National Repository of Grey Literature 55 records found  previous11 - 20nextend  jump to record: Search took 0.00 seconds. 
The theatre of Ramón María del Valle-Inclán
Gojda, Petr ; Fousek, Michal (advisor) ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (referee)
This work, The theatre of Ramón del Valle-Inclán, studies the dramatic literature of an author who creates mostly in the first quarter of the twentieth century, i.e. in the period of the first reform of the theatre. During the first chapters we analyse our concept of drama as a literary piece, see it's characteristics and it's evolution in the modern creation. We end up saying that a modern dramatist leaves behind the clasicist model of his art, where the author's opinions and points of view step aside before those of his lively characters. Nevertheless he conserves and maybe even emphasizes the plurality of perspectives that the dramatic genre offers to him. And so even in Valle-Inclán where the plurality inside his dramas unites to the plurality of different dramatic genres in the totality of his dramatic art. The recreation of the traditional genres from farce to tragedy serves well to express the artistic points of view about the contemporary Spanish situation.
The narrative poetics of the novel La nieve del almirante by Álvaro Mutis
Pichrtová, Šárka ; Vydrová, Hedvika (advisor) ; Fousek, Michal (referee)
Hlavním předmětem rozboru v této práci je román Admirálův sníh kolumbijského spisovatele Álvara Mutise. Přestože je dnes Álvaro Mutis zařazován mezi nejvýznamnější postavy současné hispanoamerické literatury (od roku 2001 je držitelem prestižní španělské Cervantesovy ceny), v českém prostředí jeho tvorba zatím není rozšířena, žádné z jeho děl doposud nebylo přeloženo. První kapitolu proto věnuji základním informaCÍm o životě a díle autora v kontextu kolumbijského literárního dění poloviny 20. století. Literární tvorba Álvara Mutise mne zaujala svou ambivalentní povahou v oblasti žánru, především pak přirozeností, s jakou propojuje svět poezie a výpravné tvorby, užívá prvků lyrických i epických a zachovává zároveň tematickou jednotu. Tento osobitý rys je i významnou součástí poetiky románu Admirálův sníh, považuji proto za vhodné v rámci této práce poukázat i na některé důležité aspekty autorovy poezie, která až do roku 1986 tvoří převážnou část autorovy literární tvorby. Ve druhé kapitole se proto zaměřuji na některé rysy spisovatelovy básnické činnosti, která zásadním způsobem ovlivňuje i jeho pozdější tvorbu románovou a je nezbytnou složkou pro její porozumnění. Třetí kapitola je rozborem poetiky románu Admirálův sníh, se zaměřením na postavu Námořníka Maqrolla, koncept času a prostor příběhu, a pokusem o...
Martí-Emerson: Freedom - the inner voice
Bulková, Barbora ; Housková, Anna (advisor) ; Fousek, Michal (referee)
Cílem této práce bylo poukázat na shodnost názorů v oblasti tématu svobody spisovatelů Martího a Emersona. Martí se ve svém díle zaměřil především na svobodu národa a Emerson, na svobodu jedince. Skrze porovnání přístupu obou autorů k danému tématu, jsme dospěli k řadě shodných řešení hledání svobody, na něž oba spisovatelé ve svých dílech poukazují, a která vychází ze stejného pojetí člověka a jeho propojenosti s kontinuální JEDNOTOU všeho. Do první části jsme zahrnuli životopisné údaje obou autorů, jejichž znalost nám přiblížila důvody vzniku některých citových vazeb spisovatelů, jejich inklinaci k dané společenské vrstvě či úzké vazby s přírodou. Závěr této části obsahuje stručný popis vlivů, které formovaly tvorbu kubánského spisovatele, mezi něž patří i R.W.Emerson. Pro názornou ilustraci úcty a lásky, jež Martí k Emersonovi choval, jsme se blíže zaměřili na Martího esej "Emerson". Ve druhé části jsme se soustředili na koncepci vlády u obou autorů, vytyčení překážek, které jsou lákadly a často i osudovými chybami jednotlivých vlád, a nastínění oblastí, v jejichž respektování lze najít cestu k vytvoření ideální vlády. Jedná se o minulost jako součást přítomnosti dané země a z ní vyvěrající potřeba přijmout původní, tedy indiánské, obyvatelstvo, jejich kulturu a vědomosti za součást stávající kultury a...
