National Repository of Grey Literature 8 records found  Search took 0.00 seconds. 
John 1:1-18 as the Key to the Gospel according to John
Bogarová, Martina ; Ryšková, Mireia (advisor) ; Scarano, Angelo (referee)
UNIVERZITA KARLOVA KATOLICKÁ TEOLOGICKÁ FAKULTA Katedra biblických věd a starých jazyků Martina Bogarová Jan 1,1-18 jako klíč k Evangeliu podle Jana Bakalářská práce Vedoucí práce: doc. PhDr. Dr. Mireia Ryšková Praha 2022 Prohlášení 1. Prohlašuji, že jsem předkládanou práci zpracovala samostatně a použila jen uvedené prameny a literaturu. 2. Prohlašuji, že práce nebyla využita k získání jiného titulu. 3. Souhlasím s tím, aby práce byla zpřístupněna pro studijní a výzkumné účely. V České Lípě dne 20. 8.2022 Martina Bogarová Bibliografická citace Jan 1,1-18 [rukopis] : jako klíč k Evangeliu podle Jana : bakalářská práce / Martina Bogarová ; vedoucí práce: doc. PhDr. Dr. Mireia Ryšková Praha, 2022. -- 57 s. Anotace Bakalářská práce "Jan 1,1-18 jako klíč k Evangeliu podle Jana" postupně rozkrývá historický kontext a postavení janovské obce v době sepsání evangelia a vlivy okolních myšlenkových proudů a náboženských systémů na způsob Janovy výpovědi. Vymezuje pojmy Logos, Světlo, Moudrost a uvádí je do souvislostí. Popisuje terminologické a myšlenkové souvislosti se Starým zákonem i synoptickými evangelii, paralely a rozpory s esénskou naukou, židovskou apokalyptikou, gnózí a dalšími proudy. Literární forma Prologu a stavba Evangelia podle Jana je uchopena jako vzájemně provázaný systém. Vyvrcholením studijní...
The Holy Spirit in the Gospel of John and the Acts of the Apostles
Peregrin, Filip ; Ryšková, Mireia (advisor) ; Scarano, Angelo (referee)
Title of bachelor thesis: The Holy Spirit in the Gospel of John in Comparison with the Acts of the Apostles. The bachelor's thesis deals with the topic of the promise, coming and action of the Holy Spirit in the early church and today. The aim of the work is to explain general data on the Gospel of John and the Acts of the Apostles, to present an analysis of selected pericopes and to offer the author's reflections on the identified characters of the Holy Spirit. The purpose of this work is to find out how the writers in selected pericopes describe the action of the Holy Spirit, find matches and differences. The final chapter deals with the action of the Holy Spirit in the Church today. The work is intended for those who want to find out basic information about the topic and gain insight into the topic and relevant literature. Keywords Holy Spirit, Gospel of John, Acts of the Apostles, Pentecost, Jesus, Another Intercessor, Paraclete, Church
Johannine christianity as a term lacking analytical potential
Vytlačilová, Magdalena ; Gebelt, Jiří (advisor) ; Lášek, Jan Blahoslav (referee)
Cílem textu je popřít existenci tzv. janovského proudu křesťanství, popř. janovské komunity v 1. a 2. století, a ukázat, že tento termín je zavádějící a nemá analytický potenciál pro studium raného křesťanství. V první části se zabývám způsoby konstrukcí janovského křesťanství (dvou-úrovňové čtení, aplikace sociolingvistických teorií) a argumenty, které badatelé používají k doložení jeho existence (plurál v evangeliu, postava milovaného učedníka, dvacátá první kapitola evangelia, předpoklad rozdílného autorství Janových listů a čtvrtého evangelia, recepce Janova korpusu). Ve druhé části textu nabízím vlastní metodiku zkoumání společenských formací raného křesťanství, kterou aplikuji na čtvrté evangelium a Janovy listy. Argumentuji, že kdyby nějaká janovská komunita skutečně existovala a odvozovala svou nauku a praxi z těchto pramenů, nelišila by se od většinového křesťanství, a termín "janovské křesťanství" tak postrádá analytický potenciál. Hlavním argumentem textu je, že nelze z literárních a stylistických aspektů Janova korpusu odvozovat existenci distinktivního náboženského směru.
