National Repository of Grey Literature 124 records found  beginprevious38 - 47nextend  jump to record: Search took 0.00 seconds. 
Design of flight test laboratory for ballistic recovery systems testing
Chadima, Bedřich ; Pejchar, Jan (referee) ; Popela, Robert (advisor)
This thesis is focussed on designing of the air drop labradory for testing the balistic recovery systems. The first part of the thesis describes balistic recovery systems, their parts as well as methods of testing this devices. In the second charter there is a description of older vision of a testing device and simple test with the electronics of the testing device. The next step is designing of the new koncept of testing device and the structure analysis of the frame. The product of the thesis is a modular automated testing device, which is able to test balistic recovery systems for aicrafts with the weights between 230 and 1700 kilograms.
Parametric study of casing treatment for turbine blade in aero engine application
Kníř, Jakub ; Popela, Robert (referee) ; Karampelas, Stavros (advisor)
Tato diplomová práce otevírá otázku možnosti zlepšení vlastností kompresoru za pomoci numerické simulace proudění. Hlavním cílem je zvýšení operačního rozsahu na jednom stupni axiálního kompresoru s využitím zařízení pro pasivní kontrolu proudu umístěných ve skříni kompresoru. Prvně bylo prověřeno chování víru ve štěrbině mezi lopatkou a skříní následně celkové charakteristiky původního rotoru. Při snižování hmotnostního průtoku simulace odhalila zvýšený vliv koncového výru na hlavní proud. Navíc byl největší koncový vír v režimu blízkém odtrhávání proudění. Z tohoto důvodu byly pro kontrolu koncového víru navrženy čtyři verze drážkování implementováním sinusové úpravy geometrie. Tři ze čtyř testovaných verzí ukázaly možnost výrazného zvýšení rozsahu stabilního proudění. Nicméně prodlužení operačního rozsahu mělo za následek snížení celkové účinnosti. Na konec této práce jsou navrženy doporučení pro další výzkum.
Aerodynamic analysis of morphing geometry application to sailplane winglet design
Malinowski, Matěj ; Jebáček, Ivo (referee) ; Popela, Robert (advisor)
Diplomová práce se zabývá aerodynamickou analýzou a optimalizací wingletu kluzáku. Winglet je uvažován s možností změny tvaru v průběhu letu a optimalizační proces je zaměřen na odhalení optimálních tvarů v odlišných letových režimech. První část práce popisuje současné snahy v oblasti návrhu a vývoje wingletů s měnitelnou geometrií. Druhá část je zaměřena na popis funkce wingletu, následována třetí částí, která popisuje optimalizační metody, které mohou být použity během optimalizace. Další částí práce je popis letadla vybaveného wingletem, který byl vybrán pro optimalizaci. Tato část je následována požadavky stavebního předpisu kategorie letadla, které bylo vybráno. Následuje model typického letu tohoto letadla. Zbytek práce je organizován dle procesu hledání optimálních tvarů wingletu. Popis tvorby CAD modelu je následován popisem tvorby CFD modelu a popisem přípravy CDF simulací. V předposlední kapitole jsou odhaleny detaily optimalizačního procesu. Závěrečná část práce obsahuje vyhodnocení výsledků optimalizačního procesu.
Analysis of rear wing elements for Formula student
Kaspar, Štěpán ; Hájek, Tomáš (referee) ; Popela, Robert (advisor)
Main objective of this bachelor thesis is to perform analysis of rear wing of the Formula student car and based on these information create design of new wing. The beginning of the thesis deals with Formula student competition rules, usage of rear wing in motorsport with main aim within this competition. Analysis and following optimization based on response surface methodology using CFD simulations in Ansys Fluent software, for which was performed calibration of computational model and mesh independence study.
Optimized design of turbine engine intake
Kubo, Michal ; Matějů, Jiří (referee) ; Popela, Robert (advisor)
This master thesis deals with design of a subsonic intake which is used to supply small jet engine integrate into the fuselage of agile small unmanned aerial vehicle (UAV). Some kinds of these intakes are listed in order to inspire and introduce future designers into this part of jet plane design. This thesis contains a small amount of theory about compressible flow, and necessary knowledge which are important to know before the very first attempt to design an intake. Two models were designed in order to prove that the theory listed in this thesis is useful and can be used as a guide in design process of subsonic intakes. Both designs have the same layout. S-duct design with one intake placed on the belly of fuselage was chosen. After CFD analysis of first model it was found that there are huge area with separated flow and vortex. Separated flow leads to big total pressure loss and pressure distortion. While designing the second model the emphasis was to avoid this vortex and improve flow conditions. This optimization was success and the second design have smaller pressure loss in compare to the first design. The difference is more than 50% at fly speed M=0,8.
