National Repository of Grey Literature 5 records found  Search took 0.00 seconds. 
Motivy a postoje hostů ke spropitnému v hostinském zařízení
Maršálek, Tadeáš
This thesis deals with study of the main factors and motives by which are the guests of inns in Czech Republic influenced and which have great influence on the level of tipping. The main aim of the work is to reveal which of the factors and motives have the greatest influence on the guests. This aim will be reached through a questionnaire surve (n=425). The results of this research can then serve as a basis for educational programs for schools or for the training of hospi-tality staff.
Motivy a postoje host'ov reštaurácií k prepitnému
Krausová, Barbora
Krausová, B. Motives and attitudes of restaurant guests toward gratuities. Bachelor Thesis. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2018. The main theme of this Bachelor´s thesis are motives of guests in Czech restaurants for gratuities and factors affecting decisions of its value, whose identification is the main goal of this thesis. The theoretical part covers problems of tourist industry, food service, service quality, consumer behaviour, satisfaction of customers and gratuities. Consequently, own analysis of the current state of food services in Czech Republic follows. The next part reveals and evaluates the most common incentives for leaving gratuities and factors affecting its value through questionnaire. The conclusion compares gained results with international research with similar case of study and formulates recommendations for providers of such services.
Irrationality of consumer choice and the effect of nudging decision-making: A field experiment on tipping
Alferovičová, Marija ; Korbel, Václav (advisor) ; Gregor, Martin (referee)
Ekonomy i psychology po celém světě vždy zajímala otázka procesu lidského rozhodování. Eko- nomové zd·razňují význam teorie úžitku během rozhodování, kdežto psychologové se zaměřují na r·zné vnitřní a vnější stimuly ovlivňující naše rozhodnutí. Oba tyto přístupy m·žeme najít v be- haviorální ekonomií, kde oba koncepty mezi sebou těsně spolupracují. Znalost r·zných ekonomic- kých i psychologických faktor·, které ovlivňují náš výběr m·že být mimo jiné přínosná například ve výzkumu spropitného. Abychom našli r·zné d·vody pro placení spropitného, vytvořili jsme experiment ohledně výše spropitného u českých zákazník·. Procentuální výše spropitného byla zkoumána v závislosti na pohlaví obsluhy, velikosti skupiny, která navštívila restauraci, velikosti účtu na jednu osobu a také byl zkoumán vliv tří na sobě nezávislých intervencí. Tyto intervence byly zaměřeny na altruistické chování, reciprocitu a dobrou náladu zp·sobenou personalizací. Výsledky experimentu jsou překvapující a neshodují se s výsledky z předchozích experiment·. Bylo zjištěno, že intervence spojené s altruismem a reciprocitou mají negativní vliv na výši spro- pitného, avšak intervence spojená s personalizací nemá žádný vliv na spropitné. Ve výsledku se také poukazuje na klíčový vliv země, ve které je experiment proveden. 1
Are the government subsidies to agriculture actualy in the interest of consumers?
Mahdalíčková, Lenka ; Hudík, Marek (advisor) ; Svoboda, Miroslav (referee)
This bachelor's thesis investigates an influence of agricultural grants over the eating habit of Czech consumer. Increasing world-wide trend of overweighted people is very obvious also in Czech republic. This thesis therefore tries to discover, whether there has been a correlation between agricultural production and structure of the consumers diet. Although considerable dependence of agricultural production on grants was proved, it can't be said that the grants themselves are primary cause of the wrong eating habits. At the close of the thesis is proven that a demand after foodstuff is non-elastic, consumer's preferences can be thus affected by grant policy only slightly.
Chosen problems of consumer protection
ŠTEFLÍČKOVÁ, Veronika
The main objective of diploma work was to determine consumers' awareness of their rights in the field of catering services in the Central Region in the Czech Republic. Another task was to detect the critical areas which have the greatest difficulty to respondents. As part of the questionnaire survey, which took place in November 2008 in the Central Region were asked 97 respondents.

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.