Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 158 záznamů.  začátekpředchozí94 - 103dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Tradiční role a perspektiva instituce orientálního tržiště
Hanzlíčková, Helena ; Pargač, Jan (vedoucí práce) ; Petrášek, Michal (oponent) ; Halbich, Marek (oponent)
Disertační práce se zabývá problematikou orientálního arabského tržiště a bázárovou ekonomií. Pro orientální tržiště či trh se nejčastěji užívá perské slovo bāzār [bázár]; arabským ekvivalentem je قسو [súq], v turečtině çarşi [čarši]. Pojem nabývá dvojího významu: stejně jako anglický výraz market či le marché ve francouzštině je jednak označením pro obchodní výměnu zboží a služeb a zároveň fyzickým prostorem, kde k této směně dochází, přičemž zahrnuje nejen místo prodeje a nákupu samo o sobě, ale někdy i všechny jeho podoby- od stánků a obchodů přes moderní nákupní třídy až po "shopping mally". Bázár může označovat jednotlivou nákupní ulici v rámci i mimo prostor tržiště nebo celý obchodní komplex. Bázár je symbolickou centralitou města, ale nemusí se nutně jednat o jeho geografický střed; zosobňuje tradiční obchodní centrum měst arabsko-islámského světa. Bázárovou teorii v podstatě definovala Geertzova vlivná studie o bázárové ekonomii v Sefrou (výzkum v letech 1965- 1971), malém městě v Maroku s asi 600 obchody.1 Ve své klasické studii z Modjokuto v Indonésii (1963) Geertz ukazuje na dichotomii tržiště (small-scale peddling) a obchodních firem západního typu (large-scale merchandising) přechod od tradičního k modernímu; "starší", "tradiční" bázárový typ dává prostor "modernímu" obchodnímu...
Starý rituál v moderním Mexicu
Přichystalová, Lenka ; Vrhel, František (vedoucí práce) ; Halbich, Marek (oponent)
Tématem uvedené bakalářské práce jsou výsledky provedeného terénní ho výzkumu probíhajícímu od 3.2. 2012 do 30.7. 2012 v Mexiku ( ve státech Michoacán, Estado de Mexico, Distrito Federal) . Objektem výzkumu byl obřad zvaný Temazcalli. Jedná se o očistný obřad, který vedle fyzické očisty spojuje i duševní rituální očistu. A právě na tomto obřadu se autorka bude snažit prokázat nový vzrůstající trend, navracení se k starým rituálům a tradicím. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Etnografie několikadenního autobusového zájezdu: role tour leadera ve formování zkušenosti turistů
Meliashkevich, Illia ; Halbich, Marek (vedoucí práce) ; Kábová, Adriana (oponent)
Předložená diplomová práce se zabývá tématem několikadenních poznávacích autobusových zájezdů a roli tour leadera. Teoretickým jádrem práce je interdisciplinární pojetí turismu jako specifického asambláže praktik používajících zvláštní turistický postoj k lidem, objektům, praktikům druhých a sebe samému. Koncepce třetího prostoru umožňuje překročení definice turisty ve vztahu k tradičním dichotomiím (já - druzí, doma - mimo domov aj.), turista se tak spíše jeví metaforou obou s těchto protikladů, současně prvním a druhým. Turistické zkušenosti v rámci práce jsou považované za psychologický fenomén, jehož součástmi jsou očekávání turistů, vnímání turistických události a vzpomínky účastníků zájezdu. Cílem práce je prozkoumat průběh formování turistických zkušenosti ve specifických podmínkách několikadenních autobusových zájezdů s Běloruska do zemí EU, a odhalit role tour leadera v tomto procesu. Klíčová slova: autobusový zájezd, tour leader, turismus, zkušenost turisty, antropologie turismu
Móda, osobitost a styl: etnografická sonda módního ateliéru
Oulová, Jana ; Halbich, Marek (vedoucí práce) ; Josephy, Michal (oponent)
Diplomová práce "Móda, osobitost a styl: etnografická sonda módního ateliéru" se zabývá fenoménem módy z antropologického a sociologického hlediska. Vychází z klíčových teoretických přístupů, které na módu nahlížejí jako na projev třídního odlišení, majetkového soupeření, ale také individuálního sebevyjádření. Pozornost je rovněž věnována souvislostem mezi módou a kulturním prostředím, analýze módy v rámci studií materiální kultury a změnám v pohledu na osobnost módního návrháře a jeho tvorbu. Součástí práce je vlastní terénní výzkum, který probíhal v ateliéru české módní návrhářky Ivany Follové. Během několikaměsíčního výzkumu byl sledován chod ateliéru, vlivy působící na produkci módního zboží i průběh tvorby modelů. Pozornost byla věnována také stálé klientele, jež ateliér navštěvuje a využívá jeho služeb. V rámci výzkumného projektu byl kombinován sběr dat formou zúčastněného pozorování a polostrukturovaných rozhovorů. Cílem výzkumu bylo zjistit, na jakých principech funguje módní průmysl, zvláště pak jeho specifická oblast týkající se módy šité na zakázku. Záměrem bylo rovněž charakterizovat zákaznice ateliéru a jejich motivace pro spotřebu módních produktů.
"Bazar a zastavárna: etnografie na rozhraní formální a neformální ekonomie"
Rádl, Michael ; Abu Ghosh, Yasar (vedoucí práce) ; Halbich, Marek (oponent)
Bazar a zastavárna: etnografie na rozhraní formální a neformální ekonomie Abstrakt: V této práci se zabývám otázkou, co vlastně utváří bazar-zastavárnu a co toto zařízení znamená pro různé skupiny zákazníků. Základní výzkumnou metodou je auto-etnografie, protože se nejlépe hodí v situaci, kdy jsem sám majitelem takového obchodu a během terénního výzkumu využívám vlastních vzpomínek a vystupuji jak v roli přímého účastníka-majitele, tak i antropologa, který prostředí bazaru zkoumá. V empirické části přináším stručnou charakteristiku různých typů zákazníků bazaru podle toho, jakým způsobem bazar-zastavárnu využívají. Prostřednictvím popisu a analýzy vztahů a interakcí, ke kterým dochází při obchodních jednáních v bazaru-zastavárně, se pokouším ukázat, co tento druh ekonomiky, která bývá označována jako neformální nebo okrajová, znamená pro různé skupiny zákazníků. Zejména se zaměřuji na otázku, jak vnímají bazar-zastavárnu marginalizované skupiny a jak jej zakomponovali do svého životního stylu. Na základě shromážděných dat dovozuji, že bazar- zastavárnu pokládají za standardní ekonomické zařízení a za téměř nezbytnou součást své každodennosti. Klíčová slova: bazar-zastavárna, nákup, prodej, zástava, půjčka, použité zboží, zákazníci, marginalizované skupiny

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 158 záznamů.   začátekpředchozí94 - 103dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.