National Repository of Grey Literature 48 records found  1 - 10nextend  jump to record: Search took 0.00 seconds. 
Luca Bigazzi a jeho kinematografie: analýza stylu kamery a svícení
Somazzi, Giacomo ; SANDERS, Ervín (advisor) ; JÍCHA, Marek (referee)
Diplomová práce ze zabývá tvorbou Lucy Bigazziho, jednoho z nejdůležitějších současných italských kameramanů. Analýza jeho filmů ukazuje, jakým způsobem svými úvahami o kinematografii a jedinečným vizuálním stylem ovlivnil spolupracovníky, i italský film v posledních 30 letech.
Přenášení významu přes pohyb: pomocí handheld vs steadicam pro pohyblivý úhel pohledu v celovečerních filmech
Joseph, Abraham ; GAHUT, Michael (advisor) ; FUXJÄGER, Klaus (referee)
Tato diplomová práce se pokouší studovat dvě techniky používané při natáčení pohybujícího se úhlu pohledu ve filmech - kapesní kameru a Steadicam - k analýze toho, jak přispívají nebo zlepšují "realismus" ve filmu. K tomu dochází přezkoumáním stávající literatury o pohybu kamery a popsáním historie těchto dvou technik. Tato diplomová práce se také zabývá tím, jak byl pohybující úhel pohledu kinematograficky zachycován do dnešního dne. Na základě historického základu tato diplomová práce staví svůj teoretický předpoklad, mimořádně podpořený Andre Bazinovou teorií o filmovém realismu či filmy a představami o kinematografii, které uvedl Robert Bresson. Nakonec tato práce formuluje novou klasifikaci úhlu pohledu a perspektiv a analyzuje dva filmy (LászlóNemesův SonOfSaulaGusVanSantův Elephant) ,přičemžkaždý používá jednu z těchto technik natáčení pohybujícího se úhlu pohledu. Tímto způsobem se pokouší o pochopení, která z těchto technik pohybu kamery je nejblíže k dosažení "realismu" a představě kinematografie, jak je šíří Bresson.
Vittorio Storaro: How to maintain artistic style in digital cinematography
Kerimoglu, Kagan ; SMUTNÝ, Vladimír (advisor) ; ŠOFR, Jaromír (referee)
This thesis explores how a cinematographer can reflect his/her own style in the
UMĚNÍ STATIČNOSTI
Barry, Evan ; FUXJÄGER, Klaus (advisor) ; ŠOFR, Jaromír (referee)
ABSTRAKT Tato magisterská práce s názvem Umění statičnosti: Ruben Östlund – Studie formy, funkce a provedení se zabývá minimalistickým vizuálním jazykem režiséra Rubena Östlunda a jeho kameramanů Mariuse Dybwada Brandruda a Fredrika Wenzela. Östlundův nejnovější snímek The Square (2017) byl nominován na Oscara v kategorii nejlepší cizojazyčný film. Tato práce si všímá způsobu, jímž se do Östlundova vizuálního přístupu promítá jeho filmařská filozofie prostřednictvím analýzy a dekonstrukce vizuálního jazyka jednotlivých scén ve třech jeho filmech: Play (2011), Force Majeure (2014) a v jeho nejnovějším snímku The Square (2017). Analýza těchto děl se zaměřuje na jeho „protihollywoodskou“ estetiku a na způsob, jímž se vyhýbá snaze určovat emoční reakce svého publika. Její hlavní rysy lze rozdělit do tří kategorií: estetické preference týkající se kompozice, perspektiva kamery a délka záběru v kontextu jeho statického jazyka. Tyto fundamentální vizuální principy podporují jeho klíčový vizuální motiv „perspektivy pozorovatele“, který je přítomen ve všech jeho filmech. Jeho snímky vyjadřují morální postoje filmaře prostřednictvím hlavních postav, ale zároveň představují mocná a evokativní umělecká díla. Jednotlivé kapitoly se rovněž zabývají tím, jak se realizace tohoto vizuálního jazyka režisérem a kameramany v průběhu jeho díla vyvíjí – od jedné vyvýšené zavěšené kamery až po sekvence pracující s kamerovými jízdami a plynulým pohybem. Navzdory vývoji jeho vizuálního jazyka se však Östlund drží své principiální filozofie jak vizuálně, tak narativně.