Buenos Aires in the view of Martínez Estrada and Borges
Mojžíšová, Štěpánka ; Housková, Anna (advisor) ; Fousek, Michal (referee)
Buenos Aires represents in the decade of the twentieth and thirtieth years of the twentieth century an aerea where many different factors, brought by the Industrial Revolution, politics and modern progress, are interfusing. The capital city is becoming a megapolis and that's why the character of the suburb, intervening in the argentinian pampa, is changing too. It is becoming rare to see there the original argentinian type called gaucho or compadre, on the contrary, the number of immigrants, especially from Italy, is increasing. The immigration is putting the finishing touches to the social structure but it is also modifying some of the argentinian cultural traits, for example the tango. Two great argentinian essayists, Ezequiel Martínez Estrada and Jorge Luis Borges, answer in their works to these changes. Martínez Estrada adverts with pessimism to the "problems" and "critical" situation and he is afraid of the future evolution of the city and the society which is showing certain elements of degeneration. Borges, on the other hand, is orientating himself on the past creating a microworld of the suburbs of Buenos Aires at the turn of the nineteenth and twentieth century. The microwolrd is based on his memories, literary work of Evaristo Carriego and largely on fictive ideas. This concept contains all the...
The problem of identity in Unamuno's Mist
Neklapilová, Blanka ; Fousek, Michal (advisor) ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (referee)
The aim of my thesis was to approach Unamuno`s Mist in two ways. The first of them was the way of psychology which was used to explain don Miguel`s projection of his own worries, feeling and anxieties into his characters and his reasons to do so. The second way is represented by the Theory of Mimetic Desire by French philosopher René Girard. This theory claims that human desires are not spontaneous; they only imitate other people's desires.
A view of the society in the novel of Camilo José Cela La familia de Pascual Duarte
Kýnová, Jana ; Fousek, Michal (advisor) ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (referee)
For my thesis I investigate the negative social phenomena described in Camilo José Cela's novel, "La familia de Pascual Duarte" [Pascual Duarte's Family] (1942), namely the existentialist feelings of an individual, violence and crime, cynicism and indifference, the submisive role of women in society and machismo. After analyzing the circumstances and motivations of the characters, I present a brief portrayal of peasant life in Southern Spain around the time of the Civil War. My analysis demonstrates that there is a close interrelationship among the social phenomena listed above, since ultimately they derive from the same root factors. My paper examines the unique nature of this rural community, its customs and particularly its moral values. Individual pride and prestige are key virtues, but they rest solely on the opinions of one's neighbors in the community. Under the surface there is only hypocrisy, prejudice and malice. The characters in the novel are biased and superstitious. They blindly accept the reality of miracles and supernatural phenomena, as well as foreboding omens. A harsh and cruel feudalism still overshadows the country, reflecting its inhabitants' primitivism and lack of culture. The community's struggle to provide the basic necessities to all its members precludes the possibility that the...
Aspect of sin and blame in the prose of Miguel de Unamuno
Smékal, Karel ; Fousek, Michal (advisor) ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (referee)
The objective of this thesis is to define and analyse the aspects of sin and blame in Unamuno's prosaic work. After brief introduction to Unamuno's intellectual system and the definition of concepts of sin and blame emphasis is put on Unamuno's theoretical demarcation of sin and blame in his essayistic work. From this theoretical basis results the classification of these aspects in each belletristic work, whereas there is an effort to comment all possible interpretation of these concepts in each work. The analysis of these novels from the point of view of classification of sin and blame focuses on new possible interpretation and connection in Unamuno's system, which has been till now rather neglected and brings therefore a new point of view on some of it's aspects.