Qualification test of heat switch for Martian conditions
Mašek, Jakub ; Horák, Marek (referee) ; Popela, Robert (advisor)
Diplomová práce se zabývá studiem projektu tepelného spínače a dosažených výsledků. Zaměřuje se především na vývoj zařízení pro zkoušení tepelného spínače v podmínkách odpovídající prostředí planety Marsu. První část práce se zabývá především popisem vývoje zkušební komory určené pro simulaci extrémních podmínek, tj. nízkého tlaku a teplot, od předběžného návrhu až po konečnou podobu komory, která bude použita pro předepsané zkoušky. Práce popisuje také důvody úprav některých částí komory a uvádí návrhy řešení nepředvídaných událostí, které vznikly v průběhu testů. Cílem druhé části práce je návrh kampaně pro zkoušení tepelného spínače od úvodních zkoušek ověření základní funkčnosti komory, přes ověření vlastností a nastavení všech systémů měřícího zařízení, až po zkoušky na prvních vzorcích a závěrečném kvalifikačním modelu tepelného spínače. Dále se práce zaměřuje na postup vyhodnocení naměřených dat a jevů, které jej ovlivňují. Kalibrační zkoušky zařízení, systémů a postupu vyhodnocení naměřených dat, které byly provedeny na speciálně navržených náhradních vzorcích, jsou téměř u konce. Jakmile budou výsledky schváleny, zkušební komora i navržené postupy měření budou připraveny pro požadované zkoušení vzorků tepelného spínače.
Aerodynamic design and analysis of "Twin Shark" glider
Krmela, Luděk ; Kouřil, Martin (referee) ; Popela, Robert (advisor)
The thesis contains determination of real aerodynamics characteristics of PW09-135 flap airfoil with help of calibration method via CFD, followed by accomplishment of CFD analysis of parts and the whole Twin Shark glider. Detailed research and optimization was made to flow field quality of fuselage and wing fuselage junction. On the basis of CFD solution was determine a stability control, static margin and angle of attack of a horizontal stabilizer. The thesis concludes an evaluation of results applicability in praxis.
Design of winglet for LS-3 glider
Koutník, Tomáš ; Šošovička, Róbert (referee) ; Popela, Robert (advisor)
This diploma thesis describes the design of winglets for LS-3 glider. The method for determination of main winglet parameters based on selected criterion is presented as well as comparation of performace of original wing and final modification. It also includes analysis of wing loading and resetting of speed and weight limits for flying with winglets.
Design of UAV Rotorcraft
Vacek, Maxim ; Popela, Robert (referee) ; Janíček, Ladislav (advisor)
The Diploma thesis is concerned with aerodynamic designi of the ducted fan. The aim of this thesis is to compile the metod of the calculation for the effect of ducted fan. The thesis includes the statistical analysis of compare Rotorcraft, which is used to support the proposal of the basic design parameters. The next part of the thesis contains practical utilization, view of the possible pay load, view of the suitable engines and conrol units. The main part is concerned whit aerodynamic calculation of the stream and fan parameters. In the last part of the thesis, basic parameters of flight performances are calculated.
Comparison of panel codes for aerodynamic analysis of airfoils
Bilčík, Adam ; Schoř, Pavel (referee) ; Popela, Robert (advisor)
Cieľom tejto práce bolo vytvorenie prehľadu v súčasnosti používaných implementácií panelových metód pre aerodynamické výpočty charakteristík 2D profilov. Základný popis princípu panelovej metódy, porovnanie jednotlivých implementácií a zhodnotenie ich možností (presnosť, aplikovateľnosť) na typické úlohy. V práci boli použité tri rôzne panelové programy: Xfoil, JavaFoil a XFLR5. Práca bola obohatená o meranie v aerodynamickom tuneli.

National Repository of Grey Literature : 124 records found   beginprevious38 - 47nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.