Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 134 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.04 vteřin. 

Napojení ČR na historické obchodní, náboženské, kulturní cesty
Patočková, Eliška ; Jarolímková, Liběna (vedoucí práce)
Práce se zabývá napojením České republiky na síť historických stezek. Podrobně zpracovává trasy Zlaté (Pasovské, Solné), Řezenské (Norimberské), Haberské, Srbské, Jantarové, České, Libické a Linecké stezky. Zabývá se jejich historickým vývojem a významem jako dopravních tahů své doby. Stezky jsou zkoumány zejména z hlediska potenciálního významu pro cestovní ruch České republiky ? pro domácí i přeshraniční. Jsou uvedeny konkrétní návrhy na jejich využití jako společného nadregionálního produktu cestovního ruchu.

Germánské osídlení Čech na přelomu doby římské a doby stěhování národů (stupeň D1)
ŠŤASTNÁ, Soňa
Tato bakalářská práce se věnuje osídlení Čech na přelomu doby římské a období stěhování národů. Podává stručný nástin historických událostí spjatých s tímto obdobím a toho, jak se dané období projevilo v rámci archeologických nálezů, stejně tak jako poskytuje přehled českých a moravských sídelních lokalit a pohřebních areálů. Ve své další části se zabývá pojmy typu archeologická kultura, etnicita, identita a jejich vztahem k ostatním vědním disciplínám, na základě čehož se zamýšlí nad možnostmi a limitacemi archeologických výzkumů v oblasti objasnění etnické příslušnosti a poukazuje na některé z nich.

Možnosti uplatnění pohonu zemním plynem v zemědělství.
KAŇKA, Miloslav
Ve své práci se zaměřuji na možnost využití plynných paliv v dopravě, a to od historických počátků, historického vývoje v evropských zemích až do současné doby. Nejvíce se zaměřuji na možnost využití stlačeného zemního plynu (CNG) v zemědělské výrobě, protože v tomto odvětví se nyní nově začíná CNG spolu s bioplynem jako palivem prosazovat a výrobci zemědělské techniky tomuto trendu jdou vstříc svými inovativními řešeními, které v práci popisuji stejně jako výhody a nevýhody provozu na CNG. Zvláště v některých odvětvích zemědělství, kde se používá ve velké míře manipulační technika, se může CNG jako palivo s úspěchem uplatnit taktéž. V práci jsou také uvedeny reálné zkušenosti z provozu vysokozdvižných vozíků poháněných CNG, které mohou být inspirací pro jakýkoliv zemědělský podnik, který o zavedení CNG jako paliva uvažuje.

Různé aspekty generálbasové praxe ve světle historických a moderních pramenů
Skalická, Štěpánka ; SPURNÝ, Vojtěch (vedoucí práce) ; MRÁZKOVÁ, Giedre (oponent)
Generálbas je určitý systém zápisu a realizace doprovodné harmonie, který je charakteristický pro dobu 17. a 18. století. Systém byl určen především pro klávesové nástroje, jako jsou cembalo, varhany a další harmonické klávesové nástroje. Hra generálbasu se využívala v komorní a orchestrální hudbě. Generálbas prošel během dvou staletí značným vývojem. První teoretické zmínky se vyskytují přibližně od roku 1600 a informují nás o prvních generálbasových technikách z doby, kdy doznívaly renesanční motetové techniky a postupně přicházela barokní technika improvizace a polyfonnie. První doložení instrukce máme od Lodovica Viadany v traktátu Cento concerti ecclesiastici z roku 1602. Centrum vývoje generálbasu se postupně z Itálie rozšířilo do Německa a Francie. V každé zemi probíhal samostatný vývoj, který měl svá specifika a své důležité teoretické zdroje. Jednotlivé styly realizace se však i přes určitou izolovanost vzájemně ovlivňovaly a inspirovaly. Mezi významné zdroje italského stylu patří například Francesca Gaspariniho, Georga Muffata a Francesca Geminianiho. Francouzský styl zastupují Jean-Henri d´Anglebert, François Dandrieu, Michel de St. Lambert. Německý pak Johann Mattheson, Johann David Heinichen a Johann Sebastian Bach. V současné době se znovu setkáváme se studiem historických generálbasových pramenů a s určitou badatelskou činností vznikají také generálbasové učebnice nové. V České Republice jsou dostupné v českém překladu dvě publikace, a to Jespera Bøje Christensena a Barbary Marie Willi. Oba tito autoři čerpají ve své práci z historických pedagogických systémů a pravidel. Ve Francii vznikla v roce 2001 učebnice Michela Laizé, který přináší svůj vlastní metodický plán.

