Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 159 záznamů.  začátekpředchozí104 - 113dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Libreta Lorenza Da Ponte
Špaček, Jan ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Žáčková, Magdalena (oponent)
Tématem bakalářské práce jsou libreta italského básníka Lorenza da Ponte. Práce se zabývá bio-bibliografickým medailonkem autora, analýzou tří operních libret a charakteristickými rysy da Pontových textů se stručným porovnáním s tvorbou italského libretisty a básníka Pietra Metastasia. Italská libreta jsou rozdělena do tří hlavních kapitol: Le nozze di Figaro, Il dissoluto punito ossia il don Giovanni a Così fan tutte ossia la scuola degli amanti. V jednotlivých částech jsou popsány oddělené analýzy výše zmíněných operních libret. Úvod každé kapitoly charakterizuje konkrétní dílo a okolnosti jeho vzniku. Podrobnější analýza si klade za cíl popsat vystupující postavy a jejich případné proměny v průběhu děje, analyzovat rým ve strofě, identifikovat specifické slovní obraty, metafory a pojmenování. Závěr každé kapitoly je zakončen nejdůležitějšími poznatky a případnými anomáliemi, které v průběhu analýzy byly objeveny a zjištěny.
Vision of the woman in the Giovanni Verga's veristic works
Grigeľová, Eva ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Svobodová, Petra (oponent)
(slovensky): Cieľom tejto bakalárskej práce bude rozbor ženských postáv vo veristickej próze Giovanniho Vergu s ohľadom na ich prežívanie a správanie. Budem vyhodnocovať ich konanie a na základe toho ich rozdelím do skupín v závislosti od role akú zastávajú. Okrem toho sa v závere chystám nájsť súvis medzi typológiou ženských postáv a Vergovým Cyklom Porazených. V časti teoretickej si zadefinujeme literárny smer, ktorého predstaviteľom je Giovanni Verga, ďalej jeho život a štyri zásadné veristické diela jeho tvorby. Budem sa opierať o citácie a parafrázy z uvedenej sekundárnej literatúry. V analytickej časti predstavím jednotlivé hrdinky s využitím kľúčových momentov z ich života. Budem však pracovať prevažne samostatne aby som poukázala na čo najväčší osobný prínos s využitím citácií z primárnej literatúry. Svoje tvrdenia budem podkladať hlavne dielom od Susana Amatangelo "Figuring Women" s podtitulom "A Thematic Study of Giovanni Verga's Female Characters", ktorá ma v mojom smerovaní ovplyvnila asi najviac. V závere zhrniem všetky poznatky a ženské predstaviteľky rozdelím do univerzálne použitelných skupín.
Komedie Pietra Aretina
Plocková, Tereza ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Žáčková, Magdalena (oponent)
Předmětem této bakalářské práce jsou komedie Pietra Aretina. Úvodní část je zaměřena především na život a dílo Pietra Aretina. Následuje představení období renesance, komediálního žánru v Itálii a charakteristika jednotlivých Aretinových komedií: La Cortigiana (Kurtizána), Il Marescalco (Podkoní), Lo Ipocrito (Pokrytec), La Talanta (Talanta), Il Filosofo (Filozof). Další část je věnována analýze jeho nejznámější komedie La Cortigiana (Kurtizána) a porovnání tohoto dramatu s Machiavelliho komedií La Mandragola (Mandragora).
