formátu pdf, kdy jeden soubor obsahuje zadání testu a druhý řešení tohoto zadání.
|
|
Vliv Singapurské matematiky na matematickou self-efficacy žáků 1. st ZŠ
Šulcová, Pavla ; Jančařík, Antonín (vedoucí práce) ; Jirotková, Darina (oponent)
Tato diplomová práce částečně navazuje na výzkum Smetáčkové a Vozkové, které vyvinuly český dotazník matematické self-efficacy. Zkoumá žákovskou matematickou self-efficacy, tedy přesvědčení studenta o jeho schopnosti úspěšně pracovat na řešení matematických problémů, v závislosti na pohlaví, ročníku a typu použitých slovních úloh. Dále se věnuje výuce, popisu řešení a žákovských strategií při řešení slovních úloh v podobě dvou typů singapurských úloh - Jaké číslo dává smysl a Na jakou otázku lze odpovědět. Popisuje výuku matematiky v Singapuru, který se v mezinárodním testování opakovaně umisťuje na předních příčkách. Výzkumu trvajícího 5 týdnů se zúčastnilo 53 žáků 4. a 5. ročníku základní školy. Na začátku a na konci výzkumu žáci vyplnili dotazník matematické self-efficacy. V průběhu výzkumu bylo žákům 4. ročníku předloženo 8 úloh singapurského typu Na jakou otázku lze odpovědět a žákům 5. ročníku 10 úloh tradičního typu, nebo singapurského typu Jaké číslo dává smysl. Hypotézy byly ověřeny dvouvýběrovým F-testem. Neprokázal se rozdíl v matematické self- efficacy u chlapců a dívek. Žáci 4. ročníku předchozími třídními učiteli hodnocení jako více matematicky schopní měli vyšší self-efficacy než žáci, které učitelé hodnotili jako méně matematicky schopné. Mezi skupinami v 5. ročníku vytvořenými...
|
|
Vybrané parametry ovlivňující obtížnost slovních úloh
Vokounová, Lenka ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Vondrová, Naďa (oponent)
Práce se zabývá vybranými parametry, které ovlivňují obtížnost slovních úloh, a tedy i žákovo řešení slovních úloh. Cílem práce je teoreticky prozkoumat a prakticky prověřit některé tyto parametry z projektu 16-06134S Grantové agentury České republiky - Slovní úlohy jako klíč k aplikaci a porozumění matematickým pojmům, a tím poukázat na obtíže, které učitelé matematiky nemusí vždy na první pohled vnímat a za problém je považovat. První část práce se zabývá slovními úlohami obecně. Věnuje se důležitosti slovních úloh v hodinách matematiky, dělení slovních úloh. Nakonec se zabývá řešením různých typů slovních úloh. V druhé části jsou uvedeny některé parametry ovlivňující obtížnost slovních úloh, které jsou vybrány převážně na základě projektu 16-06134S Grantové agentury České republiky - Slovní úlohy jako klíč k aplikaci a porozumění matematickým pojmům. Některé z těchto parametrů jsem analyzovala na základě mini případových studií a vlastní učitelské praxe. V poslední části práce je uvedeno vlastní doporučení pro práci se slovními úlohami. KLÍČOVÁ SLOVA slovní úlohy, parametry ovlivňující řešení slovních úloh, řešení slovních úloh
|
|
Vybrané parametry ovlivňující obtížnost slovních úloh
Vokounová, Lenka ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Vondrová, Naďa (oponent)
Práce se zabývá vybranými parametry, které ovlivňují obtížnost slovních úloh, a tedy i žákovo řešení slovních úloh. Cílem práce je teoreticky prozkoumat a prakticky prověřit některé tyto parametry z projektu 16-06134S Grantové agentury České republiky - Slovní úlohy jako klíč k aplikaci a porozumění matematickým pojmům, a tím poukázat na obtíže, které učitelé matematiky nemusí vždy na první pohled vnímat a za problém je považovat. První část práce se zabývá slovními úlohami obecně. Věnuje se důležitosti slovních úloh v hodinách matematiky, dělení slovních úloh podle oblastí matematiky a podle kontextu. Nakonec se zabývá řešením různých typů slovních úloh. V druhé části jsou uvedeny některé parametry ovlivňující obtížnost slovních úloh, které jsou vybrány převážně na základě projektu 16-06134S Grantové agentury České republiky - Slovní úlohy jako klíč k aplikaci a porozumění matematickým pojmům. Některé z těchto parametrů jsem analyzovala na základě mini případových studií a vlastní učitelské praxe. V poslední části práce je uvedeno vlastní doporučení pro práci se slovními úlohami. KLÍČOVÁ SLOVA slovní úlohy, parametry ovlivňující řešení slovních úloh, řešení slovních úloh
|
| |
|
Slovní úlohy se sportovní tematikou
ČEJKOVÁ, Šárka
Do slovních úloh se promítají situace známé z každodenního života a ve výuce matematiky mají nezastupitelné místo. Cílem bakalářské práce je vytvořit sadu řešených slovních úloh, které spojují téma matematiky a sportu, a představit tak aplikovatelnost matematického učiva v reálném životě. Každá úloha je doplněna o ukázkové řešení. Úlohy zasahují do různých sportovních odvětví a při jejich řešení jsou využívány programy MS Excel a GeoGebra.
