Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Mezigenerační rodinná solidarita očima studentů sociální práce
TUŠEROVÁ, Tereza
Tato diplomová práce se zabývá problematikou mezigenerační rodinné solidarity očima studentů sociální práce. Hlavním cílem je zmapovat postoje studentů sociální práce k mezigeneračnímu rodinnému soužití. Vliv na vztahy mezi seniory a mladými lidmi má vzájemná interakce, osobní zkušenosti, rodinné zázemí a další faktory. Téma mezilidských vztahů se týká každého z nás, nejen studentů sociální práce, základní kámen pro postoj mladé generace k seniorům utváří právě rodina, kde vzniká zmíněná mezigenerační rodinná solidarita. Tato práce se zaměřuje na vztah a postoj k této problematice z pohledu studentů sociální práce, kde se pracuje s předpokladem sociálního cítění, a to nejen k seniorům. Práce se skládá z teoretické a výzkumné části. Teoretická část práce je tvořena několika okruhy. Zabývá se vybraným obdobím stáří člověka, kde je zmiňována s ohledem k tématu práce - dospělost, stáří a demografická křivka. Dále je popsána formální péče o seniory, služby určené této cílové skupině a k nim vztahující se příspěvek na péči. Ve třetím okruhu je popsán samotný neformální pečovatel. Předposlední okruh se týká tématu mezigenerační solidarity a v závěru teoretické části téma vyplývající již z názvu samotné diplomové práce, a to student sociální práce. Pro výzkumnou část diplomové práce byl zvolen kvalitativní výzkum, metoda dotazování a technika polostrukturovaného rozhovoru. Rozhovory probíhaly se studenty sociální práce a byli zaměřeny na několik okruhů. Hlavní výzkumná otázka zněla: "Jak vnímají studenti sociální práce mezigenerační soužití v jedné domácnosti?" Dále byla rozdělena na několik dílčích otázek. Samotný výzkum proběhl v etapách, jako první proběhl předvýzkum a až poté následoval výzkum samotný. Všechny rozhovory byly nahrávány a doslovně přepsány. Získané informace byly zpracovány metodou vytváření trsů a výsledná data byla strukturována dle jednotlivých dílčích otázek. Z výzkumu vyplynulo, že studenti sociální práce vnímají soužití se staršími členy rodiny v jedné domácnosti jako přirozený vývoj jejich rodiny, rodinné situace. Považují za přirozené chování uvnitř rodiny, takové chování, kdy k sobě členové přistupují s láskou, úctou a pochopením. Přejí si i nadále pečovat o své blízké, a to v rodinném kruhu s minimálním, nebo žádným využitím sociálních služeb určených pro seniory. Studenti sociální práce se shodují, že studium tohoto oboru, jim přineslo velké množství informací, které jim ulehčí životní situaci, kdy se jako rodina, starají o stárnoucí členy své rodiny, stejně tak se ale shodují, že studium neovlivnilo jejich pohled a postoj k mezigeneračnímu soužití. Mezigenerační soužití zajišťuje jim, ale i dalším členům domácnosti jednu důležitou potřebu, a to "nebýt sám." Výsledky mohou dále sloužit studentům sociální práce, kteří se touto problematikou zabývají. Dále může tuto diplomovou práci využít i široká veřejnost k získání informací o mezigeneračním rodinném soužití.
Mezigenerační učení a dítě předškolního věku
RUTOVÁ, Gabriela
Tématem této bakalářské práce je mezigenerační učení a dítě předškolního věku. Samotná práce je rozdělena na Empirickou část a část Teoretickou. Teoretická část obsahuje dvě základní kapitoly, a to Mezigenerační učení a Rodinu. Podkapitoly jsou zvoleny tak, aby vysvětlily a podtrhly základní téma. Co se týká kapitoly Mezigenerační učení, jsou to Definice mezigeneračního učení, Učení v rodině, Výchova v rodině, Komunikace v rodině, Rodičovství a Prarodiče a Vnoučata. V kapitole Rodina, jsou to Definice rodiny, Typy rodiny a Funkce rodiny. Důležitost každé podkapitoly pro danou problematiku je objasněna v každé z nich. Empirická část popisuje kvalitativní šetření i jeho průběh v pěti zkoumaných rodinách. V každé rodině byly vedeny hloubkové rozhovory s rodiči, prarodiči i dětmi. Výsledky rozhovorů byly analyzovány pomocí otevřeného kódování. Mezi nejčastější kategorie, které se v kódování objevily, patřily výchova v různých podobách, běžný den a běžné činnosti každé rodiny a názory na oddělené soužití. Také činnosti, které dělají vnoučata s prarodiči a naopak, názory na sebe samé a také to, jak často spolu tráví vnoučata a prarodiče čas.
Význam setkávání dítěte předškolního věku se seniory
Kubešová, Jana ; Kropáčková, Jana (vedoucí práce) ; Uhlířová, Jana (oponent)
Bakalářská práce se věnuje problematice mezigeneračního soužití, konkrétně možnostem setkávání předškolního dítěte se starými lidmi. Teoretická část se zaměřuje na porovnání soužití generací v rodině v kontextu historického vývoje, dále analyzuje problémy současné moderní rodiny a dopady na děti, které nemají možnost pravidelného setkávání s prarodiči či jinými seniory. Empirická část je založena na pozorování realizace aktivní spolupráce mateřské školy Sokolovská s domovem seniorů. Pozorování je doplněno rozhovory s dětmi, rodiči a učitelkami. Cílem bakalářské práce je analýza forem spolupráce mezi mateřskou školou a domovy seniorů a vzájemný přínos setkávání předškolních dětí se seniory.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.