National Repository of Grey Literature 26 records found  1 - 10nextend  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
Romanian prison literature (1944-1989)
Rokoská, Jana ; Valentová, Libuše (advisor) ; Vajdová, Libuša (referee)
Záměrem této práce Je přiblížit a charakterizovat rumunskou literaturu zaznamenávající existenci komunistických detenčních zařízení v Rumunsku v letech 1944 až 1989 a posílit zájem o toto téma. Po druhé světové válce se Rumunsko ocitlo na více než čtyři desetiletí pod komunistickou nadvládou, která postupně cíleně likvidovala vš,echny své skutečné domnělé odpůrce. Metastázemi vznikl v zemi systém represivních zařízení (věznice, pracovní tábory, psychiatrické léčebny), do nichž byly postupem času uvrženy statisíce nevinných lidí. Ostatní vzpurné či nepohodlné obyvatelstvo bylo deportováno do zapomenutých kraj ů a státostrana dala likvidaci časem rozměr genocidy. F orm)' a rozsah politických represí proti společnosti se měnily spolu se změna.mi uvnitř politického systému a údaje z nedávno otevřených archivů rumunské tajné policie Securitate a komunistické strany a svědectví těch, kteří zařízeními prošli, potvrdily, že největším rozmachem koncentráčnického systému se vyznačuje začátek padesátých let a následné desetiletí. Zločinecký systém si byl dobře vědom skutečnosti, že tužka je nástroj em paměti, jímž se přesně zachytí myšlenka nebo pocit, který z mozku časem vymizí, a tudíž v rumunské literární historii nenajdeme písemnosti zaznamenané politickými oběťmi pnmo ve vězeňském prostředí. Do pádu...
Specific signs of Romanian fairy-tale
Broučková, Sonia ; Našinec, Jiří (advisor) ; Vajdová, Libuša (referee)
Cílem této práce Je přiblížit rumunskou pohádku v širších souvislostech se zaměřením na problematiku překladu. Kořeny rumunské pohádky se výrazně liší od té naší. Vycházejí sice ze společného indoevropského prazákladu, ale z úplně odlišného kulturního, sociálního a historického prostředí. Mají tedy hodně společných znaků, ale zároveň mnoho specifik. Jednotlivé tradiční postavy rumunských pohádek napovídají mnohé o národní mentalitě a jejich rozbor je zajímavý nejen z tohoto hlediska, nýbrž i z pohledu překladatelského. Morfologie pohádky má svá schémata, která na jedné straně fascinují svou pevnou strukturou a stereotypními formami, ale na straně druhé nesčetným množstvím variant a variací. Rumunské pohádky jsou úžasnou syntézou řady rozličných vlivů (kulturních, sociologických, historických, geografických atd.) a určitě si zaslouží hlubší zkoumání.
Eugen Ionescu/Eugène Ionesco - Life and Works
Našincová, Klára ; Horáková, Jarmila (advisor) ; Vajdová, Libuša (referee)
The topic of this diploma thesis is to prove the author's deep roots in the Romanian literary tradition (Urmuz, I. L.Caragiale), to try to prove that the poetics of his famous plays is actually contained in his work from the 30's and echoes of his personal and artistic experience from Romania can be also found in his French mature creative period. Therefore, Ionesco's writings will be compiled for the first time in our country in its wholeness since Czech and Occidental interpreters and comentators have mostly ignored the author's Romanian period of creation. Key Words Eugen Ionescu, Eugène Ionesco, Romanian literature 20th century, French literature 20th century, The Theatre of the Absurd, Romanian literaly exile
The reformation in Transylvania and its responses in the Romanian-speaking environment
Plíšková, Dora ; Valentová, Libuše (advisor) ; Vajdová, Libuša (referee)
Lutherská větev reformace do Sedmihradska pronikala v šestnáctém století prostřednictvím saského obyvatelstva, kalvínská prostřednictím maďarského. V roce 1566 bylo v Sedmihradsku založeno tzv. rumunské kalvinistické biskupství, jehož cílem bylo šířit reformovanou víru mezi místní rumunské obyvatelstvo, a to dosažením vysluhování mší v rumunštině (místo církevní slovanštiny), podporou tisku rumunskojazyčných náboženských knih, zvyšováním vzdělanostní úrovně kněží a administrativní reorganizací církve. Po období vlády knížat z rodu Báthoryů se reformace v Sedmihradsku opět prosazuje zhruba od třicátých let sedmnáctého století, v letech čtyřicátých získává pod vedením kalvinistického superintendenta Istvána Gelejiho Katony značně netolerantní charakter. Metropolita sedmihradské pravoslavné církve musí před svým zvolením podepsat body tzv. kalvinizačního programu. Z doktrinárního hlediska však reformace, jejíž šíření mezi sedmihradskými Rumuny definitivně končí se vznikem řeckokatolické církve (r. 1700), nezanechala v rumunském prostředí žádné stopy kromě prosazení rumunštiny jako liturgického jazyka - to se v Sedmihradsku podařilo zhruba s náskokem půldruhého století oproti Valašsku a Moldavsku. Pozoruhodné je soužití reformované a pravoslavné dogmatiky v rumunských dílech připisovaných vlivu...