Eduard Petiška vypravuje.... (Převyprávění a adaptace pověstí a bájí)
Maléřová, Monika ; Stejskalová, Anna (oponent) ; Pechová, Drahoslava (vedoucí práce)
První kapitola přináší krátký pohled do Petiškova života. Sleduje vlivy a podněty, které ovlivnily Petišku, jako osobnost a Petišku, co by budoucího spisovatele. Druhá kapitola je stručným přehledem Petiškovy literární tvorby pro děti. Naznačuje široké žánrové rozpětí jeho tvorby, proto je pro lepší přehled rozdělena do dvou sfér - knihy pro nejmenší čtenáře a knihy literárních adaptací domácích i jinonárodních historických látek, které psal Petiška pro mládež. Autorka diplomové práce se snažila vystihnout typické znaky Petiškovy tvorby pro začínající čtenáře. Třetí kapitola pojednává o postavení pověsti a mýtu v české literatuře pro děti a mládež, uvádí jména spisovatelů, kteří se zajímají o adaptaci historických látek a osobitým uměleckým způsobem ji zpracovávají. Samotná analýza a interpretace Petiškových knih pro děti a mládež s historickou tematikou je zahrnuta ve čtvrté kapitole. Taje rozdělena na oddíly a pododdíly podle doby a lokalit, do kterých je téma pověstí a mýtů zasazeno. Předmětem analýzy je děj, vypravěčský jazyk a výrazové prostředky, kterých autor používá s ohledem na věkovou kategorii čtenářů. Pátá kapitola je zamyšlením nad možnostmi zpracování historických látek. Uvažuje o dítěti 21. století, zda má zájem o literární pověst či upřednostňuje rozhlasové či filmové zpracováni příběhu....


Proměny učebnic občanské výchovy na přelomu 80. a 90. let 20. století
HADÁČEK, Marek
Diplomová práce se zabývá analýzou učebních osnov, plánů a učebnic občanské nauky, později občanské výchovy pro základní školy, na přelomu osmdesátých a devadesátých let 20. století. Cílem této práce je problematika způsobu pojetí výuky dnešní občanské výchovy v období socialistického zřízení tehdejší Československé republiky a zaznamenání revolučního roku 1989, jehož události způsobily politický a ideologický převrat nastolením demokratického zřízení. V práci dochází k analýze učebnic a učebních osnov z tohoto období. Práce je rozdělena do dvou částí, které na sebe volně navazují. V teoretické části diplomové práce dochází k obecnému vymezení pojmu školní učebnice, kde se zaznamenávají funkce, pojetí, struktury, významy, postavení, výzkumy a výzkumné metody podle nejrůznějších pedagogických autorů, kteří se analýzami školních učebnic zabývali. Tato část je v užší míře doplněna o různé postřehy a komentáře autora práce. Praktická část diplomové práce je založena na detailnější analýze učebnic a učebních osnov občanské výchovy, která je zakomponována do doby dvou historických epoch naší země, a to končícího socialismu a utvářející se demokracie. V práci jsou zaznamenány jednotlivé tematické celky předmětu, které jsou autory tehdejších osnov zahrnuty do výuky příslušných ročníků základní školy. Zkoumá se zde vhodnost, časové zařazení a podobnost vyučovací látky v období socialismu s obdobím demokratického zřízení našeho státu. Výzkumnou složku tvoří dotazníkové šetření práce, kde jsou respondenty učitelé tehdejší i dnešní občanské výchovy. Zaznamenávají se zde těžkosti pedagogů a nelehký způsob transformace tohoto předmětu ze socialistické epochy do nynější demokratické, dále se zde zkoumá problematika učebnic a učebních osnov. V praktické popisné části se rozebírá skladba učebnic, náročnost učiva pro žáka, grafická a motivační podoba učebnic, výchovně vzdělávací cíle a způsob výkladu učebnicové látky žákům.

