Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 248 záznamů.  začátekpředchozí154 - 163dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Rozvoj rečových a neřečových oblastí u dítěte s vývojovou dysfázií
Kovaříková, Barbora ; Kotvová, Miroslava (vedoucí práce) ; Klenková, Jiřina (oponent)
Bakalářská práce je vedena jako případová studie chlapce s expresivním typem vývojové dysfázie. Věnuje se možnostem rozvoje jednotlivých řečových a neřečových oblastí u daného chlapce. Teoretická část je zaměřena na popsání vývoje dětské řeči, teoretické vymezení narušené komunikační schopnosti a teoretické ukotvení vývojové dysfázie z pohledu etiologie, symptomatologie a diagnostiky. Dále se teoretická část také věnuje terapii a rozvoji jednotlivých oblastí u dítěte s vývojovou dysfázií. Druhá část práce se již zaměřuje na rozvoj řečových a neřečových oblastí po praktické stránce. Analyzuje dostupné lékařské zprávy a výsledky ze vstupního a výstupního orientačního hodnocení jednotlivých oblastí chlapce. Také popisuje průběh rozvoje jednotlivých oblastí u daného chlapce a prezentuje použitý materiál. Bakalářská práce si tedy klade za cíl, analyzovat řečové a neřečové oblasti u chlapce s vývojovou dysfázií a popsat možnosti jejich rozvoje. Klíčová slova: Vývojová dysfázie, narušená komunikační schopnost, komunikace, řečové roviny, sluchové vnímání, zrakové vnímání, rozvoj, případová studie.
Podpora komunikace u pacientů s roztroušenou sklerózou
Macháčková, Milada ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Kopečný, Petr (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem podpory komunikace u pacientů s roztroušenou sklerózou v terminálním stadiu onemocnění. Jelikož v České republice by se pracoviště zabývající se danou problematikou dala spočítat na prstech jedné ruky, otázka se jeví jako více než aktuální. V první části práce autorka seznamuje čtenáře s onemocněním jako takovým, s jeho klinickým obrazem a patologiemi, typy, diagnostikou, průběhem a léčbou. Jako cíl práce si stanovila charakterizovat potřeby a formy podpory pacientů v oblasti komunikace, k jehož dosažení realizovala šetření v ústavním zařízení realizované formou exploračního výzkumu. Na výzkumné otázky hledá odpověď v případových studiích pacientů, kteří byli ochotni se na výzkumu podílet, a kteří nechali nahlédnout čtenáře do svého životního příběhu a do intimního boje, jak se s nemocí co nejlépe vypořádat. Jejich cíl byl prozaicky jednoduchý - udržet si co nejdéle kontrolu nad svým životem a lidskou důstojnost. KLÍČOVÁ SLOVA roztroušená skleróza, augmentativní komunikace, alternativní komunikace, technické pomůcky, netechnické pomůcky
Možnosti aktivizace seniorů
Kopecká, Zuzana ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Kopečný, Petr (oponent)
Diplomová práce analyzuje nabídku aktivizačních programů jednotlivých center, klubů, vzdělávacích zařízení a středisek sociálních služeb pro seniory v hlavním městě Praze. Diplomová práce se zaměřuje na problematiku aktivizace seniorů. Výzkumným cílem diplomové práce je zjistit, jaké přínosy mají různé aktivizační programy pro seniory, jak senioři sami nahlížejí na konkrétní aktivity a jak moc jsou pro ně důležité. Dále je cílem diplomové práce zjistit, jaké aktivizační programy senioři nejvíce vyhledávají a jestli jejich výběr souvisí s dosaženým věkem, rodinným stavem, profesním původem a vzděláním. Diplomová práce je svým charakterem případovou empirickou studií. Z metodologického hlediska práce využívá dvě základní metody: za prvé, sběr a analýzu relevantních dat z odborné literatury a za druhé samostatný kvalitativní výzkum provedený metodou polostrukturovaných rozhovorů s reprezentativním vzorkem respondentů.
