Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 419 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.08 vteřin. 

Využití Bobath konceptu v léčbě dospělých
BUDÍNOVÁ, Kamila
Tato práce se zabývá kinezioterapeutickým přístupem manželů Berty a Karla Bobathových - Bobath konceptem. Bobath koncept je diagnosticko-terapeutický přístup řešící problémy pacientů s poruchami funkce, pohybu a posturální kontroly způsobenými lézí centrálního nervového systému. Teoretická část práce je zaměřena na objasnění základních pojmů: historie a vývoj konceptu, teorie řízení pohybu, problematika pacientů po cévní mozkové příhodě, jednotlivé terapeutické nástroje konceptu a součastný pohled na Bobath koncept. Cílem práce bylo zjistit, jaké je dnešní povědomí o tomto přístupu v rehabilitační léčbě. Byla využita metodika kvantitativního výzkumu, metodou dotazování, technikou dotazníku. Cílovou skupinou bylo 52 fyzioterapeutů.

Informační a komunikační technologie v energetice
Stavinoha, Jakub ; Škoda, Jan (oponent) ; Baxant, Petr (vedoucí práce)
Práce je zaměřená na informační a komunikační technologie používané v energetice. Problémové oblasti v energetice, jakými jsou regulace, měření, řízení minimalizace ztrát, nákladů a maximalizace zisků. Tyto aspekty vedou k zavádění expertních systémů, které musí zpracovat toto velké množství údajů potřebných pro zvýšení efektivity a hospodárnosti jednotlivých procesů. Systémy používané v praxi mají danou hierarchickou strukturu, kde každá aplikace vyžaduje specifický přístup výběru použitých komponent tak, aby vyhovovaly dané aplikaci. Jde především o vhodný výběr zařízení v jednotlivých vrstvách systému: měření a regulace, sběru dat z procesu a v informační vrstvě. Vhodným výběrem vycházejícího z předchozích již zavedených aplikací je možno dosáhnout maximální efektivity celého systému. V práci jsou uvedeny systémy používané v praxi a možnosti zefektivnění výroby, přenosu, rozvodu a distribuce s využitím ICT technologie v rozptýlené výrobě. Jde především o zdokonalení procesů spojených s výrobou elektrické energie, diagnostiky izolačních stavů na vedení a využití expertních systémů pro distribuci.


