Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1,119 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.24 vteřin. 


Návrh výukového programu o problematice šumavských smrčin
BLAŽKOVÁ, Miluše
Bakalářská práce je zaměřena na návrh výukového programu o problematice šumavských smrčin. Kvůli zvýšení použitelnosti je program proveditelný nejen v šumavské smrčině, ale i v běžném smrkovém hospodářském lese. Program je určený zejména pro žáky základních škol. Součástí práce je podrobný popis úkolů a aktivit, vyhotovení pracovních listů s poznámkami a návrhy pro lektory. Aktivity jsou koncipovány nejčastěji tak, aby u dětí proběhl přímý kontakt s přírodou. Jsou zde přítomny prvky badatelsky orientovaného vyučování, dále je použitá didaktická hra a skupinová výuka. Část výukového programu byla ověřena v praxi a na základě toho proběhla korekce.

Význam orální hygieny u dětí romského etnika se zaměřením na preventivní opatření vedoucí ke snížení četnosti výskytu onemocnění ústní dutiny.
HANUSOVÁ, Markéta
Předkládaná diplomová práce si klade za cíl zmapovat informovanost a úroveň orální hygieny na základě aplikace edukačního programu u dětí romského etnika a následně optimalizovat péči o dutinu ústní vedoucí ke snížení četnosti výskytu onemocnění závěsného aparátu u dětí daného etnika. Dalším cílem této práce byla příprava edukačního programu, který by motivoval děti ke správné a pravidelné dentální hygieně. Text se zabývá historií a charakteristikou romského etnika, problematikou romských dětí a nízkoprahovým zařízením pro děti a mládež v Českém Krumlově. Dále nás informuje o parodontálním onemocnění ústní dutiny u dětí, patogenezi a následné prevenci a terapii zubního kazu. Praktická část byla zaměřena na informovanost romských dětí v oblasti orální hygieny za pomoci dotazníkové metody. Bylo vytyčeno pět základních hypotéz, jejichž pravdivost byla následně ověřována kvalitativní metodou, konkrétně prostřednictvím anonymního dotazníkového šetření prováděného ve třech subjektech. Po vyhodnocení odevzdaných dotazníků, které bylo uskutečněno pomocí grafů počítačového programu Microsoft Excel, byla ověřována pravdivost stanovených hypotéz, a to za využití funkce chí-test. Pro tuto část byl také použit edukační program a byla provedena instruktáž. Po edukaci je patrné zlepšení informovanosti romských dětí o dentální hygieně o 27 %. Práce je teoretickým návodem pro praktické zvládnutí péče o dutinu ústní a dentální hygienu u každého jedince, jenž se snaží o zlepšení svého zubního zdraví.

Edukace dětí v nemocnici před operací na oddělení ušní, nosní, krční
EKHARDTOVÁ, Miroslava
Cílem této práce bylo odkrývání jevů v účinné edukaci dětí v nemocnici před operací na oddělení ORL a vytvoření funkčního edukačního materiálu, využívajícího prvky herní terapie. Teoretická část obsahuje informace o problematice hospitalizovaných dětí, jejich vnímání nemoci a hospitalizace a přináší fakta o negativních reakcích dětí na toto náročné období. Popisuje edukaci dětí v nemocnici a seznamuje s jednoduchým návodem ke komunikaci s dítětem. Přibližuje práci sestry na oddělení ušní, nosní, krční a obeznamuje s nejčastěji prováděnými výkony u dětí na tomto oddělení. Další část je zaměřena na předoperační přípravu a poslední oddíl je věnován herní terapii. K dosažení cílů byly stanoveny tyto výzkumné otázky: 1. Jak probíhá edukace dětí na oddělení ORL ve vybraném pracovišti? 2. Jaké edukační strategie jsou používány u dětí v oblasti předoperační péče na oddělení ORL na vybraném pracovišti? 3. Jaká je účinnost aplikované edukační strategie na principu herní terapie? Takto nastavený výzkumný záměr směřoval ke kvalitativnímu šetření. Rámcově bylo výzkumné šetření rozděleno do třech fází, jejichž výsledky shrnuje praktická část. Sběr dat byl uskutečněn v období prosince roku 2014 až března roku 2015 na oddělení ušní, nosní, krční v nemocnici v Jindřichově Hradci. První fáze byla zaměřena na rozhovory se sestrami. Uskutečněno bylo pět polostrukturovaných rozhovorů, které obsahovaly osm otázek. Ve druhé fázi bylo uskutečněno pět polostrukturovaných rozhovorů se zákonnými zástupci hospitalizovaných dětí. Interview se zákonnými zástupci obsahovalo sedm otázek. Toto šetření bylo doplněné o přímé strukturované pozorování, zaměřené na edukaci dětí a jejich zástupců v nemocnici před operací. Vzhledem k chodu oddělení bylo zvoleno pozorování při příjmu, neboť zde je edukace nejrozsáhlejší. Ve třetí fázi byl aplikován vytvořený edukační materiál, který byl vytvořen na základě výsledků z prvních dvou fází. Tento materiál má podobu elektronické prezentace, vytvořené v programu Microsoft PowerPoint. Prezentován byl na tabletu. Další pomůckou byl plyšový medvěd. Po realizaci edukace s prvky herní terapie byly uskutečněny tři rozhovory. Jeden se sestrou, které byl materiál představen a dva se zástupci edukovaných dětí. Výsledky tohoto šetření ukázaly, že zdroj informací je převážně lékař. Sestra doplňuje edukaci na oddělení. Dotazované sestry si uvědomují význam edukace pro dítě a jejich rodiče. Edukace je prováděna slovní metodou a individuální formou zprvu na vyšetřovně, dále na nemocničním pokoji, případně na sále těsně před operací, kdy si dítě, pokud to jeho stav dovoluje, může osahat dýchací masku. Edukace je však zaměřena převážně na zákonného zástupce. Velkou výhodou pro děti je, že na sál mohou být doprovázeny v přítomnosti rodiče, který po jejich uspání odchází. Efektivnost edukace si sestry kontrolují. Znepokojující je odpověď jedné sestry, která se domnívá, že needukované dítě před operací se bude cítit stejně, jako to edukované. I když dotazované sestry uváděly demonstrativní pomůcky či hračky, pozorování edukace u dětí tato tvrzení nepotvrdilo. Prvky herní terapie se na daném oddělení vyskytují jen minimálně. Sestry, které se interview zúčastnily, se k edukaci s prvky herní terapie vyjadřovaly kladně, ale negativním jevem v této strategii shledávají nedostatek času. Zjištěnou skutečností je, že dotazovaní zákonní zástupci byli ve valné většině s odvedenou edukací nadmíru spokojeni. V praktickém cíli byl aplikován edukační materiál.

