|
Integration of pupils with the special educational needs into the mainstream schools from the teacher's point of view
Prokop, Martin ; Linková, Marie (advisor) ; Kalbáčová, Jaroslava (referee)
The thesis focuses on the problems of integration of pupils with the special educational needs into the mainstream schools. It deals with the terminology connected with this topic and law adjustment of the integration in the Czech Republic. The thesis analyses the meaning, contribution and obstacles in the process of the integration at school, describes the conditions and competencies of the relevant factors. The aim of the research is to find out and compare opinions, pieces of experience and needs of integrating teachers in the sphere of the integration of pupils with the special educational needs into the mainstream schools. The thesis is determined to beginning teachers.
|
|
An Analysis of the Subject Humans and Their World in the Framework of an Educational Programme
Součková, Jana ; Kalbáčová, Jaroslava (advisor) ; Linková, Marie (referee)
V této diplomové práci se snažím odpovědět na otázku, jak vidím uplatnění zásad RVP ve své pedagogické praxi za současných podmínek a při použití stávajících učebních materiálů. Podávám zde v proto stručný přehled učebnic s akreditací MSMT, s nimiž se nyní ve školách pracuje a které byly pochopitelně napsány i vydány dříve, než byl vytvořen RVP. V přehledu uvádím učebnice vzdělávacích programů základní škola, obecná škola i národní škola. Obsah předmětů prvouka i vlastivěda se u jednotlivých koncepcí příliš neliší a všechny zhruba odpovídají i RVP. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
The Social Atmosphere of the School Classroom
Rudolfová, Eva ; Linková, Marie (advisor) ; Kalbáčová, Jaroslava (referee)
This thesis deals with the social-psychological and pedagogical-psychological matters, that influence distinctively the pupil as well as the teacher. The personalities of the pupil and the teacher represent the most significant factors influencing the social climate of the class. Creating the positive social climate of the class assumes the personality development of both the pupils and the teachers. It is possible to analyse the climate of the class by the diagnostic methods and instruments and make positive changes based on the recognized facts. The thesis mentions some ways of testing the climate of the class and also the practical examples of the appropriate interventions. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Multi-cultural Education
Matějíčková, Petra ; Kalbáčová, Jaroslava (advisor) ; Linková, Marie (referee)
V české odborné literatuře byl až do roku 1990 pojem "multikulturní výchova" poměrně velmi geopoliticky neznámý. Dnes však jeho rovina proniká jak do vědecké sféry, tak do mediální komunikace a postupně i do edukační praxe škol. V západní Evropě, USA, Kanadě, Austrálii a jinde je pojem multikulturní výchova již dosti běžný, což je důsledkem skutečnosti, že problematika této výchovy je tam široce a intenzivně rozvíjena, zkoumána jak teoreticky, tak ve velkém množství empirických výzkumů. Multikulturní výchova se váže k rozsáhlé literatuře a trendům v pedagogice, sociologii, kulturní antropologii, sociolingvistice aj., na tato aktuální témata jsou pořádány speciální konference, je publikována řada sborníků a speciální časopisy. Intenzivní a stále sílící zájem o problematiku multikulturní výchovy jsou zřejmé: Lidstvo si uvědomuje již od nejstarších historických dob své etnické, rasové, jazykové či náboženské rozdíly, teprve před zhruba 30 lety se v různých vědeckých disciplínách objevila potřeba poznání směřující k uvědomělému systematickému vzdělávání o těchto rozdílech. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
| |
|
The History of a Small-class School in Hradištko
Štefková, Marcela ; Linková, Marie (referee) ; Kalbáčová, Jaroslava (advisor)
Tato diplomová práce má ukázat, jak je uvedeno v názvu, historii málotřídní školy v Hradištku na Nymbursku. Škola byla v pohnutých letech "normalizace" zrušena, přestože patřila svým vybavením mezi nej lepší málotřídní školy na nymburském okrese. Likvidace málotřídních škol u nás nebyla motivována pouze snahou ušetřit náklady na její provoz, ale diktována úsilím po zajištění politického dozoru nad učiteli, soustředěnými na velkých školách pod dohled a kontrolu prověřeného ředitele, který organizoval jejich každoroční politické školení. Po roce 1989 byla započata rozsáhlá přeměna českého školství nesená v duchu humanizmu a demokracie. Změnou politické situace a především zvýšeným zájmem jednotlivých obcí, kde byly málotřídní školy po několik století, opět docházelo k jejich znovuzřízení. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
The Atmosphere of the Classroom
Tymyková, Dagmar ; Kalbáčová, Jaroslava (referee) ; Linková, Marie (advisor)
The theoretical part of this diploma work relates to the explanation of some methods, strategies and conceptions of pedagogical-psychological diagnostics. The focus on pupil's personality, his social roles that arise inside the class and school, the school and class atmosphere and factors that affect the development of the school atmosphere, is a part of this work as well. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
| |
|
A Game as a Method for Interaction in School
Jandová, Petra ; Kalbáčová, Jaroslava (advisor) ; Linková, Marie (referee)
My Degree Work deals with activation methods in a primary school. The goal of the dissertation is to find out the instruction potential of games. The work monitores at the same time whether a game, as a teaching method, can contribute to forming a positive climate of a class. In the theoretical part there is collected knowledge of pedagogical literature concerning an influence of a game, as a method , on an educational process, activation of pupils and climate of a class. In the practical part there is verified an instructive potential of games and their positive influence on evolution of a class climate in a form of an action research. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
| |