Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 67 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Historie sboru Jednoty bratrské v Jablonci nad Nisou do roku 1945
Oupická, Dagmar ; Moree, Pieter (vedoucí práce) ; Halama, Jindřich (oponent)
Tato diplomová práce s názvem Historie sboru Jednoty bratrské v Jablonci nad Nisou do roku 1945 mapuje německou část historie tohoto sboru. Opírá se především o prameny z archivu Ochranovského sboru při ČCE v Jablonci nad Nisou. Obsahuje obecné kapitoly o vývoji obnovené Jednoty bratrské v Čechách a na Moravě do roku 1945 a o náboženských poměrech v Jablonci nad Nisou v 1. pol. 20. století. Historie sboru je rozdělan do třech období podle působení jednotlivých farářů, obsahuje též životopisy farářů a pokus o charakterizaci jejich teologického zázemí. Práce se věnuje především konkrétním podobám sborového života, hospodaření sboru a jeho vztahům k ostatním církvím. Zkoumá okolnosti odchodu sboru z Jednoty bratrské v roce 1939. Samostatné kapitoly jsou věnovány křesťanským spolkům působícím při sboru Jednoty bratrské a kazatelským stanicícm v Hrádku nad Nisou, Chrastavě a Liberci. Jedna kapitola se dotýká také působení Gruppenbewegung - Oxford Group Franka Buchmana v Sudetech. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Postoje členů ČCE k aktuálním společensko-morálním otázkám
Lavický, Jan ; Halama, Jindřich (vedoucí práce) ; Janečková, Hana (oponent)
Ve své diplomové práci se zabývám pěti společensko-morálními tématy a zkoumám, jak se k nim staví Českobratrská církev evangelická. Tato témata jsou: 1) Manželství a rodina 2) Homosexualita 3) Soužití s etnickými menšinami 4) "Spor o bolševika" (vztah církve ke komunismu v jeho předrevoluční a současné podobě) 5) Uprchlíci a imigranti. První část této práce se zaměřuje na oficiální stanoviska synodu a synodní rady. Také rozebírá diskusi, která k přijetí těchto stanovisek vedla. Na tuto popisnou část navazuje sociologický průzkum, který zjišťuje postoje k výše uvedeným tématům mezi členy ČCE. Záměrem dotazníkového šetření je zjistit, do jaké míry se jejich názory shodují se stanovisky synodů a prohlášeními Synodní rady (byla-li v dané otázce vydána). Závěrečná část je věnována vyhodnocení získaných dat. Celkovým záměrem práce je zjistit, v jakých otázkách se členové ČCE shodnou a v čem jsme naopak církev názorově individualizovaná. Klíčová slova Českobratrská církev evangelická, sociální etika, sociologický průzkum, morální postoje
Zvířata jako nástroj využívaný lidmi
Jonová, Kateřina ; Halama, Jindřich (vedoucí práce) ; Keřkovský, Pavel (oponent)
(abstrakt) Za téma své diplomové práce jsem zvolila Zvířata jako nástroj využívaný lidmi. Důvodem vybrání tohoto tématu je má blízkost k němu a to z hlediska mého vzdělání v oblasti ekologie a etiky. Domnívám se, že bude zajímavé propojit získané vědomosti z oblasti ekologie a nynějšího studia bioetiky. Cílem mé práce je zjistit, najít, vysvětlit a prokázat, zda je a do jaké míry je ospravedlnitelné využívat zvířata ve prospěch člověka. Ve své práci se pokusím vystihnout nejdůležitější aspekty tohoto tématu. A skrze nasbírané informace od světových i tuzemských autorů se pokusím odpovědět na stanovený cíl. Práce bude členěna do tří hlavních částí. První část bude zaměřena na práva zvířat, ve druhé části bude popsáno, jakými způsoby zvířata využíváme a ve třetí části jsou uvedeny etické a teologické aspekty tohoto problému.