Management ošetřovatelské péče o fyziologického novorozence s využitím klasifikačních systémů NANDA, NIC a NOC
MICHALOVÁ, Veronika
V diplomové práci se zabýváme problematikou ošetřovatelské péče o novorozence z pohledu standardizovaných klasifikačních systémů NANDA, NIC a NOC, které nabízejí mnoho možností pro zefektivnění, zjednodušení a zkvalitnění péče o novorozené dítě.Teoretická část této práce je zaměřena na ošetřovatelskou péči o fyziologického novorozence v období od prvních okamžiků po narození do propuštění z nemocničního zařízení, dále pak na standardizované klasifikační systémy NANDA, NIC a NOC, které představují společný ošetřovatelský jazyk. Empirická část diplomové práce je zpracována pomocí kvalitativně?kvantitativní strategie. Pro sběr validních dat jsme zvolili výzkumnou metodu obsahové analýzy dokumentů, modelování, myšlenkového experimentu a strukturovaného rozhovoru. Prvním cílem výzkumného šetření bylo identifikování použitelných souborů z jednotlivých klasifikačních systémů souvisejících s ošetřovatelskou péčí o fyziologického novorozence. Z publikace NANDA International Taxonomie II jsme prostřednictvím obsahové analýzy vybrali 9 ošetřovatelské diagnóz, z publikace Nursing Interventions Clasification (NIC) 9 ošetřovatelských intervencí a z publikace Nursing Outcomes Clasification (NOC) 5 očekávaných výsledků, vztahujících se k péči o fyziologického novorozence. Z vybraných ošetřovatelských diagnóz NANDA, intervencí NIC a očekávaných výsledků NOC jsme vypracovali výzkumný formulář a jako specifický dotazník ho předložili k validizaci respondentům - expertům v oblasti ošetřovatelské péče o novorozence. Druhým cílem bylo ověření využitelnosti vybraných souborů z klasifikačních systémů NANDA, NIC a NOC v klinické praxi. Výsledky validizace NANDA ošetřovatelských diagnóz jsme zpracovali dle Modelu validity diagnostického obsahu (Diagnostic Content Validity Model - DCV) dle Fehringa. U klasifikačních systémů NIC a NOC jsme stanovili absolutní a relativní četnosti jejich označení. Základní výzkumnou populací byly sestry pracující na neonatologických odděleních, ze kterých jsme cíleným výběrem vytvořili dva výzkumné soubory rozdělené dle nejvyššího dosaženého vzdělaní. První výzkumný soubor tvořilo 20 sester s vysokoškolským vzděláním a druhý výzkumný soubor představovalo 18 sester se středoškolským vzděláním. Výzkumné šetření bylo realizováno v období od ledna do března 2013 na neonatologických odděleních Nemocnice České Budějovice, a.s., Nemocnice Strakonice, a.s. a Nemocnice Písek, a.s. Naším třetím cílem bylo zjištění postoje sester na neonatologickém oddělení k využívání klasifikačních systémů v denní praxi. Dotazy, položené respondentům, jsme zaměřili na znalost a zdroj získaných vědomostí, jejich postoj a eventuální důvody bránící zavedení klasifikačních systémů do klinické praxe. Výzkum ukázal, že sestry nejsou příliš nakloněny začlenění nových standardizovaných klasifikačních systémů do klinické praxe. Výstupem diplomové práce je základní koncept ošetřovatelské diagnostiky, dle NANDA-I, NIC a NOC zaměřený na ošetřovatelskou péči o fyziologického novorozence na území České republiky. Ověřeno bylo 12 ošetřovatelských diagnóz taxonomie NANDA se 128 charakteristikami, 9 ošetřovatelských intervencí taxonomie NIC se 183 aktivitami a 5 výsledků ošetřovatelské péče NOC se 72 oblastmi hodnocení. V tomto výzkumném šetření bylo vybráno 100 charakteristik taxonomie NANDA (62 %). Z 9 souborů NIC ošetřovatelských intervencí vyplynulo 130 aktivit (71 %) použitelných v praxi. U 5 souborů očekávaných výsledků NOC bylo označeno 39 vhodných indikátorů (54 %). Výzkumným šetřením bylo zjištěno rozsáhlé množství pozoruhodných informací; bádání ale mimo jiné ukázalo i na nedostatky v oblasti ošetřovatelské péče o fyziologického novorozence.