|
|
Vybrané parametry ovlivňující obtížnost slovních úloh
Vokounová, Lenka ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Vondrová, Naďa (oponent)
1 ABSTRAKT Práce se zabývá vybranými parametry, které ovlivňují obtížnost slovních úloh. Cílem práce je vytipovat některé parametry, které by mohly ovlivňovat řešení slovních úloh a ukázat, že propojení matematiky s jazykem má smysl a může poukázat na obtíže, které učitelé matematiky ve slovní úloze nemusí vždy za problém považovat. První část práce je věnovaná slovním úlohám obecně. Věnuje se důležitosti slovních úloh v hodinách matematiky, dělení slovních úloh podle oblastí matematiky a podle kontextu. Nakonec se zabývá řešením různých typů slovních úloh. V druhé části jsou uvedeny některé parametry ovlivňující obtížnost slovních úloh. Následně je provedena analýza vlivu zvolených parametrů u vybraných slovních úloh na základě projektu 16-06134S Grantové agentury České republiky - Slovní úlohy jako klíč k aplikaci a porozumění matematickým pojmům a na základě vlastních zkušeností z učitelské praxe. V poslední části práce je pak uvedeno vlastní doporučení pro práci se slovními úlohami. KLÍČOVÁ SLOVA slovní úlohy, parametry ovlivňující řešení slovních úloh, řešení slovních úloh
|
|
Žákovská řešení otevřených a polyvalentních úloh
BÉZOVÁ, Petra
Tato diplomová práce se zabývá žákovskými řešeními otevřených a polyvalentních úloh na druhém stupni základních škol. Hlavním cílem práce je zjistit, jak žáci řeší úlohy, pro které existuje více postupů řešení nebo více řešení, a jaká variabilita se objevuje v žákovských řešeních. Práce je rozdělena do čtyř částí, Terminologie, Design výzkumu, Výsledky a Příklady v podobě Concept Cartoons. První část se věnuje rešerši slovních, otevřených a polyvalentních úloh a též rešerši metody Concept Cartoons. V druhé části se zaměřuji na kvalitativní výzkum a též zkoumám, jak žáci řeší již zmíněné úlohy. Třetí část se podrobně věnuje žákovským řešením a poslední část obsahuje užití metody Concept Cartoons v praxi.
|
|
Nestandardní aplikační úlohy a problémy
PRŮDKOVÁ, Kamila
Bakalářská práce se zabývá nestandardními aplikačními úlohami a problémy v matematice. Cílem bylo vytvořit sbírku příkladů s jejich vzorovým řešením za použití počítačového programu GeoGebra pro interaktivní geometrii, algebru a analýzu. Kromě obsahu úloh a jejich vzorového řešení v textové podobě je výsledkem této práce i online výstup ve formě GeoGebra knihy. Pro výuku, vizualizaci, řešení a analýzu úloh v matematice lze doporučit výše zmíněný multiplatformní dynamický software GeoGebra.
|
|
Analýza žákovských řešení matematických úloh jako příprava na tvorbu úloh Concept Cartoons
KRŠKOVÁ, Jana
Tato diplomová práce se zabývá metodou Concept Cartoons a kvalitativní analýzou dat ze získaných písemných prací žáků několika třetích tříd zaměřenou na různé postupy řešení matematický úloh. Analýza je zaměřená na řešení správná a nesprávná, častá i méně častá. Součástí práce je vytvoření několika úloh Concept Cartoons. V teoretické části je tato metoda popsána a je zmíněno, kdo stojí za jejím vznikem. Také jsou popsané slovní úlohy a početní operace sčítání, odčítání, násobení a dělení.
|