Pojetí ctností v díle Jana Amose Komenského
Provazníková, Tereza ; Halama, Jindřich (vedoucí práce) ; Moree, Pieter (oponent)
Etika je jedním z témat, které patří mezi stěžejní oblasti v dílech Komenského, přesto se jí v současné době věnuje velmi málo pozornosti. Cílem diplomové práce Pojetí ctností v díle Jana Amose Komenského je vytvořit přehlednou strukturu Komenského etiky a systematicky popsat, jak pojímá a chápe jednotlivé ctnosti. Práce nastiňuje východiska, na nichž Komenský staví své uvažování o etice a zdůvodňuje její potřebnost. Popisuje cíle, k jakým má mravní jednání přivést jedince i celou společnost, a rozvádí potřebné předpoklady k ctnostnému chování, ze kterých poukazuje především na rozumnost. Blíže se zabývá pojetím termínu ctnost, jak jej v obecné rovině chápe Komenský. Nejvíce pozornosti je v textu věnováno podrobné charakteristice konkrétních ctností, které lze ve vybraných primárních dílech nalézt. Celkem šestnáct ctností je roztříděno do dvou kategorií - kategorie etika jako souhrn ctností, které člověk zachovává vůči sobě, a symbiotika jako ctnosti, které člověk uplatňuje ve vztahu s druhými lidmi. Jsou zde uvedeny projevy ctností, jejich účel, popis ideálního chování člověka, konkrétní rady k jednání a často i popis příslušných neřestí. Klíčová slova: ctnost, neřest, Jan Amos Komenský, rozumnost, jedinec, společnost, vztahy, etika
Sebevražda a sebeobětování
Růžičková, Lucie ; Halama, Jindřich (vedoucí práce) ; Keřkovský, Pavel (oponent)
Anotace: Tématem diplomové práce je sebevražda a sebeobětování. Hlavním cílem práce je seznámit se s pojmy sebevražda a sebeobětování na základě odborné literatury a odpovědět na otázku, jak se od sebe tyto pojmy liší s ohledem na etické hodnocení. Práce obsahuje dvě teoretické části. V první části stručně definuji pojmy sebevražda a sebeobětování na základě odborné literatury, vyvracím některé obvyklé mýty a uvádím poznatky z oblasti medicíny, psychologie, sociologie a teologie. Dále zkoumám, jak se vyvíjí hodnocení sebevraždy v historii a v různým kulturách, způsoby, formy a prostředky sebevražedného jednání a jeho specifika podle věku, pohlaví a různých motivů. Druhá část práce je věnována případu Jana Palacha. V této části se pokouším odpovědět na otázku, zda se dá Palachův čin považovat za sebevraždu, či sebeobětováním a zabývám se i jeho etickou přijatelností. Zkoumám motivy Palachova jednání, jeho životní příběh, postoje a názory a zabývám se také ohlasy soudobých i dnešních autorů a církevních představitelů. Zároveň provádím také vlastní kritické hodnocení a pokouším se odpovědět na otázku, zda je pro mě Palachovo sebeupálení přijatelnou formou protestu proti tehdejším politickým a společenským podmínkám. Klíčová slova: Sebevražda, sebeobětování, medicína, psychologie, sociologie, teologie, Jan...
Formování charakteru v didaktických spisech Jana Amose Komenského
Kabele, Josef ; Halama, Jindřich (vedoucí práce) ; Landová, Tabita (oponent)
Ve své bakalářské práci se věnuji pedagogickému odkazu Jana Amose Komenského s důrazem na mravní výchovu. V první části se zaměřuji na to, z jakých zdrojů Komenský vycházel, a zabývám se vývojem jeho myšlení. Ve druhé části sleduji jeho principy vyučování mravnosti, tak jak je formuluje v didaktických spisech. Závěrečná část práce srovnává jeho metody s dnešní praxí etické výchovy a podtrhuje význam Komenského sepětí morálky s kognitivním učením a zbožností. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Etické důrazy Janova Zjevení
Buřvalová, Denisa ; Halama, Jindřich (vedoucí práce) ; Halama, Ota (oponent)
Diplomová práce se zabývá teologickým a etickým pojetím biblické Apokalypsy - novozákonního Zjevení Janova - na základě srovnání dvou historicky a teologicky významných pramenů, "Výkladu na Zjevenie svatého Jana" Mistra Jakoubka ze Stříbra a "Výkladů Šestidílky" z dílny Kralických. První část práce se věnuje apokalyptice jako takové, Zjevení Janovu a jeho pojetí v dějinách. Ve druhé části se představují oba základní prameny - Jakoubkovo dílo a dílo Kralických - a jejich postoj k etice a eschatologii. Poslední část této práce se věnuje vybraným etickým důrazům. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Etika osvobození v díle Enrique Dussela
