Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 249 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.07 vteřin. 

Volný čas dětí na základních školách v Pelhřimově
KUBÁTOVÁ, Renata
Bakalářská práce s názvem Volný čas dětí na základních školách v Pelhřimově se v teoretické části věnuje současnému pohledu na volný čas, jeho funkcím a formám volnočasových aktivit. Zaměřuji se na výchovu ve volném čase, její historický vývoj a počátky. Dále jsou vymezeny základní modely volného času, výchova mimo vyučování, její funkce a nejvýznamnější zařízení. V závěru teoretické části uvádím činitele, kteří ovlivňují dítě ve vztahu k volnočasovým aktivitám, jako jsou rodina, škola, vrstevnická skupina a lokální prostředí. Pro kvantitativní výzkum jsem zvolila techniku dotazníku, určené dětem základních škol v Pelhřimově. Cílem výzkumné části bylo zjistit, jak žáci základních škol v Pelhřimově tráví svůj volný čas, dále zjistit nabídku volnočasových aktivit škol a organizací pro děti v Pelhřimově. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že společnou činností všech dětí je sport. Nejvíce času také tráví u počítače, přičemž v mladším školním věku jej používají jako prostředek zajišťující zábavu formou her. U dětí staršího věku převažuje využití směrem ke komunikačním možnostem internetu. V neposlední řadě tráví volný čas sledováním filmů, poslechem hudby a dívky navštěvují taneční kroužky. Děti z výzkumného souboru považují naplnění svého volného času za dostatečné, i přesto uvedly pár nedostatků, jako jsou např. kulturní kroužky, PC herna, nákupní centrum. Tato práce slouží ke zjištění, o jaké volnočasové aktivity mají děti na základních školách v Pelhřimově největší zájem. Zjištěné informace mohou využít volnočasová zařízení, k vytvoření chybějících zájmových kroužků.

Koordinovaná podpora žáků s kombinovaným postižením v příbramském regionu
JELÍNKOVÁ, Aneta
Tato bakalářská práce má název "Koordinovaná podpora žáků s kombinovaným postižením v příbramském regionu" a je rozdělena na dvě hlavní části. První část je teoretická a nejdříve v ní definuji pojmy zdravotní a kombinované postižení, které je ještě dále členěno. Poté se zabývám možnostmi vzdělávání žáků s kombinovaným postižením a metodami práce, které se při práci s těmito žáky využívají. Protože mají tito jedinci často omezenou možnost komunikace, zmiňuji se i o komunikačních systémech AAK. V druhé kapitole teoretické části poté popisuji významnou součást péče o osoby s kombinovaným postižením, prostředky uceleného systému rehabilitace - léčebné, sociální, pedagogické a pracovní prostředky rehabilitace. Na teoretickou část navazuje praktická část, ve které se zabývám cíli, metodikou a analýzou získaných dat. Nejdříve analyzuji koordinovanou podporu žáků s kombinovaným postižením ve školách v příbramském regionu. V této kapitole jsou zmapovaná zařízení vzdělávající žáky s kombinovaným postižením a poté i zařízení s nimi spolupracující. Následně pak analyzuji získané rozhovory, které jsou k nahlédnutí v přílohách. Cílem této bakalářské práce je zjistit počet a rozložení zařízení vzdělávající žáky s kombinovaným postižením v příbramském regionu. Dále se snažím určit, zda je zjištěný počet dostačující, a nakonec bych chtěla vytvořit informační leták o daných školách. Pro naplnění hlavního cíle jsem si stanovila tuto výzkumnou otázku: "Jaký je počet a rozložení zařízení vzdělávající žáky s kombinovaným postižením v příbramském regionu?" a podotázku: "Je tento počet dostačující?". V průběhu výzkumu jsem si stanovila ještě jednu výzkumnou otázku, která by mi měla pomoci zmapovat daná zařízení, zjistit o nich důležité informace, a vytvořit tak informační leták: "Jak probíhá vzdělávání žáků s kombinovaným postižením ve školách vzdělávající tyto žáky v příbramském regionu?" a podotázku: "Poskytují žákům tato zařízení koordinovanou podporu?". Výzkum jsem prováděla polostandardizovanými rozhovory s odbornými pracovníky škol, poradenského zařízení (SPC) a rodiči žáků s kombinovaným postižením. Rozhovory byly prováděny dle předem připravených otázek, přičemž jsem je se souhlasem respondentů nahrávala na diktafon. Otázky jsem si rozdělila do tří okruhů, což mi pomohlo při interpretaci výsledků. Údaje z rozhovorů jsem doplnila o informace z analýzy webových stránek daných zařízení. Výsledkem této práce je zmapování koordinované péče o žáky škol příbramského regionu a následně vytvořený informační leták zařízení vzdělávajících žáky s kombinovaným postižením, kde jsou tedy zmíněny i neziskové organizace, které těmto zařízením pomáhají zajišťovat ucelenou rehabilitaci, a také organizace, které zajišťují péči absolventům základních škol a dospělým jedincům se zdravotním postižením. Zda je daných zařízení v příbramském regionu dostatek, není úplně jasné, ale mírně zde převládá názor, že jich je tu málo. Chybí zde základní školy i specialisté zabývající se žáky s PAS, kteří by měli s těmito jedinci zkušenosti. Na vybraných školách panuje přátelská atmosféra, pedagogické pracovníky jejich práce velmi baví a i spolupráce s rodiči probíhá v celku bez problémů. Je zřejmá nutnost obměnit vybavení tříd, včetně pomůcek. Učitelé na těchto školách při práci velmi málo užívají rehabilitační techniky a školy nabízejí velmi zřídka nějaké terapie. Tyto činnosti však nabízejí spolupracující organizace (Alka, Krok, Pessos), které těmto školám pomáhají zajišťovat prostředky uceleného systému rehabilitace, a tak je žákům zajištěna koordinovaná podpora.

