National Repository of Grey Literature 3 records found  Search took 0.01 seconds. 
Localization and Rendering of Sound Sources in Acoustic Fields
Khaddour, Hasan ; Rakús, Martin (referee) ; Husník, Libor (referee) ; Schimmel, Jiří (advisor)
Disertační práce se zabývá lokalizací zdrojů zvuku a akustickým zoomem. Hlavním cílem této práce je navrhnout systém s akustickým zoomem, který přiblíží zvuk jednoho mluvčího mezi skupinou mluvčích, a to i když mluví současně. Tento systém je kompatibilní s technikou prostorového zvuku. Hlavní přínosy disertační práce jsou následující: 1. Návrh metody pro odhad více směrů přicházejícího zvuku. 2. Návrh metody pro akustické zoomování pomocí DirAC. 3. Návrh kombinovaného systému pomocí předchozích kroků, který může být použit v telekonferencích.
Localization and Rendering of Sound Sources in Acoustic Fields
Khaddour, Hasan ; Rakús, Martin (referee) ; Husník, Libor (referee) ; Schimmel, Jiří (advisor)
Disertační práce se zabývá lokalizací zdrojů zvuku a akustickým zoomem. Hlavním cílem této práce je navrhnout systém s akustickým zoomem, který přiblíží zvuk jednoho mluvčího mezi skupinou mluvčích, a to i když mluví současně. Tento systém je kompatibilní s technikou prostorového zvuku. Hlavní přínosy disertační práce jsou následující: 1. Návrh metody pro odhad více směrů přicházejícího zvuku. 2. Návrh metody pro akustické zoomování pomocí DirAC. 3. Návrh kombinovaného systému pomocí předchozích kroků, který může být použit v telekonferencích.
The effect of headphone and loudspeaker reproduction on classical music mix balance
Hadraba, Jakub ; ZIKMUND, Tomáš (advisor) ; SYROVÝ, Václav (referee)
Primary focus of the dissertation is comparison of loudspeaker and headphone reproduction and its influence on the mix balance of classical music recordings. A listening test, which represents an essential part of the thesis, was performed on a test group of sound engineers who prepared mixes of selected recordings using both loudspea-kers and headphones. An analysis of the resulting mixes was performed to find out if any systematic changes could be detected between headphone and loudspeaker mixes. The results disclosed a systematic change in preference of reverberation. Individual approaches of the sound engineers are documented by an extensive graphical section of the thesis. Level of stability of the individual models has been examined using repeated testing on selected participants. Selected headphone and loudspeaker mixes have been further evaluated by a listening group in a second listening test. Differences between the mixes were judged using both loudspeakers and headphones. Answers of the participants were analysed to see if there was an increased preference of headphone mixes when judged using headphones and vice versa. The results didn't show significant preference changes based on type of reproduction. The selected mixes weren't found to be "more optimal" when listened to on their respective reproduction device, nor could they be identified based on the subjective preference test. A special part is devoted to evaluation of an internet-based survey featuring a statistical documentation of loudspeaker and headphone usage in todays music recording industry. Special look has been taken at the group of respondents who indicated classical music as primary music genre of their profession. Another theoretical part of the thesis covers the artistic and technical approach of sound engineers to classical music sound image creation, including commonly used technical resources and stylization methods.

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.