National Repository of Grey Literature 4 records found  Search took 0.01 seconds. 
Consumer Decision-Making in Conditions of Risk
Cetlová, Tereza ; Svobodová, Kateřina (referee) ; Škapa, Stanislav (advisor)
The aim of the thesis is to afford a complex perspective of a parallel development of psychology and economics to the readers. It is suggested, how psychological experiments could be used for the overall enrichment of the classical theory of economics. In the thesis, readers are introduced to the development of economic theories over time, and also to what role a human takes as a personality. Including the thesis is the part engaging in consumer decision process.
Teorie prospektu: Základní principy a pojmy
Fojtů, Kateřina
Klasická a neoklasická ekonomická teorie považuje člověka za racionální osobu, která se rozhoduje logicky a maximalizuje svůj užitek. Co když tomu tak není? Lidé, kteří se rozhodují v reálném světě, nikdy nebudou dokonale informováni o produktu či službě, kterou si chtějí koupit. V reálném světě není člověk racionální. Je ovlivněn svými emocemi, náladami, tím, jak mu byla informace podána. Vlivů, které člověka ovlivňují, je tedy mnoho. A rozhodně ani jeden z nich nevede k tomu, že by člověk maximalizoval svůj užitek na základě racionálních rozhodnutí. Naopak lidé se snaží nějakým způsobem eliminovat riziko, které podstupují. Každé rozhodnutí, které učiníme, s sebou nese jisté riziko. Toto riziko se snažíme eliminovat a to především informacemi, které se snažíme před učiněním rozhodnutí nashromáždit. Rozhodovací proces se vždy odvíjí od nashromážděných informací a způsobem prezentace těchto informací, ať už se rozhodujeme o tom, zda pojedeme na dovolenou, nebo který notebook si koupíme. Jedná z takovýchto teorií zabývající se rozhodováním v podmínkách rizika a nejistoty je teorie prospektu. Autory této teorie jsou Amos Tversky a Daniel Kahneman, kteří poprvé představili teorii prospektu v článku Prospect Theory: An Analysis of Decision Under Risk (1979). Cílem tohoto článku je popsat seznámit čtenáře se základními principy této teorie a základními pojmy, které jsou s ní spojeny.
Aplication of behavioral psychology in marketing focusing price stimuli
Ptáčková, Marta ; Hofmannová, Jitka (advisor) ; Vranka, Marek (referee)
Price is a part of the marketing mix and plays an important role in decision making process of a consumer. The dissertation's main aim is to examine what lies behind shopping decisions. The text is divided in two parts. The first part summarizes findings of different authors on how the shopping decision is being made and how important emotions are to make a shopping decision. Since stories are not emotionally neutral, it also analyses the impact of storytelling on price people are willing to pay and if this price has an effect on perception of quality. The second part comprises the author's own research. Six in-depth interviews were conducted to put the previous findings into context and to gain a new perspective on the topic.
Consumer Decision-Making in Conditions of Risk
Cetlová, Tereza ; Svobodová, Kateřina (referee) ; Škapa, Stanislav (advisor)
The aim of the thesis is to afford a complex perspective of a parallel development of psychology and economics to the readers. It is suggested, how psychological experiments could be used for the overall enrichment of the classical theory of economics. In the thesis, readers are introduced to the development of economic theories over time, and also to what role a human takes as a personality. Including the thesis is the part engaging in consumer decision process.

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.