|
UMĚNÍ STATIČNOSTI
Barry, Evan ; FUXJÄGER, Klaus (advisor) ; ŠOFR, Jaromír (referee)
ABSTRAKT
Tato magisterská práce s názvem Umění statičnosti: Ruben Östlund – Studie formy, funkce a provedení se zabývá minimalistickým vizuálním jazykem režiséra Rubena Östlunda a jeho kameramanů Mariuse Dybwada Brandruda a Fredrika Wenzela. Östlundův nejnovější snímek The Square (2017) byl nominován na Oscara v kategorii nejlepší cizojazyčný film.
Tato práce si všímá způsobu, jímž se do Östlundova vizuálního přístupu promítá jeho filmařská filozofie prostřednictvím analýzy a dekonstrukce vizuálního jazyka jednotlivých scén ve třech jeho filmech: Play (2011), Force Majeure (2014) a v jeho nejnovějším snímku The Square (2017).
Analýza těchto děl se zaměřuje na jeho „protihollywoodskou“ estetiku a na způsob, jímž se vyhýbá snaze určovat emoční reakce svého publika. Její hlavní rysy lze rozdělit do tří kategorií: estetické preference týkající se kompozice, perspektiva kamery a délka záběru v kontextu jeho statického jazyka. Tyto fundamentální vizuální principy podporují jeho klíčový vizuální motiv „perspektivy pozorovatele“, který je přítomen ve všech jeho filmech. Jeho snímky vyjadřují morální postoje filmaře prostřednictvím hlavních postav, ale zároveň představují mocná a evokativní umělecká díla.
Jednotlivé kapitoly se rovněž zabývají tím, jak se realizace tohoto vizuálního jazyka režisérem a kameramany v průběhu jeho díla vyvíjí – od jedné vyvýšené zavěšené kamery až po sekvence pracující s kamerovými jízdami a plynulým pohybem. Navzdory vývoji jeho vizuálního jazyka se však Östlund drží své principiální filozofie jak vizuálně, tak narativně.
|
|
Kiruna - The Limits of Observation
Stocklassová, Greta ; KRATOCHVÍL, Jaroslav (advisor) ; KLUSÁK, Vít (referee)
Bachelor thesis Kiruna – The Limits of Observation deals stylized observation
method used in documentary film focussing on production of bachelor movie
Kiruna 2.0 directed by Greta Stocklassa. The first part of thesis deals term stylized
observation and the Nichols’ diagram of relationship of fiction and nonfiction. Five
movies (Play, Involuntary, Turist, Fire at Sea, Into the Clouds We Gaze) lying on
the border between fiction and nonfiction are discussed, classified based on their
characteristics and placed in the modified diagram prepared by author.
Second part describes the preparation and production of the bachelor movie
Kiruna 2.0, it describes decisions and choices author had to make and dealt with
during filming. Advantages and limits together with formal ethical aspects of
observation are then discussed based on opinions of other directors and authors’
experiences. Last part is a brief manual for other future directors who will decide
to use observation in their movies.
|