Využití taxonomie NANDA II v ošetřovatelské péči o seniory v domově pro seniory
ČERVENÁ VRÁTNÍKOVÁ, Michaela
Domovy pro seniory představují jednu z možností péče o seniory.Posláním domovů pro seniory je umožnit svým klientům prožít důstojné a spokojené stáří a udržet a podporovat jejich soběstačnost. O seniory zde pečuje multidisciplinární tým.Všeobecné sestry domova pro seniory pracují podle standardů ošetřovatelské a sociální péče a pracují metodou ošetřovatelského procesu. Ošetřovatelská diagnostika je jeho nedílnou součástí. Teoretická část práce popisuje stárnutí a stáří, možnosti péče o seniory, péči v domovech pro seniory. Dále se věnuje geriatrickým syndromům, taxonomii NANDA, její historii a významu a tvorbě ošetřovatelských diagnóz.Praktická část práce je rozdělena na dvě části. Cílem první části práce je zmapovat využívání taxonomie NANDA II v ošetřovatelské péči o seniory v domovech pro seniory a zmapovat postoj sester v domovech pro seniory k využívání taxonomie NANDA II. Ke zjištění cílů byly zvoleny tyto výzkumné otázky: ?Jak sestry využívají taxonomii NANDA II?? a ? Jaký je postoj sester k využívání taxonomie NANDA II?? Cílem druhé části výzkumu je zmapování vlivu edukace na postoje sester k využívání taxonomie NANDA II. K zjištění cíle byla zvolena tato výzkumná otázka: ?Jak se změní postoj sester k používání taxonomie NANDA II po edukačním semináři?? Ke zjištění potřebných informací byl zvolen kvalitativní výzkum, metoda dotazování a pravého experimentu, technika hloubkového rozhovoru. Rozhovory byly nahrávány na diktafon, následovala jejich přesná transkripce. Získaná data z rozhovorů byla zpracována technikou otevřeného kódování metodou tužka a papír a utříděna do jednotlivých kategorií a podkategorií. Součástí výzkumného šetření byla edukace sester formou prezentace v programu PowerPoint.Výzkumný soubor tvořilo pět všeobecných sester, poskytujících odbornou ošetřovatelskou péči klientům domova pro seniory. Analýzou získaných dat z rozhovorů, které se uskutečnily před edukačním seminářem, vznikly kategorie Ošetřovatelský proces, Ošetřovatelská diagnostika a Postoj sester k ošetřovatelské diagnostice, které byly dále děleny na jednotlivé podkategorie. Výzkumným šetřením bylo zjištěno, že sestry mají základní vědomosti o ošetřovatelském procesu a metodou ošetřovatelského procesu pracují. Mají však neuspokojivé znalosti v oblasti ošetřovatelské diagnostiky, s ošetřovatelskými diagnózami nepracují pravidelně a jejich postoj k ošetřovatelské diagnostice je většinou negativní. Analýzou dat z rozhovorů po edukačním semináři vznikla kategorie Změna postoje sester, která odhaluje změnu postoje sester po edukaci k taxonomii NANDA II, významu a tvorbě ošetřovatelských diagnóz. Ve svých odpovědích sestry nejčastěji uvedly, že správně a přesně určená diagnóza je přínosem pro sestru i pro klienta, stejně jako vhodně zvolené intervence. Všech pět dotazovaných se shodlo, že předpokladem pro kvalitní práci s ošetřovatelskými diagnózami je jednotný postup sester při práci s nimi, jejich pravidelné kontroly a také zvýšení míry znalostí o taxonomii NANDA II a ošetřovatelské diagnostice sester, které v domově pro seniory pracují.S výsledky výzkumu byla seznámena vrchní sestra domova pro seniory, ve kterém výzkumné šetření probíhalo a ke kterému dala souhlas. Projevila zájem o uspořádání edukačního semináře týkajícího se Taxonomie NANDA II a ošetřovatelské diagnostiky pro všechny sestry, které v domově pracují. Výsledky bakalářské práce mohou být také prezentovány v odborném časopise nebo mohou sloužit jako podklad pro cílenou edukaci sester v oblasti ošetřovatelského procesu a využití taxonomie NANDA II v jejich každodenní práci.

Diagnostika hyperkoagulačních stavů pomocí měření koncentrace D-dimerů
STIEBLEROVÁ, Romana
Trombofílií lze obecně nazvat stav, kdy je v cévním systému arteriálním, žilním nebo v mikrocirkulaci zvýšena dispozice k tvorbě trombů, ke které však ještě nedošlo. Předchází tedy vlastnímu procesu trombotizace. Trombofílie se označuje jako hyperkoagulační stav. Dnes se pojem trombofílie používá i pro označení dědičných nebo získaných protrombotických stavů v arteriálním systému nebo v mikrocirkulaci. Pokroky dosažené v trombolytické a antikoagulační léčbě i intenzivní klinický výzkum v oblasti patogeneze se navzájem potencují a umožňují radikální pokrok v moderním chápání patofyziologických pochodů v klinické diagnostice a především v zavedení velmi účinných léčebných postupů. Výsledky rozsáhlých multicentrálních studií prokazují v řadě případů, že přesná fibrinolytická a koagulační vyšetření a léčba zlepšuje dlouhodobé přežívání vybraných skupin nemocných s cévními trombotickými projevy. Rešeršní část práce předkládá souhrn posledních poznatků z patofyziologie i současných možností laboratorního hodnocení a jeho interpretaci, především pak je zaměřena na klinické projevy i diagnostiku plicní embolie a trombózy v cévním řečišti. Inspirací k porovnávání naměřených výsledků této práce byly použity studie vydané v odborných časopisech Haematologica-The Hematology Journal 2012 a Jurnal Thrombo Hemost 2012. Je zde také vyjádřena důležitost správných preanalytických podmínek odběru a transportu krevních vzorků, určených ke koagulačnímu a fibrinolytickému vyšetření. V praktické části práce jsou z laboratorních vyšetření určených k potvrzení diagnózy nebo v rámci preventivního vyšetření měřeny koncentrace D-dimerů v plazmě pacientů rozdělených do specifických souborů. D-dimery jsou specifické štěpné produkty fibrinu a jejich přítomnost v plazmě svědčí o aktivaci krevního srážení a také fibrinolýzy. Vyšetření koncentrace D-dimerů byly prováděny na automatickém koagulačním analyzátoru ACL Elite Pro. Pro stanovení D-dimerů využívá analyzátor imunologickou metodu, která je založena na reakci protilátky s antigenem. Analyzátor ACL Elite PRO používá k detekci krevních sraženin nefelometrii a měří intenzitu světla rozptýleného ve vzorku v úhlu 90°. Výsledky sonografického vyšetření byly získány z uložených dat nemocničního informačního systému FONS Akord STAPRO Nemocnice Jindřichův Hradec a.s. Výsledky naměřených hodnot D-dimerů a sonografického vyšetření jsou zapsány do několika datových souborů.

