Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Výuka slovních úloh prostřednictvím metodických materiálů typu Porovnávání
Hrúzová, Eva ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent)
Tato práce se zaměřuje na implementaci metodických materiálů založených na konceptu concept cartoons při výuce slovních úloh na druhém stupni základní školy. V teoretické části se práce zabývá popisem slovní úlohy a jejím vyučování ve školách, včetně role učitele a konstruktivistického pojetí. Dále se věnuje konceptu concept cartoons, který je použit jako základ pro implementaci metodických materiálů. V praktické části jsou tyto materiály implementovány v průběhu pěti vyučovacích hodin v rámci sedmého a osmého ročníku. Shrnutím výsledků lze říci, že implementace metodických materiálů využívajících concept cartoons při výuce slovních úloh na druhém stupni základní školy byla úspěšná a žáci tento nový způsob výuky hodnotili pozitivně. Jednou z hlavních výhod použití concept cartoons je podle zkušeností z mého výukového experimentu, že vytváří prostředí, v němž žáci nezažívají pocit selhání. To je proto, že chyby a obtíže při řešení úloh jsou připisovány fiktivním kresleným postavičkám. Použití concept cartoons také podporuje diskusi a interakci mezi žáky, protože často existuje více než jedno správné řešení daného problému. Tento přístup pomáhá podporovat spolupráci a rozvoj kritického myšlení. Celkově pozitivní výsledky této studie naznačují, že použití materiálů může být cenným nástrojem při výuce...
Analýza žákovských řešení matematických úloh jako příprava na tvorbu úloh Concept Cartoons
KRŠKOVÁ, Jana
Tato diplomová práce se zabývá metodou Concept Cartoons a kvalitativní analýzou dat ze získaných písemných prací žáků několika třetích tříd zaměřenou na různé postupy řešení matematický úloh. Analýza je zaměřená na řešení správná a nesprávná, častá i méně častá. Součástí práce je vytvoření několika úloh Concept Cartoons. V teoretické části je tato metoda popsána a je zmíněno, kdo stojí za jejím vznikem. Také jsou popsané slovní úlohy a početní operace sčítání, odčítání, násobení a dělení.
Analýza žákovských řešení matematických úloh jako příprava na tvorbu úloh ve formátu Concept Cartoons
ZELENKOVÁ, Jana
Diplomová práce je zaměřena na matematické písemné práce žáků 6. třídy druhého stupně základní školy. Cílem je analýza žákovských řešení jako příprava na tvorbu úloh ve formátu Concept Cartoons. V teoretické části práce se zabývám přístupy k vyučování matematiky, učebními styly žáků a jejich strategiemi při řešení nejen matematických problémů. Dále popisuji matematické slovní úlohy, úlohy Concept Cartoons, jejich vznik, dělení a tvorbu. V praktické části se věnuji konkrétním pracím žáků a rozebírám jejich postupy řešení, správné i ty nesprávné. Tato část práce slouží jako příprava na tvorbu zcela nových úloh Concept Cartoons. Vše je doplněno ukázkami žákovských prací.
Úlohy ve formátu Concept Cartoons jako doplněk učebnic matematiky
ČECH, Adam
Tato práce se zabývá úlohami ve formátu Concept Cartoons. V práci je uvedeno využití úloh během výuky matematiky na druhém stupni základní školy. Kvalitativní výzkum vedl ke zjištění problémových témat učiva matematiky. Sesbíraná data byla využita k tvorbě nových úloh ve formátu Concept Cartoons, které jsou obsahem této práce. Nové úlohy byly vyzkoušeny v praxi. Práce může posloužit pro učitele jako námět k obohacení výuky.
