National Repository of Grey Literature 123 records found  beginprevious104 - 113next  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
Metaphors and metonymies in "musical passages" of chosen texts by Josef Škvorecký
Fraitová, Olga ; Špirit, Michael (advisor) ; Holý, Jiří (referee)
The diploma thesis Metaphors and Metonymies in "Musical" Passages of Chosen Texts by Josef Škvorecký shows how jazz inspiration is reflected in author's texts on the level of tropologies. Firstly, more general interdisciplinary context is presented to show possible intersections between the two arts, literature and music. Afterwards, chosen "musical passages" from Josef Škvorecký's works (The Cowards, The Swell Season, The Bass Saxophone) are classified to reveal, what source domains for metaphors and what types of metonymies are used by the author to talk about the domain of music. In the classification the approach of the cognitive linguistics is taken into consideration.
The correspondence of Václav Havel
Hron, Jan ; Špirit, Michael (advisor) ; Holý, Jiří (referee)
The thesis prepares for publishing letters, which Václav Havel sent to people, who were at least one generation older: Václav Černý, Josef Hiršal, Vladimír Holan, Jiří Kolář, Jindřich Chalupecký, Jaroslav Seifert and Josef Šafařík. Havel might have considered or have indeed considered them his teachers, be it for a certain period or in a certain area. The thesis also contains a possible book introduction, in which the author describes the artistic youth and ripening of Václav Havel and identifies ties, which connect Václav Havel with the culture of the First Republic.
The language and the world. Literary and art work of Jiří Kolář
Gemrothová, Adéla ; Špirit, Michael (advisor) ; Vojvodík, Josef (referee)
The literary and art work of Jiří Kolář make one integral entirety. Built up by one author's concept, specific artistic intention, which manifest itself as coherent in operation with different meidums of expression at the sphere of naturallanguage as well as at the sphere of visual images. There is in a same way apllied a princip of paraphrase and variacy, a multiplication of perspective, exploitation of authentic, assumed material, citation, aleathoric princip etc. Kolář is aimed at evident character of a reality and at the matter, how we experience it by understanding a world, particularly through the mediation of language. This effort motivate a permanent searching for a divers constructives methods. So the subject of author (a speaker), instead of own artistic representation ofworld, constitute a pluralistic, multilateraů work, which inquire possibilities of an attitude between a work of art and a real world, his participation on it.
Literature, human being and the world according to Přemysl Blažíček
Šimák, Petr ; Špirit, Michael (advisor) ; Vojvodík, Josef (referee)
In the thesis, the author tries to trace throughout Blazicek's monographies and other texts a unified approach to methods of literary interpretation. In this, he concerns on immanent interpretation of texts based on pointing out how the world-view expressed in a text differs from reader's consciousness. It forces the reader to give up categorial schemes of understanding the actual world. Thus the reader must grasp the world in the stage of its creating or genesis - it means the world made of artefacts. The reader's standpoint is enriched by that and he/she finds the meaning of reality illusive and constructed, not given.
Diary of 1955
Schejbalová, Tereza ; Šrámek, Petr (advisor) ; Špirit, Michael (referee)
Uvažování o deníku jako literární (nebo obecněji umělecké) formě1 s sebou nese vždy řadu problémů, a to na mnoha úrovních. Deníky můžeme pojímat čistě literárně-teoreticky - z hlediska literárního žánru; na základě naratologických kategorií, jako je čas, adresát, fabule versus syžet; z pohledu literárně-historického, textologického, můžeme je interpretovat nebo hodnotit. Stejně tak se ale na konkrétní deníkové texty i na deník jako fenomén můžeme dívat z pozic psychologie (i psychiatrie), filozofie, sociologie, historie nebo třeba didaktiky či kriminalistiky. Každý pohled může mít svůj smysl, často však jedině v kontextu jednoho konkrétního deníku, a někdy dokonce jen v rámci jednoho jediného deníkového záznamu. Deník jako předmět zkoumání se totiž zároveň neustále vzpírá každému zobecnění a jasnému vymezení. Dosud se tak vedou různě zaměřené diskuse o jeho postavení v systému literárních útvarů (Je deník žánr? Jaká jsou pak jeho žánrová omezení?) i vztahu mezi uměním a skutečností vůbec (deník jako literární artefakt a deník jako dokument). Většinu z těchto potíží můžeme hledat v okolnostech a důvodech vzniku deníku, tedy v oblasti mimoliterární a literárním měřítkům nepodléhající. Deník málokdy vzniká jako záměrné literární dílo, a přece se jím po svém vydání stane. Známe však převážně jen ty deníky,...