Hlásek, Vít ; Halama, Jindřich (vedoucí práce) ; Jandejsek, Petr (oponent)
Cílem této práce je představit a následně kriticky zhodnotit dílčí aspekty etiky osvobození v díle latinskoamerického autora Enrique Dussela s ohledem na širší historické okolnosti jejího vzniku a následného vývoje. Zvláštní pozornost je věnována motivu společenství, který v Dusselově etice sub pauperum lumine hraje nezastupitelnou roli. Teologická etika osvobození se pro své z pohledu Západu problematické metodické založení, specifické chápání eschatologie, recepci marxistického myšlení a důrazu na sociální, ekonomické a kulturní okolnosti často setkává s nepochopením a odmítnutím. Odebrala se etika osvobození v důsledku velkých sociálních, ekonomických, geopolitických a kulturních změn současné globální společnosti jako překonaný "módní trend" na "smetiště dějin", nebo má současnému čtenáři stále co říci? Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Pokora jako předpoklad dokonalého následování Krista
Jirsová, Barbora ; Halama, Jindřich (vedoucí práce) ; Keřkovský, Pavel (oponent)
Tato práce zkoumá na poli teologické etiky pokoru jako důležitou křesťanskou ctnost a její význam pro křesťanskou praxi a duchovní život vůbec. Na základě studia Bible se ozřejmuje, že právě pokora jako dobrovolné sebeponížení patří k esenciální charakteristice samotné Boží inkarnace Krista na svět a celého Ježíšova příběhu až po jeho smrt na kříži. Pokora coby sebe-překročení se tak jeví jako důležitý předpoklad dokonalého následování Krista. To autorka vnímá jako výzvu pro každodenní křesťanskou praxi. Téma je zpracován o místy s exkurzy do psychologie, čímž zčásti poskytuje i mezioborovou diskuzi. Práce současně poukazuje na univerzální hodnotu pokory přesahující její vymezení coby "křesťanské ctnosti". Autorka tak nabízí pohled na pokoru i jako na podstatný aspekt dialogu mezi náboženstvími a kulturami 2 a dialogu vůbec. Vedle Bible jsou hlavním pramenem této práce díla křesťanských mystiků, zvláště dílo Tomáše Kempenského, a teologů, zejména dílo Augustina z Hippo, Martina Luthera, Dietricha Bonhoeffera a Jana Hellera. Konkrétní příklady "žité pokory" jsou přiblíženy na odkazu života a díla čtyř osobností z různých duchovních tradic: Terezie z Lisieux, Martina Bubera, Mahátmy Gándhího a J. S. Dalajlamy. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Zhodnocení výuky etiky v českých školách
Pousková, Pavla ; Halama, Jindřich (vedoucí práce) ; Beneš, Ladislav (oponent)
V posledních dvaceti letech došlo v českém školství k mnoha zásadním změnám, které se dotkly všech předmětů. Jedním z nich je i etika, která v rámci těchto změn dostala jasný, samostatný rámec. Cílem této práce je zjistit, jaké je praktické užití tohoto rámce, jak je dodržován a co je vlastně vyučováno. Součástí výuky etiky jsou i příslušné učebnice. Práce se je snaží vyhledat a zhodnotit a to jak v rámci základních, tak středních škol, kde je situace poněkud složitější. Další nedílnou součástí jsou i postoje a hodnoty studentů, především na středních školách. Tyto postoje a hodnoty se vyvíjejí právě v souvislosti s výukou etiky. Práce si tedy klade i otázku, jaké hodnoty jsou v českých školách podporovány a to jak na školách státních, tak na těch, které zřizuje církev a kde je zaměření etiky křesťanské, případně je etika součástí výuky náboženství. V rámci hodnocení učebnic jde především o jejich kvantitu a kvalitu pro středoškolskou výuku. Práce se ptá, co lze v učebnicích najít a jakým způsobem by podle nich měla výuka vypadat, což souvisí i s dalším tématem práce a to zhodnocením náplně vybraných ŠVP.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 67 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 HALAMA, Jan
6 Halama, Jakub
2 Halama, Jan
2 Halama, Jindřich,
3 Halama, Josef
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.