Projekce narušené komunikační schopnosti do dětské kresby
Zderadičková, Barbora ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Kopečný, Petr (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na speciálně-pedagogické téma a sleduje, jak se narušená komunikační schopnost projeví do dětské kresby. Práce je rozdělena na dvě části. První část je tvořena teoretickými poznatky, které vycházejí z odborné literatury. Jsou zde části věnovány komunikaci, řeči, jazyku, dále narušené komunikační schopnosti, kde je nejvíce analyzována vývojová dysfázie. Pozornost je věnována dětem ve věku mladšího školního věku, jejich kresbě a grafomotorice. Část praktická je tvořena kvalitativním šetřením, které bylo provedeno v základních školách a v domácím prostředí. K výzkumu byly použity metody a techniky - rozhovor, pozorování, kazuistika a analýza výsledku činnosti. Hlavním cílem práce je zjistit, jak se promítá narušená komunikační schopnost, konkrétně vývojová dysfázie do dětské kresby. Porovnat kresby žáků s vývojovou dysfázií s kresbami dětí bez narušené komunikační schopnosti. KLÍČOVÁ SLOVA Grafomotorika, komunikace, kresba, mladší školní věk, lidská postava, vývojová dysfázie
Logopedická intervence u osob s Parkinsonovou nemocí
Procházková, Eva ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Kopečný, Petr (oponent)
Diplomová práce se zabývá popisem narušené komunikační schopnosti doprovázející Parkinsonovu nemoc. Je standardně rozdělena na dvě části- teoretickou a empirickou. V teoretické části jsou, s využitím dostupné odborné české i zahraniční literatury, zpracovány současné poznatky o této neurodegenerativní chorobě. V práci je popsána její etiologie, symptomatologie a možnosti diagnostiky a léčby. Dále jsou zpracovány dostupné informace o narušené komunikační schopnosti provázející toto onemocnění. Nejčastěji se u nemocných Parkinsonovou chorobou lze setkat s hypokinetickou, či hyperkinetickou dysartrií a dysfagií. Zmíněny jsou i další přidružené obtíže v komunikaci jako amimie či porozumění řeči. V poslední kapitole teoretické části je věnována pozornost logopedické intervenci, stručně je popsána terapie, diagnostika a vliv farmakologie a neurochirurgických zákroků na komunikační schopnosti jedinců s Parkinsonovou nemocí. Výzkumná část analyzuje komunikační schopnosti osob s Parkinsonovou nemocí. Hlavním cílem bylo zmapovat narušenou komunikační schopnost pomocí Testu 3F: Dysartrický profil a pomocí strukturovaných a polostrukturovaných rozhovorů zjistit, jaké obtíže nejvíce vnímají sami klienti a jejich okolí. U všech zkoumaných osob byla provedena osobní i rodinná anamnéza, vždy zaměřená na obtíže v...
Logopedická intervence u osob po cévní mozkové příhodě s diagnózou afázie
Korandová, Zuzana ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Kopečný, Petr (oponent)
Tématem předkládané diplomové práce je logopedická intervence u osob po cévní mozkové příhodě s diagnózou afázie. Práce je koncipována do čtyř kapitol. První tři kapitoly jsou teoretického charakteru, čtvrtá kapitola představuje empirickou část. První teoretická kapitola se zabývá pojetím komunikace a definuje základní pojmy, dále se věnuje oblasti centrálního a periferního nervového systému a jeho vlivu na komunikační schopnost člověka. Druhá kapitola přibližuje problematiku cévních mozkových příhod, zaměřuje se zejména na etiologii a symptomatologii onemocnění, možnosti diagnostiky a terapie a oblast prevence. Třetí teoretická kapitola popisuje afázii, tedy druh narušené komunikační schopnosti vznikající v důsledku cévní mozkové příhody. Zaměřena je na vymezení, etiologii a symptomatologii afázie, proces diagnostiky a terapie. Ve svém závěru se kapitola také dotýká možností poskytování logopedické intervence v České republice. Čtvrtá kapitola diplomové práce představuje kvalitativní výzkumné šetření, jež bylo prováděno v rámci dvoutýdenních komplexních rehabilitačních pobytů pro osoby po cévní mozkové příhodě. Hlavním cílem výzkumného šetření bylo analyzovat logopedickou intervenci u dospělých osob po cévní mozkové příhodě s diagnózou afázie v chronické fázi, na jeho základě byly následně...