"Nezapomenout hrát si..." ( Setkání s dětmi jeviště a filmového plátna)
Valtrová, Kateřina ; Oswaldová, Petra (vedoucí práce) ; Oukropec, Petr (oponent)
Záměrem této práce je nechat čtenáře nahlédnout do problematiky práce s dětmi v tak specifických prostředích, jakými jsou film a divadlo. Text jde po obdobné linii jako autorka sama. Přes teoretickou přípravu ke konkrétní práci na konkrétních projektech. Nabízí vhled do problematiky a specifik dětské psychiky, jejích mezníků a ukazatelů typických pro dětskou osobnost a její projevy. Poukazuje na složitost a rozdíly práce režiséra filmového a divadelního. Zastavuje se u výběru dětských herců, zkušenosti z konkrétního filmového castingu a obsahuje ohlédnutí za prací asistenta režie a dialog couche na natáčení rodinného celovečerního snímku. Setkání s dětmi jeviště nám v textu nabízí návštěva dětských divadelních studií se specifickým přístupem práce jejich pedagogů. Za zásadní je považována vlastní zkušenost autorky postavená na participaci a přímé práci s dětmi divadla a filmu.

Hudební vývoj a výchova v předškolním věku a počátky hry na housle.
Paříková, Barbora ; Malý, Lubomír (vedoucí práce) ; Pěruška, Jan (oponent) ; Tomášek, Jiří (oponent)
Práce je rozdělena do dvou nestejně dlouhých částí. První, obsáhlejší, část se zabývá hudebním vývojem dítěte od narození po nástup do základní školy, jednotlivými vývojovými etapami a možnostmi, jak efektivně dítě vést k zájmu o hudbu a správně rozvíjet jeho hudebnost.Druhá část je jakýmsi stručným a věcným popsáním základních principů při práci se začátečníkem, kterému je zřeba vštípit první správné návyky ve hře na housle.

České divadlo pro děti v první polovině 19. století
Řezníčková, Kateřina ; Provazník, Jaroslav (vedoucí práce) ; Machková, Eva (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá českým divadlem pro děti v první polovině devatenáctého století. První kapitola se věnuje úvodu do kontextu doby, připomíná historické souvislosti, vývoj školství a literatury pro děti v té době. Další kapitola shromažďuje zprávy o realizovaných dětských představeních, stejně jako rozebírá teoretická pojednání, která se věnují způsobu hraní divadla v té době. Nejobsáhlejší kapitola pojednává o textech divadelních her pro děti, přeložených do češtiny, zejména o hrách Christiana Felixe Weisseho. Poslední dvě kapitoly se věnují původním českým textům, jednak regulérním činohrám, jednak kratším textům uveřejněných v časopise Přítel mládeže.