Vliv hlubokého stabilizačního systému páteře na chrápání a syndrom spánkové apnoe
KOKOŠKOVÁ, Lucie
Bakalářská práce se zabývá otázkou, zda je možné aktivací hlubokého stabilizačního systému páteře (dále HSSP) snížit výskyt apnoických pauz během spánku, nebo zmírnit projevy chrápání. V teoretické části jsou sepsány poznatky o spánku, jeho jednotlivých fázích a dějích, které se v nich odehrávají. Dále je zde nastíněna problematika chrápání a syndromu spánkové apnoe, včetně dostupných možností léčby a vyšetřovacích metod. Dále práce obsahuje popis hlubokého stabilizačního systému, jeho důležitých struktur a metod, jakými by se HSSP dal ovlivnit. Pro praktickou část práce byla zvolena metoda kvalitativního výzkumu za účasti tří probandů, z nichž každý trpí jiným stupněm problému. Každému z nich byla odebrána anamnéza a proveden kineziologický rozbor. Vyšetření probíhalo pomocí polysomnografického přístroje zapůjčeného ze spánkové laboratoře v Českých Budějovicích. Každý proband byl změřen před terapií a následně i po terapii k porovnání výsledků. Výsledné zhodnocení je zaznamenáno v praktické části bakalářské práce. I přes provedenou terapii a aktivaci HSSP bohužel nedošlo ke zlepšení ani chrápání, ani syndromu spánkové apnoe, tudíž se práce nedá použít jako podklad k případnému dalšímu studiu nebo možnosti léčby spánkové apnoe. Jedná se o problém, který má mnohem hlubší a složitější základ než je svalová dysbalance v oblasti krku.

Počítačem administrovaná psychodiagnostika - výkonové testy
Klimusová, Helena ; Květon, Petr
Stále intenzívnější využívání výpočetní techniky v psychologické praxi a zejména diagnostice vyvolává otázky nad metodologickými aspekty používání počítačových verzí klasických psychologických testů. V našem příspěvku jsme se zaměřili na zkoumání ekvivalence počítačové a klasické (papír-tužka) formy administrace používaných psychodiagnostických metod. Z výkonových testů byl použit Amthauerův Test struktury inteligence (IST-70) a Kučerův Test koncentrace pozornosti (TKP).

Současný vliv médií na hru dětí předškolního věku
KRISTOVÁ, Eva
Cílem práce je charakterizovat vliv současných médií na život předškolního dítěte a hledat cesty k eliminaci negativních vlivů. V teoretické části jsou definovány hlavní pojmy - médium, mediální komunikace, mediální produkce a produkt, mediální interpretace, je zde uvedena klasifikace médií, charakterizována současná média a jejich účinky, specifika účinků v předškolním věku a mediální výchova. Současně je zde charakterizována hra dítěte v tomto období jako jeho hlavní činnost a diagnostická metoda. Obsahem praktické části je výzkumné šetření zaměřené na zjišťování vlivu užívání médií na agresivní chování dětí při hře.