Poznatky o logopedické diagnostice a terapii balbuties v české a zahraniční odborné literatuře
Žárská, Kamila ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Kopečný, Petr (oponent)
Tématem této diplomové práce jsou poznatky o logopedické diagnostice a terapii balbuties v odborné české a zahraniční literatuře. Práce je rozčleněna na čtyři kapitoly. Z toho tři jsou teoretické a jedna praktická. První teoretická kapitola pojednává o koktavosti, definuje základní pojmy, zabývá se etiologií, příznaky a projevy, klasifikací a dělením. Druhá kapitola shrnuje poznatky o diagnostice a terapii balbuties v české literatuře. Třetí kapitola shrnuje poznatky o diagnostice a terapii balbuties v anglické literatuře. Čtvrtá, empirická část je zpracována jako kvantitativní empirické šetření. Hlavní metodou sběru dat bylo dotazníkové šetření. Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit jaké metody a techniky se používají při terapii koktavosti v České republice a ve Velké Británii. Jednotlivé subkapitoly empirické části představují výzkumné cíle a stanovené hypotézy, použité metody, vlastní zpracování kvantitativního šetření a závěry šetření. KLÍČOVÁ SLOVA koktavost, balbuties, diagnostika, terapie, logoped, logopedie, odborná literatura
Pomůcky při logopedické intervenci u dyslalie
Koberová, Jolana ; Kopečný, Petr (vedoucí práce) ; Klenková, Jiřina (oponent)
Diplomová práce s názvem "Pomůcky při logopedické intervenci u dyslalie" se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část práce je věnována obecnému pojeti oboru logopedie, logopedické intervence, dyslalii a všem složkám logopedické intervence u této narušené komunikační schopnosti. Dále je popsána klasifikace logopedických pomůcek dle různých autorů a některé vybrané pomůcky, na jejichž používání může převládat i mezi odborníky nejednotný názor. Těmto vybraným pomůckám se pak věnuje i praktická část, která pomocí dotazníkového šetření zkoumala pohled klinických logopedů na tyto pomůcky a jejich používání. Výzkum dává přehled o používání těchto pomůcek v praxi respondentů a ukazuje, že jejich pohled na ně se v některých oblastech liší. KLÍČOVÁ SLOVA Dyslalie, klinický logoped, logopedie, logopedická pomůcka, narušená komunikační schopnost.
Projevy v lexikálně - sémantické rovině u dětí předškolního věku
Vítů, Kateřina ; Kopečný, Petr (vedoucí práce) ; Klenková, Jiřina (oponent)
Cílem diplomové práce je analyzovat projevy v lexikálně-sémantické jazykové rovině u dětí předškolního věku. Teoretická část má tři kapitoly, které pojednávají o komunikaci a komunikačním procesu obecně, o fylogenetickém i ontogenetickém vývoji řeči, o jazykových rovinách, popisují lingvistické teorie osvojování si jazyka, metody pro diagnostiku slovní zásoby, metody rozvíjení slovní zásoby, organizaci předškolního vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, jeho cíle, vzdělávací oblasti klíčové kompetence a očekávané výstupy. Praktická část diplomové práce je realizována formou kvalitativního výzkumu s kvantitativními prvky. Výzkum byl realizován v běžné mateřské škole ve dvou třídách pro děti v předškolním věku. V rámci šetření byla sledována aktivní i pasivní slovní zásoba dětí a celkový mluvní projev z obsahového hlediska.
Možnosti rozvoje komunikačních dovednosltí v předškolním věku v rámci mimoškolních aktivit
Šusterová, Pavla ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Kopečný, Petr (oponent)
Hlavním tématem diplomové práce jsou možnosti rozvoje komunikačních dovedností v předškolním věku v rámci mimoškolních aktivit. Předmětem výzkumného šetření je kvalitativní výzkum s cílem zjistit vliv skupinových lekcí logopedické intervence na komunikační dovednosti dětí navštěvujících běžnou mateřskou školu. Diplomová práce je rozdělena do dvou částí - část teoretická a část praktická. Teoretická část poskytuje základní informace o celkovém vývoji dítěte od narození do nástupu do školy. Popsán je tedy vývoj motorických schopností dítěte, vývoj smyslového vnímání (zrakové a sluchové vnímání) a vývoj komunikační schopnosti dítěte. Každá část obsahuje mimo jiné i informace o možnostech stimulace jednotlivých oblastí vývoje dítěte. Dále teoretická část vymezuje a popisuje narušenou komunikační schopnost. Detailně se práce věnuje těm druhům narušené komunikační schopnosti, které jsou v dětské populaci nejčastější. V návaznosti na výzkumné šetření je popsána i narušená komunikační schopnost u osob s vadou sluchu. Praktická část je pojata jako kvalitativní výzkum, který si klade za cíl zjistit, zda skupinové lekce logopedické intervence mají vliv na vývoj komunikačních dovedností dětí v předškolním věku. Dílčím cílem výzkumného šetření je tvorba dvanácti plánů skupinových lekcí zaměřených na problémové...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 248 záznamů.   začátekpředchozí154 - 163dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.