Sto let historie vzdělávání ve Volyni v letech 1912-2012
KOPKA, Ivo
Tato bakalářská práce pojednává o historii vzdělávání ve Volyni v letech 1912-2012. Vzhledem k rozsáhlosti daného tématu je zaměřena pouze na historii základního školství ve Volyni. Dané časové období, které je zmapováno, je rozděleno na určité časové úseky podle historických etap našich dějin. Ke každému časovému úseku je uvedena stručná charakteristika doby a co se během ní událo v životě školy. V práci jsou popsány změny ve vzdělávacím systému v souvislosti s politickým vývojem, různá výročí, oslavy a změny vyplývající z měnící se doby. To vše mělo své důsledky na činnost školy. V práci jsou také uvedeny určité zajímavosti vyplývající z každé doby a jejich odraz v životě školy. Práce čerpá zejména ze školních kronik a kronik města Volyně. Tato práce by měla přispět ke zmapování dějin školství ve Volyni.

Historické zimní povodně na řece Jihlavě a jejich geomorfologická účinnost
Hrádek, Mojmír
Od poslední povodně v březnu 2006 bylo na řece Jihlavě zaznamenáno 35 povodní z nichž 29 bylo zimních. Podle historických záznamů byla vyhodnocena jejich geomorfologická účinnost a srovnána s účinností poslední povodně. Účinnost některých povodní, zejména těch z období malé doby ledové byla podstatně větší.

Praha 7. Bubny, Holešovice - Bubny, Letná, Bubeneč
Syslová, Monika ; Havlůjová, Hana (vedoucí práce) ; Županič, Jan (oponent)
Praha 7 je místem mého bydliště, žiji zde téměř čtyřicet let. Nějakou dobu jsem zde i učila. Během té doby jsem zjistila, že děti prakticky neznají svoji čtvrť, svoje okolí. Stejné zkušenosti jsem později zaznamenala i na dalších dvou školách, kde jsem učila a učím. Cílem mé práce bylo vytvořit vlastivědnou příručku pro učitele 1. stupně základní školy. Zároveň by mohla tato práce posloužit všem, kteří se chtějí o Praze 7 dovědět něco více. Svoji práci jsem se snažila napsat tak, aby poskytovala témata, která se dají využít hlavně v hodinách prvouky a vlastivědy, ale i v hodinách přírodovědy či výtvarné výchovy. Diplomovou práci jsem rozdělila do několika kapitol. Úvodní kapitola představuje Prahu 7, její polohu, vznik a znak. Druhá kapitola je věnovaná přírodním podmínkám místa a geologickému vývoji. Další kapitoly pojednávají o určitých oblastech Prahy 7, ať je to Královská obora, Výstaviště, Letenské sady či Letenská pláň. V dalších kapitolách píši o významných kulturních, historických a architektonických památkách, důležitých budovách a úřadech. Připomínám některé slavné rodáky a osobnosti, kteří se svým uměním a dílem zapsali do našeho podvědomí. Nechybí ani kapitola o místní dopravě a ochraně životního prostředí. K většině těchto kapitol jsem zároveň vypracovala návrhy pracovních listů. Doufám, že...