Vzdělávání žáků s dětským autismem
JANTOŠOVÁ, Petra
V současné době umožňuje legislativa vytvořit pro každé dítě se zdravotním postižením vzdělávací postupy s ohledem na jeho specifické možnosti a schopnosti. Volba vhodných individuálních vzdělávacích postupů a metod u každého dítěte je jedním z důležitých faktorů úspěšného vzdělávání. To je potřebné i pro vzdělávání žáků s dětským autismem. Teoretická část bakalářské práce se zabývá dětským autismem v kontextu poruch autistického spektra, do kterých dětský autismus řadíme. Popisuje charakteristiku tohoto postižení, nespecifické variabilní rysy, zmiňuje diagnostiku vzhledem ke vzdělávání žáků s dětským autismem, charakterizuje rodinu s autistickým dítětem a její úlohu ve vzdělávání. Zvýšená pozornost je věnována možnostem vzdělávání žáků s dětským autismem v současném vzdělávacím systému a především metodám vzdělávání využívaných u dětí s tímto postižením. Cílem praktické části této práce bylo zjistit, jaké metody vzdělávání jsou zařazovány při vyučování žáků s dětským autismem. Dalším cílem bylo ověřit, jaké metody vzdělávání jsou využívány u těchto žáků v rodinném prostředí. Pro získání informací byl zvolen kvalitativní výzkum. Sběr dat byl prováděn metodou dotazování pomocí polostrukturovaného rozhovoru v rámci souboru vybraných respondentů. Rozhovory byly uskutečněny prostřednictvím předem připravených otázek se dvěma skupinami respondentů. Jednou z nich byli vybraní speciální pedagogové vzdělávající žáky s dětským autismem a druhou skupinu tvořili vybraní rodiče dětí s touto poruchou. Výsledky práce obsahují zpracované rozhovory vybraných respondentů z obou skupin, které jsou následně podpořené přehlednou tabulkou. Výsledky výzkumu poskytují informace o tom, jaké metody jsou využívány ve vzdělávání žáků s dětským autismem ve školním a rodinném prostředí. Zároveň jsou v práci uvedené také názory odborníků a rodičů dětí s dětským autismem na metody vzdělávání a jejich praktické využívání a uplatňování. Výsledky výzkumu jsou následně porovnány mezi sebou a rovněž s odbornými informačními zdroji. V rámci výzkumu této práce bylo zjištěno, že při vyučování žáků s dětským autismem je nejvíce zařazováno strukturované učení, a to individuálně u každého žáka dle jeho možností a schopností. Dále se využívání vzdělávacích metod při vyučování žáků s dětským autismem shoduje s tím, co uvádí literatura a teoretická část této práce. Kromě strukturovaného učení využívají pedagogové při své práci s těmito žáky například metodu globálního čtení, prvky terapie problémového chování a nácviků sociálních dovedností, výměnný obrázkový komunikační systém (VOKS), počítačové programy a piktogramy. Prostřednictvím rozhovorů s rodiči bylo ověřeno, že v rodinném prostředí je taktéž nejvíce využíváno strukturované učení. Rodiče volí metody dle potřeb svých dětí a snaží se řídit svými city a tím, co považují pro jejich dítě za nejlepší. V rodinách je stejně jako ve školním prostředí využíváno strukturované učení individuálně dle potřeb dítěte, rodiče používají také metodu globálního čtení a počítačové programy. Zároveň bývají v rodinách využívány prvky metody Son-rise ve spojení s alternativní pedagogikou Marie Montessori, což je možné pokládat za určitý rozdíl oproti využívání vzdělávacích metod ve školách. Ve využívání metod vzdělávání u žáků s dětským autismem v rodinném a školním prostředí nebyly zjištěny žádné zásadní rozdíly. Tato bakalářská práce poskytuje náhled na využívání metod vzdělávání v rodinách a ve školách, kde jsou žáci s dětským autismem vzděláváni.