Myši Natálie Mooshabrové: repetitiveness, game, and narration
Šebek, Josef ; Špirit, Michael (referee) ; Vojvodík, Josef (advisor)
Román Myši Natálie Mooshabrové (1970) má specifické místo mezi vrcholnými prózami Ladislava Fukse, publikovanými ve druhé polovině šedesátých a na začátku sedmdesátých let. V Myších autor opustil ukotvení příběhu ve vnějších dějinách a/nebo v subjektivní historii postavy, které bylo typické jak pro introspektivní, zčásti autobiografické Variace pro temnou strunu (1966), tak pro Spalovače mrtvol (1968) a většinu próz ve Smrti morčete (1969), a vydal se žánrově na pole fantastiky, utopie a detektivního románu.1 Tato žánrová fúze je v Myších provedena velmi originálně a je spojena s nebývale masivním a propracovaným uplatněním stylových a narativních postupů, určujících již od předchozích děl charakter Fuksových textů. Myši jsou provokativním a dráždivě mnohoznačným textem - slibným předmětem literárněinterpretačních snah.
Ferdinand Peroutka - literary crtitic and writer
Šnajdrová, Karolína ; Holý, Jiří (advisor) ; Špirit, Michael (referee)
Svoji rigorózní práci jsem se rozhodla zaměřit na literární kritiky a vlastní literární tvorbu Ferdinanda Peroutky. Je třeba přitom mít především na zřeteli, že těžištěm Peroutkovy tvorby zůstává politická publicistika. Hodnocení literatury se tento autor nevěnoval systematicky, ale pouze příležitostně, pro činnost prozaickou a dramatickou nacházel ve svém životě čas až poté, co jej politické komentáře přestávaly plně zaměstnávat. Proto literárněkritická činnost například téměř ustala ve třicátých letech se stále se zhoršující politickou situací a s psaním Budování státu Peroutkova a proto se psaní beletrie rozhodl plně věnovat svůj čas až v období emigrace. Politickou žurnalistiku, včetně Budování státu, v této práci záměrně opomíjím, třebaže jsem si vědoma skutečnosti, že zcela oddělit tuto tvorbu u osobnosti natolik celistvé, jakou Peroutka byl, není možné a že se této stránky tvorby i v jeho činnosti literární a literárněkritické často budu dotýkat.
Art creates reality. Reflections of art in 1930s and 1940s in the texts of Jindřich Chalupecký
Mečíř, Aleš ; Bílek, Petr (advisor) ; Špirit, Michael (referee)
The presented thesis "Art Creates Reality (Reflections of Art in 1930s and 1940s in the Texts of Jindřich Chalupecký)" tries to outline resources of Chalupecký's programmatic articles and essays mainly from the turn of 30s and 40s of the 20th century. It builds on a hypothesis that Chalupecký's programmatic activity culminating at the beginning of 1940s (in particular the article "World we live in" of 1940) is unthinkable partly without - in a context of modern avant-garde criticism of 1930s - specific understanding and rethinking of a French surrealism, partly without searching for own theoretical approach. This approach was mainly based on a critical reception of the avant-garde art and was enriched with impulsions concerning particularly an effort to reassess and newly define notions, crucial ones for Chalupecký, as art, reality, realism or myth in terms of their relation to life. The thesis should emphasize specifics of Chalupecký's effort to newly define a meaning of modern art in relation to society at that time, which was demonstrated by so called turn to reality or to "world we live in" and by proclamation of "mythology of modern human being" need at the beginning of 1940s. In Chalupecký's considerations this need resulted in the concept of "new realism" in the second half of 1940s.

National Repository of Grey Literature : 123 records found   beginprevious104 - 113next  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.