The aspect of postmodernism in the works of Mario Vargas Llosa
Juránková, Magda ; Vydrová, Hedvika (advisor) ; Fousek, Michal (referee)
Žijeme ve společnosti, která se označuje různými adjektivy: konzumní, masová, ludická, informační, postindustriální, postmoderní. Označení odkazují k jednotlivým charakteristikám současné společnosti. V práci pracuji s konceptem postmodernismu, jehož samotné označení je polemické. Vysvětluji, v čem spočívá polemika o postmodernismu, na základě teoretických děl Huyssena (2002), Harveyho (1998), Jamesona (1991, 1998), Baudril1arda (1987) a Hutcheonové (2002). Každý ze zmíněných autorů předkládá kritickou studii určitého aspektu postmodernismu a přispívá k diskusi o vztahu modernismu a postmodernismu, obecněji k diskusi o významu pojmu "postmodernismus". Se zmíněnými autory polemizuji. Zjednodušeně lze říci, že popisuji rysy současného umění a situaci v současné kultuře. Na úvod je třeba odlišit postmodernismus a postmodernitu. Postmodernismus se týká aspektů estetické reflexe povahy modernity. Kdežto postmodernita označuje vznik nového typu sociálního řádu, odlišného od instituCÍ modernity. (Giddens 1998: 46) Soustředím se na postmoderní literaturu, neboť tématem práce je postmodernismus a romány Mario Vargas Llosy. Soustředím se na aspekt postmodernismu v jeho dílech La tía Julia y el escribidor (1977) a EI hablador (1987). Uvádím i zvláštnosti sociálního a kulturního kontextu Latinské Ameriky, neboť do...
Picaresque aspects in the novel Mercy of Galdós and in The struggle for life of Baroja
Vítová, Tereza ; Fousek, Michal (advisor) ; Forbelský, Josef (referee)
Cílem naší práce bylo zkoumat pikareskní rysy dvou románů ze sklonku a přelomu 19. století. a zároveň tak upozornit na to,jaké měli jejich autoři motivy k využití pikareskní inspirace. Snažili jsme se také naznačit, jaký vliv mohl mít pikareskní román na dobu, ve které vznikl a zároveň jsme chtěli zdůraznit, že ony problémy kritizované literárními umělci už v novověku přežívaly do období, ve kterém tvořili autoři vybraných děl. Pokud chtěl Benito Pérez Galdós poukázat na bídný stav tehdejší španělské společnosti, byl Pío Baroja jeho pokračovatelem. Zmínili jsme se o tom, že každý z nich přistupoval k zobrazování reality odlišně. Jedno je však jisté, oba spisovatelé se snažili o kritiku společnosti, což se jim jejich tvorbou podařilo. Pikareskní rysy románu Milosrdenství spatřujeme především v prostředí, ve kterém se děj odehrává, ve společenské a náboženské kritice. Nicméně výraznějšího vlivu pikareskních románů si můžeme povšimnout z románu Boj o život. Protagonista se svou charakteristikou blíží píkarům typu Lazarilla de Tormes, vystřídá několik zaměstnání, přičemž ve většině případů jde o službu pánům shora. Pohybuje se v prostředí tuláků a žebráků a také mezi pokryteckou a sobeckou vyšší společností. Snaží se o společenský vzestup, což se mu na konci díla podaří, stává se úspěšným a ožení se. Kompozice...
Historical topics in the posmodern Hispanic American drama. (Acto cultural by José Ignacio Cabrujas and La noche de Hernán Cortés by Vincente Leñero)
Skleničková, Jana ; Housková, Anna (advisor) ; Fousek, Michal (referee)
The aim of this thesis is to describe the mayor changes that the Hispanic American historical drama underwent in the last third of the 20th century, in connection with the increasing influence of the poetics of postmodernism. The work will mention the decisive artistic and philosophical concepts that had impact on the creation of postmodern historical dramas. The main part of the study is dedicated to the analysis of two examples of the postmodern representation of history and the historial myths: Acto cultural, by the Venezuelan playwright José Ignacio Cabrujas and La noche de Hernán Cortés by the Mexican writer Vicente Leero. The inicial chapters provide a theoretical base for the subsequent analitical part of the thesis. They outline the general features of drama and historical drama as a specific gender, and trace the postmodern changes over the Latin American culture, with a special focus on theatre production. Although the work is based on the textual analysis, we cannot avoid mentioning the distinctive features of the postmodern staging for its innovative significance. Acto cultural and La noche de Hernán Cortés represent two different ways of dealing with the famous historical heros: Cristopher Columbus and Hernán Cortés. They both offer quite an intimate, familiar picture, using some the postmodern...

National Repository of Grey Literature : 55 records found   previous11 - 20nextend  jump to record:
See also: similar author names
1 Fousek, Martin
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.