Enzo Jannacci
Zázvůrková, Dagmar ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Flemrová, Alice (oponent)
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Ústav románských studií BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Dagmar Zázvůrková Enzo Jannacci Praha 2013 Vedoucí práce: doc. PhDr. Jiří Pelán, Ph.D. Děkuji doc. PhDr. Jiřímu Pelánovi, Ph.D. za laskavé rady a vedení mé práce. Vřelé poděkování patří PhDr. Marii Kronbergerové, Ph. D. a Jiřímu Suchému. Prohlašuji, že jsem tuto diplomovou práci vypracovala samostatně a výhradně s použitím citovaných pramenů, literatury a dalších odborných zdrojů. Ve Voticích, dne 4. ledna 2013 Dagmar Zázvůrková Klíčová slova: Jannacci, cantautore, Itálie, populární hudba, 20. století Key words: Jannacci, cantautore, Italy, pop-music, 20th century Abstrakt: Bakalářská práce je věnována osobnosti a tvorbě významného italského "cantautora" Enza Jannacciho. Jannacci významně přispěl k proměně podoby italské populární hudby, prosadil se nejen jako zpěvák, ale i skladatel, scénárista, kabaretiér a herec. Práce shrnuje přehled Jannacciho života, seznámí s jeho nejslavnějšími písněmi a na závěr podnikne pokus porovnat Jannacciho tvorbu s dílem autora, který je mu v České republice zřejmě nejbližší - Jiřího Suchého. Současně práce poukáže na vývoj italské populární kultury ve druhé polovině dvacátého století a to především na hudebním poli. Abstract: My Bachelor thesis deals with the personality and work of an...
"Fiabe teatrali" Carla Gozziho
Hendrychová, Jana ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Flemrová, Alice (oponent)
a klíčová slova Předmětem bakalářské práce Fiabe teatrali Carla Gozziho je nástin autorovy divadelní polemiky a analýza čtyř z jeho dramatických pohádek. V úvodní části bude stručně popsán kulturně-historický kontext Benátek v 18.století a dramatikův život s přehledem nejznámějších děl. Následuje charakteristika divadelní tvorby Carla Gozziho a poté je popsána jeho účast v divadelních polemikách na základě významných děl v chronologickém pořadí. Ve čtvrté kapitole se práce zaměří na obecnou charakteristiku Fiabe a analýzu her: L'amore delle tre melarance (Láska ke třem pomerančům), Il re cervo (Král jelenem), Turandot (Turandot) a L'augellino belvedere (Zelenavý ptáček). V závěru je shrnuta divadelní poetika Carla Gozziho. Klíčová slova: Carlo Gozzi, Fiabe teatrali, divadelní polemika, komedie dell'arte, Láska ke třem pomerančům, Král jelenem, Princezna Turandot, Zelenavý ptáček
Konceptualizace mores v dramatickém básnictví. Studie o poetice francouzské tragédie v 17. století
Šuman, Záviš ; Pohorský, Aleš (vedoucí práce) ; Pelán, Jiří (oponent) ; Kyloušek, Petr (oponent)
212 Résumé Povahokresba a vymezení jednotlivých jejích podmínek patří k jedné z nejsložitějších otázek raně novověkého francouzského myšlení o divadle. Všichni teoretici i autoři, jejichž úvahami jsme se zaobírali, se shodují na tom, že Aristotelem stanovená kritéria jsou oprávněná. Odlišují se však v náhledu na hierarchii mezi jednotlivými požadavky i v samotné definici toho, jak konkrétně náplň toho či onoho článku Aristotelovy pojmoslovné soustavy vymezit. Tragédii definuje Aristotelés pomocí různých kritérií, mezi nejdůležitější však nesporně patří předmět a způsob nápodoby. Předmětem básnické mimésis je lidské jednání. Nositely tohoto jednání jsou tudíž nutně lidé, které básník obdařuje povahovými rysy (povahami). Základní funkcí povahokresby je, aby podle pevně stanovených kritérií zakládala děj. Úkol básníka pak spočívá v tom, vybavit jednající postavu takovými povahovými rysy, aby posílil vnitřní soudržnost dramatického díla. Jinými slovy, povahokresba a rovněž myšlenková stránka jsou vůči ději podřízené a jejich konkrétní podoba na ději jako složce, která stojí v Aristotelově hierarchii nejvýše a které v Poetice věnuje také nepoměrně více prostoru, závisí. Maximální úspornost Aristotelova vymezení jednotlivých podmínek povahokresby a jeho nejednoznačnost vedla francouzské teoretiky i dramatiky v...