Specifika ošetřovatelské péče u nemocného dítěte s hemofilií
RENDL, Lukáš
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou ošetřovatelské péče u dětí s hemofilií. Hemofilie je krvácivé onemocnění, které se řadí do vrozených koagulopatií. V České republice žije asi 780 hemofiliků, přičemž asi 230 z nich jsou hemofilici ve věku 0-18 let. Podstatou krvácivých epizod je nedostatek či úplná ztráta jednoho z koagulačních faktorů VIII, IX nebo XI, přičemž každý z těchto faktorů hraje důležitou roli v procesu srážení a svým nedostatkem nebo úplnou absencí narušuje srážecí kaskádu. V teoretické části práce najdeme rozdělení hemofilie dle typů a stupňů, veškeré projevy této choroby, její charakteristickou dědičnost, která způsobuje výskyt choroby pouze u chlapců. Z ošetřovatelského hlediska se tato práce zabývá psychologickou a sociální problematikou u těchto pacientů, specifickými potřebami hemofilických pacientů a z nich plynoucí specifická ošetřovatelská péče. V práci dále najdeme, velmi specifickou léčbu hemofilie dle dosavadních nejmodernějších metod a srovnání přístupů a léčby hemofilie s jinými státy. Pro praktickou část této práce bylo použito kvalitativně kvantitativní šetření, které bylo rozděleno do dvou částí a probíhalo od ledna do dubna 2011. Cílem práce bylo zjistit, jak probíhá spolupráce mezi zdravotnickým zařízením a rodinou dítěte s hemofilií. Zkoumání tohoto cíle bylo uskutečněno pomocí anonymních nestandardizovaných rozhovorů se 4 rodinami s hemofilií a 2 hemofilickými sestrami. Dalším cílem bylo zjistit specifika ošetřovatelské péče u dítěte s hemofilií. K tomu byly použity anonymní nestandardizované rozhovory se 4 sestrami pracujícími na lůžkové části dětské hematoonkologie a dotazníky pro sestry a studenty nelékařských oborů. Dotazníkového šetření se účastnilo 12 sester a 49 studentů. Informace z dotazníků byly zpracovány do grafů. V praktické části této práce bylo zjištěno, jak probíhá spolupráce mezi zdravotnickým zařízením a rodinou dítěte s hemofilií, bylo poukázáno na důležitost profesionálního přístupu zdravotnického personálu zejména v prvních fázích setkání rodiny s chorobou a bylo zjištěno, že přístup zdravotnického personálu má vliv na přijímání této nemoci. Dále byly vytyčeny jednotlivá specifika v ošetřovatelské péči o dítě s hemofilií, přičemž za nejspecifičtější je považována práce s preparáty koagulačních faktorů, které slouží k léčbě této nemoci. Jedná se o práci ve smyslu ředění a následné nitrožilní aplikace preparátů, ale také edukace rodiny a hemofilika o této problematice. Cílená edukace v této oblasti přispívá ke zkvalitnění života hemofiliků a jejich rodin potupným přesunem do programu domácí péče. Výsledky této práce mohou přispět ke zkvalitnění ošetřovatelské péče u dětí s hemofilií. Praktickým výstupem je brožura, která je určena pro děti s hemofilií a může sloužit k výuce ředění preparátů koagulačních faktorů a následné samoaplikace.

Ověření intervenčního programu pro integraci osobnosti a rozvoj zdraví mentálně postižených pomocí pohybových aktivit v Soběslavi.\\
MUDROVÁ, Kateřina
Tato diplomová práce se zabývá ověřením intervenčního pohybového programu pro mentálně postižené. Program byl aplikován po dobu 5 měsíců jedenkrát týdně jednu hodinu ve Speciální škole v Soběslavi. Tento pětiměsíční cyklus byl přerušen prázdninami. Experimentální skupinu tvořilo 12 žáků této školy se středně těžkým mentálním postižením ve věku 8 {--} 17 let. Cílem mé práce bylo zjistit, zda se probandi experimentální skupiny zlepší ve vybraných testech motorické kompetence a ukazatelích sociálního učení po provedení intervenčního programu. Testování proběhlo pomocí standardizovaných testů. Pro srovnání byla použita kontrolní skupina tvořena také probandy ze Základní školy v Soběslavi.Tuto skupinu tvořilo 12 žáků se středně těžkým mentálním postižením ve věku 10 {--} 18 let. K vyhodnocení získaných dat bylo použito statistických metod.

Vliv domácího zvířete na prožívání dětí a dospívajících
Trtíková, Marie ; Janošová, Pavlína (vedoucí práce) ; Procházková, Jana (oponent)
V teoretické části své práce se věnuji nejprve fenoménu domestikace zvířat, jejímu dopadu na dnešní civilizaci a využití ve vzájemném prospěchu - pro zvířata, i pro lidi. V rodinách, které se rozhodly pořídit si domácí zvíře, hraje důležitou roli jeho správný výběr a vhodné podmínky pro jeho chov. Největší důraz kladu na význam zvířat v terapeutické oblasti - v tzv. animoterapii. Podrobněji se zabývám canisterapií, felinoterapií a hipoterapií. Cílovou skupinou se pro mě staly zejména děti staršího školního věku, ale uvádím některé příklady dopadu pozitivního působení domácích mazlíčků i na dospělou populaci. Důležitou složkou vlastnictví zvířete je i schopnost vyrovnat se s jeho úmrtím. Všechna nastíněná témata v teoretické části jsou dále rozpracována v praktickém oddíle mé práce. Prováděla jsem výzkum na pražských gymnáziích, jehož výsledky jsou zevrubně rozebrány v druhé polovině práce.