Eminescu's poetry in Slovak and Czech translation
Němečková, Lucia ; Vajdová, Libuša (advisor) ; Valentová, Libuše (referee)
The present thesis is dedicated to the translations realised in Chzech and Slovak from the poetry of the Romanian poet Mihai Eminescu. The poems that were selected for this presentation are characteristic to the literature that was published during Eminescu's life, translated by Karol Strmen and Ivan Krasko in Slovak, respectively by Vilém Závada in Chzech. The thesis is concerned with the work and life of Mihai Eminescu and also with the spcific means of expression used by 'the great romantic'. The original poems were also compared to their translations. What can be said about these poems is that they belong to some very different periods of time. Each of the poets lived and created in different times. Krasko's poems appeared in the '20s, Strmen's poems, in the '40s and Závada's in the '60s. Krasko's selection was made especially according to the semantic and poetic aspect. The motives in his literature are similar to the ones in Eminescu's: the motive of the mother, of solitude, of sadness and also the signs of symbolism. Karol Strmen preferred the romantic poems - he selected only poems belonging to this current. Vilém Závada's selection was the most complex one, including poems from all the periods of creation from Eminescu's literary work. The thesis is divided in two parts. The first part refers to...
Romanian dramatic production after 1989
Fiedlerová, Elisabeta ; Valentová, Libuše (advisor) ; Vajdová, Libuša (referee)
The topic of this thesis is Romanian dramatic writing which appeared after 1989. For outlining the contemporary situation I have selected fifteen active dramatists: Lia Bugnar, Ştefan Caraman, Gianina Cărbunariu, Nicoleta Esinencu, Bogdan Georgescu, Mihai Ignat, Vera Ion, Maria Manolescu, Mihaela Michailov, Alina Nelega, Ştefan Peca, Ioan Peter, Gabriel Pintilei, Saviana Stănescu and Carmen Vioreanu. The mentioned authors belong to the Romanian "new wave" which partly found its inspiration in Romanian interwar avant-garde and in the works of British and Scandinavian dramatists of the first half of the nineties, known in Czech as cool drama and more significantly, new brutalism. The first authors who inspired from this current were Nelega, Stănescu and Caraman, the generation of post revolutionary dramatists, but the true brutalism was brought by the younger playwrights called "Generation 2000", especially by Peca Ştefan. To him, M. Ignat, A. Nelega, G. Carbunariu and L. Bugnar I dedicated in my thesis the largest space, I chose three plays of each author. The five mentioned authors are linked by the "theatre of social themes", which means dramas inspired from everyday Romanian reality with its stereotypes, prejudices and sense of humour which they use in their plays when observing or criticising the social...
Romanies in Romanian literature
Severýn, Adam ; Valentová, Libuše (advisor) ; Vajdová, Libuša (referee)
Postavy Romů se v rumunské literatuře vyskytují poměrně hojně a oproti jiným literaturám jsou nazírány často ze zajímavých úhlů (např. Rom Răzvan na knížecím stolci, obraz "dobrého Cikána" v literatuře bojující proti otroctví). Je to logický důsledek dlouhodobé přítomnosti romského etnika na rumunském území. Od svého příchodu až do současnosti jsou jednou z největších národnostních menšin v rumunské populaci a jejich procentuální zastoupení je jedno z nejvyšších i ve srovnání s jinými evropskými zeměmi. Romové tak značně ovlivnili i rumunskou kulturu, zejména folklor. Většinová společnost byla jednoduše nucena se vypořádat s jejich kulturní a sociální odlišností. Proto je překvapivé, že fenomén Romů v rumunské krásné literatuře nebyl uspokojivě popsán v žádné rozsáhlejší a obecně dostupné práci. To se ale netýká jen Rumunska, i v jiných zemích patří toto téma mezi opomíjená. V první polovině 19. století byl na základě filologických zkoumání obecně přijat názor o původu Romů z Indie. Po prvotním zájmu o romský jazyk se začaly v Evropě objevovat studie zabývající se jejich historií, způsobem života a také folklorem. V Rumunsku se zájem o Romy zvýšil zvláště ve druhé třetině 19. století v souvislosti s bojem proti společensky a politicky již dále neudržitelnému otroctví. Ve 20. století se pak zajímají o romské...