Johannine christianity as a term lacking analytical potential
Vytlačilová, Magdalena ; Gebelt, Jiří (advisor) ; Lášek, Jan Blahoslav (referee)
Cílem textu je popřít existenci tzv. janovského proudu křesťanství, popř. janovské komunity v 1. a 2. století, a ukázat, že tento termín je zavádějící a nemá analytický potenciál pro studium raného křesťanství. V první části se zabývám způsoby konstrukcí janovského křesťanství (dvou-úrovňové čtení, aplikace sociolingvistických teorií) a argumenty, které badatelé používají k doložení jeho existence (plurál v evangeliu, postava milovaného učedníka, dvacátá první kapitola evangelia, předpoklad rozdílného autorství Janových listů a čtvrtého evangelia, recepce Janova korpusu). Ve druhé části textu nabízím vlastní metodiku zkoumání společenských formací raného křesťanství, kterou aplikuji na čtvrté evangelium a Janovy listy. Argumentuji, že kdyby nějaká janovská komunita skutečně existovala a odvozovala svou nauku a praxi z těchto pramenů, nelišila by se od většinového křesťanství, a termín "janovské křesťanství" tak postrádá analytický potenciál. Hlavním argumentem textu je, že nelze z literárních a stylistických aspektů Janova korpusu odvozovat existenci distinktivního náboženského směru.
Johannine christianity as a term lacking analytical potential
Vytlačilová, Magdalena ; Gebelt, Jiří (advisor) ; Lášek, Jan Blahoslav (referee)
In recent decades, most scholars have understood the Gospel of John and three letters of John as a mirror to the so-called "Johannine community"/"Johannine Christianity", whose existence is usually derived from literary and compositional aspects of Johannine corpus. In the following study I am arguing that in order for the term Johannine Christianity to be relevant and meaningful for the study of early Christianity and New Testament literature, we cannot focus on literary aspects of Johannine corpus but on a comparative work and define the term through the internal structure of religion. To be a historically relevant term, the term Johannine Christianity, therefore has to bear, in the context of the New Testament and early Christianity, distinctive doctrine, ritual practices, and institution. In the first part of this paper, I am dealing with literary and stylistic aspects of the Johannine corpus (authorship of gospel and letters, genre and 21st chapter of John's gospel, the beloved disciple, etc.) and arguing that these aspects are not a definite proof of the existence of so- called Johannine community. In the second part, I am arguing that theology, ritual practices, and institutions we find in Johannine corpus, are typical for mainstream Christianity of 1. and 2. century and therefore terms "Johannine...
"You will know the truth, and the truth will set you free" Freedom in the gospel of John
Černá, Zdeňka Klára ; Roskovec, Jan (advisor) ; Mrázek, Jiří (referee)
This thesis deals with the question of the concept of freedom in the Gospel of John and the relationship between freedom and truth. The first part of this thesis is focused on the research of concepts of freedom and truth from the Old Testament to the New Testament, it is a description of historical background in which both terms were formed and transformed. This thesis also includes a detailed exegesis of the text of J 8.31-36, which served as the starting point. Due the fact that notion of freedom is most often found in the New Testament in the Gospel of John and Paul's Epistles, I insert a chapter charting the occurrence and use of the concept of freedom in Paul's epistles. In the main part of the thesis I compare the use of the concept of freedom in the Gospel of John and in Paul's letters.
Concepts of Love in the Johannine Literature
STROPEK, Ivan
The diploma thesis deals with the concepts of love in the Johannine literature, especially in the Gospel and Epistles of John. It statistically compiles occurrences of words expressing love that are used by John. Then the thesis focuses on particular pericopes where these words are used. More deeply it focuses on those places where an important aspect of love perception is described.
The Eucharist in the Gospel of John
POLÁČEK, Martin
The presented work deals with the conception of the Eucharist in the Gospel of John. The first chapter is dedicated to terms of the Eucharist, the Last Supper and the Lord{\crq}s Supper and also to the existing division of possible approaches to the sacramentality in the Gospel of John. In the subsequent chapters it deals in detail with five places of the Gospel of John, that are mostly mentioned in connection with the Eucharist. It is the wedding at Cana (2,1-11), the eucharistic section (6,51-58), washing of the feet of disciples (13,1-20), the Vine and the Branches (15,1-17), opening of the side of Jesus (19,34). The work tries to solve the topic (question) in the context as wide as possible including the question of the johannine sources of inspiration. In this way it can be seen the mutual correspondence of these varios places and the deep theological conception of the hole Gospel. The replacement of the institution of the Eucharist in the thirteenth chapter with the washing of the feet and it{\crq}s displacement to {\clqq}the bread of life discourse`` in the sixth chapter is due to the proper evangelist{\crq}s intention. There was an impending danger, that the Eucharist became a magical medicine without any relation to the incarnation and the sacrifitial death of Jesus. These facts have theirs own consequences for the life of the christian community. So the subject of the sacraments has been subordinated to the christological accent.

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.