Žákovské řešení úloh zaměřených na ekologii na 1. stupni základní školy
ČÍŽKOVÁ, Lenka
Tato práce popisuje žákovské řešení úloh zaměřených na ekologii na 1. stupni základní školy. Zaměřuje se na ekosystém rybník. 63 žákům 5. ročníků ze 3 základních škol bylo zadáno 11 úloh na toto téma. Zadání a řešení proběhlo formou online formuláře vzhledem k tomu, že prezenční výuka na základních školách byla v době výzkumu zakázána. Dotazník obsahoval otevřené i uzavřené úlohy, převážně byly úlohy zadány formou concept cartoons. Práce zkoumá, jakým způsobem žáci tyto úlohy řešili. Důraz je kladen na způsob spíše než na správnost řešení (ta je ovšem rovněž vyhodnocována). Práce představuje metodiku grafického a numerického vyhodnocení a přináší poznatky ohledně některých aspektů žákovského řešení. Mezi tyto aspekty patří vliv uspořádání zadání na řešení úlohy, časová náročnost řešení úlohy nebo schopnost formulovat a zapsat vlastní odpověď do počítačového formuláře.
Porovnávání strategií při řešení typových slovních úloh
Kohout, Ondřej ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent)
Bakalářská práce se zabývá problematikou porovnávání strategií při řešení typových slovních úloh. V teoretické části pojednává o pojmu concept cartoons, o typových slovních úlohách, procesu a strategiích řešení slovních úloh a o výsledcích zahraničních studií, které se porovnáváním řešitelských strategií zabývají. V praktické části práce je provedena analýza vybraných českých učebnic matematiky pro 2. stupeň základní školy včetně příslušných příruček pro učitele z hlediska přítomnosti více řešitelských strategií k jedné slovní úloze a z hlediska didaktického přístupu k typovým slovním úlohám. Jádrem práce je 15 vytvořených pracovních listů, které sestávají z concept cartoons, v nichž dva hypotetičtí žáci předkládají svá řešení stejné typové slovní úlohy. Součástí práce je i konkrétní návrh, jak takový pracovní list implementovat ve výuce, spolu s návrhem možného pokračování využití porovnávání strategií ve výuce matematiky.
Problem posing in prospective primary school teachers´ education: Case of Concept Cartoons
Hošpesová, A. ; Tichá, Marie
The presentation will discuss creation of Concept Cartoons as a possible way to support the development and refinement of prospective primary teachers' pedagogical concept knowledge.
Observing how future primary school teachers reason about fractions
Samková, L. ; Tichá, Marie
The contribution focuses on the possibility to use an educational tool called Concept Cartoons in future primary school teachers' education, especially as an instrument for observing how future primary school teachers reason about fractions. The task which we adapted to the Concept Cartoons form belongs to primary school mathematics, i.e. it focuses on the concept of a fraction per se, in particular on the parts-and-whole decision and on comparison of two pre-partitioned models with diverse wholes. Using Concept Cartoons, we observe which statements about the issue our respondents consider as correct, and which kinds of reasoning they use in their justifications. We also mention other related concepts (percentages), and related tasks from entrance exams to lower-secondary selective schools.
Developing open approach to mathematics in future primary school teachers
Samková, L. ; Tichá, Marie
In our contribution we focus on the possibility to develop open approach to mathematics in future primary school teachers during a university course on mathematics conducted in inquiry-based manner. We analyse data obtained in the beginning and in the end of the course with respect to two main aspects related to open approach to mathematics: searching for all solutions of a task, and acceptance of different forms of notation of a given solution. Data analysis revealed in the participants three different shifts towards open approach to mathematics, and showed that after the active participation in the course each of the participants improved at least in one of the monitored aspects, and that none of the participants got worse in any of the aspects.
Error patterns in computation in concept cartoons
Samková, L. ; Tichá, Marie ; Hošpesová, A.
The paper focuses on an educational tool called Concept Cartoons, and its possible usage in primary school mathematics, especially in promoting discussion in the classroom. We show in detail how to prepare Concept Cartoons displaying various mental computation strategies and error patterns.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.