Romanian dramatic production in 60-70 years of 20th century
Mendlová, Petra ; Valentová, Libuše (advisor) ; Vajdová, Libuša (referee)
Romanian dramatic production of 60 - 70 years in 20th century is the topic of my diploma thesis. In this period of time dramatists they had much more freedom in their creativity than in previous years. Reason for that was politic release and that had led to artistic release as wel1. I have decided to analyze these four playwriters and their dramas: Ion Baie~u - Iertarea (Forgiveness), Chitimia, Vinovatul (Cuplrit), Escrocii in aer liber (Cheaters under the blue sky), Dresoarea de fantome (Ohosts buster). Teodor Mazilu - Pro~tii sub c1ar de luna (Fools under the moonlight), Ace~ti nebuni fiítamici (These crazy hypocrites), Frumos e in septembrie la Venetia (Beutiful Venice in september), Sarbatoarea princi ara (Prince ly banquet), PMaria de pe noptiera (Hat on the bedside table). Dumitru Radu Popescu - Ace~ti ingeri tri~ti (These sad ange1s), Piticul din gradina de vara (Dwarf in the summer garden), Visul (Dream), Dirijor (Conductor), Cezar, mascariciul piratilor (Cesar, c10wn ofthe pirates) Marin Sorescu - Iona (Jonah), Parac1iserul (S acrist) , Matca (River-channel), Raceala (Cold), A treia teapa (The third executive stake). In my diploma thesis I was mostly concem about the style of the dramas, what affected them, the strongest influence that allowed the artist to open up and describe specific1y each and...
Eugen Ionescu/Eugène Ionesco - Life and Works
Našincová, Klára ; Horáková, Jarmila (advisor) ; Vajdová, Libuša (referee)
The topic of this diploma thesis is to prove the author's deep roots in the Romanian literary tradition (Urmuz, I. L.Caragiale), to try to prove that the poetics of his famous plays is actually contained in his work from the 30's and echoes of his personal and artistic experience from Romania can be also found in his French mature creative period. Therefore, Ionesco's writings will be compiled for the first time in our country in its wholeness since Czech and Occidental interpreters and comentators have mostly ignored the author's Romanian period of creation. Key Words Eugen Ionescu, Eugène Ionesco, Romanian literature 20th century, French literature 20th century, The Theatre of the Absurd, Romanian literaly exile
Mircea Eliade - Narrator - Initiator. The Initiation Dimension of His Fantastic Prose
Mikulová, Tamara ; Valentová, Libuše (advisor) ; Šrámek, Jiří (referee) ; Vajdová, Libuša (referee)
Our work is devoted to the Romanian philosopher and author of fantastic prose, Mircea Eliade. The unique feature of his fiction lies in the narrative building upon the initiating structure, and reflecting the mythological consciousness, which is perceived by the author as a means of escaping historical relativism. In order to analyse his work we applied the hermeneutic approach, which is in our view best suited for interpretation of Eliade's prose. The hermeneutic approach shows that the author-narrator assumes the function of a religious initiator, who is in possession of a vision of the world and conveys it to his readers. The initiated author can see a different world, a possible world that surpasses the material one, and he is able to bring this vision, inexpressible by words, to the reader. Thus, the process of reading and analysing such a text then turns into gradual initiation into the secrets of existence through its esoteric dimension. Eliade's aim in his fantastic prose is to show that even in the desecrated world the sacred is hidden anywhere and a man is still able to reveal it anytime. Key words: Eliade, initiation, narrator, symbol, sense, hermeneutics, imagination, inner and outer face of literature, sacred, profane, reality, death initiation, dramatic performance, salvation,...

National Repository of Grey Literature : 26 records found   1 - 10nextend  jump to record:
See also: similar author names
1 Vajdová, Lucie
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.