Giorgio Bassani a Ferrara
Hloušková, Šárka ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Pelán, Jiří (oponent)
Předmětem této diplomové práce je Ferrarský román, jenž zahrnuje téměř celou prozaickou tvorbu Giorgia Bassaniho, jednoho z nejvýznamnějších italských spisovatelů 20. století. V úvodu práce je nastíněn historický a společenský kontext doby, v němž Bassani dospíval a který dal vzniknout jeho životní filosofii. Bez těchto zkušeností by se nikdy nestal spisovatelem a pramení z nich i jeho morální závazek tyto skutečnosti zachytit. Významnou roli v Bassaniho díle hrál rovněž jeho židovský původ; židovství v sobě slučuje výjimečnost a vyděděnost zároveň a tento ambivalentní pocit v sobě nese většina Bassaniho postav. V centrální části práce je představen Ferrarský román po stránce tematické i stylistické, zmapován je rovněž vztah mezi vypravěčem a autorem samotným, tedy mezi fikcí a realitou. Poslední dvě kapitoly se zabývají Ferrarou, symbolikou prostoru jak vertikálního, tak horizontálního a umístěním hrdinů na scéně tohoto mikrokosmu. Společně s postavami projdeme celou Ferraru a budeme sledovat, jaký význam nesou jednotlivá místa v Bassaniho díle.
Dramata Gabriela D'Annunzia
Klesal, Johan ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Flemrová, Alice (oponent)
Tato bakalářská práce si klade za cíl představit osobnost italského spisovatele Gabriela D'Annunzia (1863 - 1938) s konkrétním zaměřením na jeho dramatickou tvorbu. Zohledňuje se v ní projekce autorova života do jeho díla i nesčetné umělecké a společenské vlivy, jimiž prošel během své literární dráhy. Práce se snaží rovněž reinterpretovat popř. zpřesnit nejrůznější klišé, která o D'Annunziovi a jeho tvorbě přetrvávají a zdůraznit naopak některá méně známá fakta. Podstatná část stati je pak věnována analýze tří vybraných divadelních her napříč autorovým dramatickým obdobím, ve které by měly být potvrzeny a zvýrazněny rysy, vlivy a představy o D'Annunziově dramatu a divadle. KLÍČOVÁ SLOVA D'Annunzio, Gabriele, 1863 - 1938, drama, divadlo, Itálie, Mrtvé město, Dcera Joriova, Koráb.
Aspekty neorealismu v italské literatuře a ve filmu : porovnání vybraných témat
Hulecová, Pavla ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Pelán, Jiří (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá porovnáním aspektů a poetiky neorealismu v italské literatuře a filmu na základě vybraných literárních a filmových děl tohoto období. Teoretický úvod práce je věnován představení italského neorealismu, jeho vývoje, hlavních myšlenek, periodizace, časopisů a autorů v oblastech literárního a filmového neorealismu. Dále se věnuje literárním a filmovým technikám, filmové řeči, možnostem literární narace a stylu režisérů neorealistických filmů. Cílem praktické části jsou dílčí komparativní analýzy vybraných literárních a filmových děl na obsahové a formální rovině. Dílčí analýzy jsou provedeny na základě výběru čtyř z hlavních témat neorealismu. Vybraná témata jsou špatné sociální podmínky, italský jih, partyzánský odboj a fašismus a antifašismus. Závěr práce se zabývá porovnáním těchto dvou oblastí na základě dílčích analýz a shrnuje, jak se s poetikou a záměry neorealismu vyrovnala literatura a film.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 159 záznamů.   začátekpředchozí104 - 113dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 PELÁN, Jakub
1 Pelán, Jan
1 Pelán, Jaroslav
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.