National Repository of Grey Literature 7 records found  Search took 0.01 seconds. 
Musical Life in Česká Lípa Region After 1945
Bendová, Eliška ; Valášek, Marek (advisor) ; Stříteská, Leona (referee)
Česká Lípa is a district seat located in the Liberec region. It had served as an important traffic junction since the Middle Ages because of its situation near the German and Polish borders. Thus, cultural customs and traditions of neighbouring countries and especially of the German majority had played a significant role in cultural events in the town and its surroundings. After both the World War I and the World War II, old residents and also new incomers endeavoured to re-establish or build a new background for the town's social life. Despite the fact that the majority of the post-war period was affected by the communist regime, the citizens set up clubs, organized competitions or festivals and by doing so, in many cases, they unknowingly built traditions that have been preserved till present days and are living inspiration for new generations of Česká Lípa inhabitants. Both the work of our ancestors and their legacy is extremely valuable cultural heritage. Due to the limited range of the diploma thesis and the author's specialization, this thesis focuses particularly on musical institutes and choirs in the region Česká Lípa. Unfortunately, the extant materials do not cover all musical activities, ensembles, personalities and events related to them since the World War II. It is worth mentioning...
Czech liturgical formation for children's and women's choirs
Saláková, Leona ; Pecháček, Stanislav (advisor) ; Nedělka, Michal (referee) ; Banáry, Boris (referee)
Ve své disertační práci jsem se zaměřila na českou liturgickou hudbu pro dětské a ženské sbory. V dnešním značně sekularizovaném světě se může zdát, že tato velká oblast hudební kultury stojí na okraji společenského zájmu, a není tedy důvod sejí ve školách a světských sborech zabývat. Jsem ale přesvědčena, že hudba duchovní, potažmo i liturgická do škol i sborů patří. Škola i pěvecký sbor poskytují mladému člověku nejen sumu poznatků a estetických zážitků, ale významným způsobem také ovlivňují jeho výchovu a podílejí se na formování jeho základních morálních hodnot. Kvalitní hudba sama o sobě člověka kultivuje, odvrací ho od konzumního materialismu, rozvíjí cit pro krásno, prohlubuje estetické prožitky a spojuje interprety i posluchače. Toto výchovné působení je podle mého názoru zvlášť silné právě u hudby duchovní. Pro věřícího posluchače nebo interpreta je duchovní hudba spjata s konkrétními náboženskými prožitky, které se těžko zprostředkovávají. Ateistický posluchač sice nemusí pochopit a prožít obsah liturgických textů do takové hloubky, přinejmenším ho ale mohou vést k zamyšlení nad jeho žebříčkem hodnot. Základní znalosti z oblasti duchovní hudby i křesťanských tradic navíc patří k všeobecnému vzdělání, proto je zcela na místě seznamovat s nimi žáky již na základní škole.
Choir tradition in Karlovy Vary with the focusing on Karlovy Vary choir
Rezek, Jan ; Pecháček, Stanislav (advisor) ; Veverková, Jana (referee)
This thesis is focused on choral traditions in the city of Karlovy Vary. It maps music and social life in the city from the 19th century to the present, including some of the major personalities in music. It also concentrates on all the important choir bodies that were or still are active and which were important for the cultural life of the city. Emphasis is placed primarily on the Karlovy Vary Choir, the longest-performing choir in the city, including all choirmasters who participated in the running and artistic leadership of the choir. Memories of the oldest members of the choir, emeritus or still active, are also incorporated. At the end of the thesis, the repertoire of the choir and the pictorial attachment are presented.
Musical Life in Česká Lípa Region After 1945
Bendová, Eliška ; Valášek, Marek (advisor) ; Stříteská, Leona (referee)
Česká Lípa is a district seat located in the Liberec region. It had served as an important traffic junction since the Middle Ages because of its situation near the German and Polish borders. Thus, cultural customs and traditions of neighbouring countries and especially of the German majority had played a significant role in cultural events in the town and its surroundings. After both the World War I and the World War II, old residents and also new incomers endeavoured to re-establish or build a new background for the town's social life. Despite the fact that the majority of the post-war period was affected by the communist regime, the citizens set up clubs, organized competitions or festivals and by doing so, in many cases, they unknowingly built traditions that have been preserved till present days and are living inspiration for new generations of Česká Lípa inhabitants. Both the work of our ancestors and their legacy is extremely valuable cultural heritage. Due to the limited range of the diploma thesis and the author's specialization, this thesis focuses particularly on musical institutes and choirs in the region Česká Lípa. Unfortunately, the extant materials do not cover all musical activities, ensembles, personalities and events related to them since the World War II. It is worth mentioning...
Czech liturgical formation for children's and women's choirs
Saláková, Leona ; Pecháček, Stanislav (advisor) ; Nedělka, Michal (referee) ; Banáry, Boris (referee)
Ve své disertační práci jsem se zaměřila na českou liturgickou hudbu pro dětské a ženské sbory. V dnešním značně sekularizovaném světě se může zdát, že tato velká oblast hudební kultury stojí na okraji společenského zájmu, a není tedy důvod sejí ve školách a světských sborech zabývat. Jsem ale přesvědčena, že hudba duchovní, potažmo i liturgická do škol i sborů patří. Škola i pěvecký sbor poskytují mladému člověku nejen sumu poznatků a estetických zážitků, ale významným způsobem také ovlivňují jeho výchovu a podílejí se na formování jeho základních morálních hodnot. Kvalitní hudba sama o sobě člověka kultivuje, odvrací ho od konzumního materialismu, rozvíjí cit pro krásno, prohlubuje estetické prožitky a spojuje interprety i posluchače. Toto výchovné působení je podle mého názoru zvlášť silné právě u hudby duchovní. Pro věřícího posluchače nebo interpreta je duchovní hudba spjata s konkrétními náboženskými prožitky, které se těžko zprostředkovávají. Ateistický posluchač sice nemusí pochopit a prožít obsah liturgických textů do takové hloubky, přinejmenším ho ale mohou vést k zamyšlení nad jeho žebříčkem hodnot. Základní znalosti z oblasti duchovní hudby i křesťanských tradic navíc patří k všeobecnému vzdělání, proto je zcela na místě seznamovat s nimi žáky již na základní škole.

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.