Light like a dramatic expression tool in cinematography
Pavelek, Tomáš ; ŠPELDA, Josef (advisor) ; MACÁK, Jiří (referee)
This thesis focuses on the importance of light as one of the main aspects of filmmaking and as a main tool for creation of atmosphere in cinematography. I mention some expressive cinematographer's styles in the history of cinematography and how different the work with light was in the context of the era. I focus on realistic and logical way of work with light and on technical and technological cinematographer's tools which enable this work and help him to create the light atmospheres and support the script to be perfectly visually translated.
Image stylization and its perception by viewer in film and virtual reality.
Dvořáček, Šimon ; MACÁK, Jiří (advisor) ; JÍCHA, Marek (referee)
The purpose of this thesis is to describe the elements of stylization and the cameraman's procedures, especially for documentary film creation. A further aim is to explain the concept of virtual reality and to provide a description of what this term means today. Finally, this thesis considers VR as a possible upcoming medium and describes the individual points of production of a project, especially from the point of view of the cameraman.
The challenges of producing 360° video with VR features
Dvořák, Vojtěch Adalbert ; JEŽEK, Jakub (advisor) ; GUNARATNA, Vidu (referee)
The thesis focuses on description of basic principlesof 360° video creation, which can be projected in a virtual environment using VR headphones or display devices such as smartphones. The text briefly presents the history of large format screening, which is the forerunner of today's screenings. Furthermore, the thesis covers a modern projection of 360° video. It presents the concept of "Equidistant cylindrical projection", which is crucial for this type of projection. The thesis also discusses the viewer's comfort, basic camera design and post-production, including the problem of stitching. There are also some tips that can help the authors in realization process. The thesis furthermore includes short reference to a 360° compact camera that served to test procedures and detect shooting pitfalls for 360° projection. Finally, the text offers reflection of the use of this media in dramatic works such as film.
LIVE - music, image, emotions
Elšík, Adam ; ŠPELDA, Josef (advisor) ; MYSLÍK, Jiří (referee)
I personally love to watch LIVE concerts. The goal of LIVE watching is to be in place and at times outside space and time. To feel to be present. As a spectator I try to experience the story of music. As a creator I look for possibilities I have and can use. The goal is to point out the possibility to change the view on the genre with which every one of us meets as a spectator or as creator. I will always be influenced by my personal opinions, experience and preferences. The thesis points out the different possibilities how to understand term LIVE. Different rules and methods of processing formal as well as artistic. The audience will be recommended where and how LIVE should be meaningfully watched, thus determining the end viewer himself. Specific ways and possibilities of production allow a wide variety of processing of the resulting work. However, the creators should follow the principles and rules of filming without compromise, otherwise the quality of the result can be negatively affected. Thesis was written thank to consultations with specialists in the field, who very positively formed the result. From my musical taste and preferences in musical genres I've chosen the examples which could be pointed as average. Therefore this thesis should be understandable for the widest circle of readers.
METHODOLOGY OF SHOOTING IN LOW LIGHT
Šťastný, Tomáš ; HOJDA, Petr (advisor) ; ŠOFR, Jaromír (referee)
This bachalor thesis solves the technical problems associated with shooting
The evolution of night shooting
Frkal, Tomáš ; MACÁK, Jiří (advisor) ; WEISER, Antonín (referee)
The thesis focuses on the historical development of night shots, which are mainly limited by the technological possibilities. Besides the impact of the digital revolution, the light sensitive cameras and new lightening techniques, it is also a matter of trends. The success of night scenes are determined by the difficult circumstances in the production and the viewers acceptance. Apart from the technological aspects this paper focuses on the different styles of night shots, that have been changing through the decades. The paper starts by describing the physiology of the human eye, continues with the realisation of night shots and finishes with assumptions for the future.

National Repository of Grey Literature : 48 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.