Vietnamský žák na základní škole a jeho vnímání učiteli a spolužáky
ČEKALOVÁ, Petra
Cílem diplomové práce je zjistit, jaké vztahy panují mezi minoritou a majoritou na českých základních školách. Pro tuto práci byla vybrána konkrétní menšina, menšina vietnamská. Zkoumáme zde, zda existují rozdíly ve vnímání mezi dívkami a chlapci a mezi staršími a mladšími žáky, a zda děti reagují jinak ve formálních a neformálních situacích. Také zjišťujeme, zda mají žáci alespoň základní znalosti o zemi původu této minority. Diplomová práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část obsahuje kromě vysvětlení základních termínů, spojených s menšinami obecně, také historické a kulturní informace o Vietnamu, o životě a rozmístění Vietnamců v ČR a také poznatky o Vietnamských žácích na českých školách. V praktické části je použita metoda dotazníků pro žáky, doplněná o rozhovory s učiteli. Výsledky těchto šetření jsou zpracovány do grafů a tabulek a jsou doplněny o příslušné komentáře.

Účetní oceňování kulturních památek, sbírek, předmětů kulturní hodnoty a církevních staveb
JAROŠOVÁ, Lenka
Cílem příspěvku je prezentovat navrhované změny, diskutovat jejich současnou podobu, při platnosti základních účetních zásad, dodržovat věrný a poctivý obraz účetnictví a poukázat na praktický význam tohoto druhu majetku pro rozvoj region. Zákon o účetnictví č. 304/2008 Sb., kterým se mění zákon č. 563/1991 Sb., upravuje povinnosti vlastníků a správců kulturních památek, sbírek muzejní povahy, předmětů kulturní hodnoty a církevních staveb. Nově podle tohoto zákona jsou povinni zaznamenávat tato aktiva v účetnictví. Registrace majetku, by měla přinést zlepšení. S tím se nám nabízí řada otázek. Nesmíme zapomínat, že nemovitost jako kulturních památek, sbírek muzejní povahy nebo předmětů kulturní hodnoty, mají nejen finanční hodnotu, ale i historickou. Příspěvek je věnován změnám právního předpisu, jejich dopadu na registraci a podmínkám ocenění tohoto druhu majetku.

Informovanost rodičů dětí nastupujících na základní školu o ochraně obyvatelstva
ŠÍPEK, Matěj
Téma bakalářské práce - informovanost rodičů dětí nastupujících na základní školu o ochraně obyvatelstva, jsem si vybral proto, že školní výuka ochrany obyvatelstva začíná od první třídy. Děti by měly dostat prvotní informace již od svých rodičů. V jejich zájmu je, aby se dětem nic nestalo, aby věděly, jak se chovat v případě mimořádné události. K tomu směřuje i stanovený cíl práce, kterým je posoudit informovanost rodičů dětí nastupujících do základní školy na území obce Týnec nad Sázavou, okres Benešov o problémech týkajících se ochrany obyvatelstva. V teoretické části se zabývám vznikem a vývojem ochrany obyvatelstva. Obor ochrana obyvatelstva je sice mladý, ale má poměrně bohatou historii. Například ještě většina lidí si může pamatovat ze školy brannou výchovu, která se přestala učit po revoluci v roce 1989. Dnes mají děti zařazeno 6 vyučovacích hodin o ochraně obyvatelstva na Pokyn Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k začlenění tématiky ochrany člověka za mimořádných událostí z roku 2003. Pro lepší srozumitelnost vysvětluji několik základních pojmů, které používám. Především při přiblížení základních složek integrovaného systému, kam patří Hasičský záchranný sbor ČR, Policie ČR, Zdravotnická záchranná služba a Jednotky požární ochrany zařazené do plošného pokrytí, popisuji, jak jsou řízeny, jejich organizační strukturu a hlavní úkoly. Vysvětlím také, kdo patří do ostatních složek integrovaného záchranného systému a jak se stát ostatní složkou. Po přiblížení základních a ostatních složek IZS pokračuji se základními opatřeními pro ochranu obyvatelstva. Tato opatření slouží ke snížení počtu ohrožených životů obyvatelstva, chrání materiální i kulturní hodnoty a životní prostředí. Spadá do nich varování a vyrozumění, ukrytí, evakuace, nouzové přežití a individuální ochrana. Popisuji, co znamenají jednotlivá opatření a jak by se měli při nich lidé chovat. Posledním bodem v teoretické části je ochrana obyvatelstva na školách, kde je vidět, jak ochranu obyvatelstva hodně ovlivňuje politický vývoj. Abych zjistil, jaká je informovanost rodičů dětí nastupujících do základní školy o problémech týkajících se ochrany obyvatelstva, provedl jsem dotazníkové šetření ve městě Týnec nad Sázavou, okres Benešov. Požádal jsem o vyplnění dotazníků rodiče žáků všech čtyř prvních tříd a poslední třídy mateřské školy. Celkem jsem oslovil 109 respondentů. Ti měli týden na vyplnění a odevzdání. Dotazník začínám představením a vysvětlením, že výsledky budou určeny pro mou bakalářskou práci. Úvod končím poděkováním respondentům za vyplnění dotazníku. Dotazník obsahuje osmnáct otázek, kterými chci zjistit úroveň vzdělání rodičů v oblasti ochrany obyvatelstva. První tři trochu představí respondenta (pohlaví, věk a dosažené vzdělání), kdy předpokládám, že ročník 1978 a starší dosáhne lepších výsledků než mladší ročníky, protože má více zkušeností a měl delší dobu na seznámení se s ochranou obyvatelstva a prošel brannou výchovou. Dále předpokládám, že osoby s vyšším vzděláním budou mít lepší výsledky, neboť déle studují a získávají větší vědomostní rozhled. Zbývající otázky zkoumají znalosti z ochrany obyvatelstva. Jedna z nich je otevřená, další jsou uzavřené, kde si respondenti mohou vybrat z několika možností. Poslední otázka zjišťuje, zda rodiče berou své děti na akce, které vzdělávají o ochraně obyvatelstva. Pro vyhodnocení dotazníků jsem si stanovil 75% hladinu úspěšnosti. Výsledky jsem graficky zpracoval. Ukázalo se, že informovanost respondentů o ochraně obyvatelstva je celkem dobrá. Nejlépe si vedli u telefonních čísel na základní složky integrovaného záchranného systému a znalosti nebezpečí chlóru, kdy správně odpověděli všichni. U většiny ostatních otázek překročili stanovenou mez úspěšnosti, ale už ne na 100 %. Nejvíce dělalo problém respondentům určit, kolik máme signálů pro varování obyvatelstva, jak zní všeobecná výstraha a kam se ukrýt v případě úniku neznámé nebezpečné látky.

Sociální prostředí, dítě a škola
BARTOŠOVÁ, Veronika
Diplomová práce je zaměřená na problematiku sociálního prostředí a kultury v kontextu utváření vztahu dětí ke škole. Zabývá se socializací, sociálním prostředím a kulturou některých sociálních a etnických skupin. Zkoumanými skupinami jsou vietnamské etnikum,romské etnikum a sociální prostředí dětského domova (děti pocházející z různých etnik).Záměrem diplomové práce je popsat, v jakých základních oblastech a do jaké míry může výchozí sociální a kulturní prostředí ovlivnit vztah ke škole a ke vzdělávání.

Genderové stereotypy v sociální práci
KLEČKOVÁ, Petra
Bakalářská práce se zabývá problematikou genderu v sociální práci, zejména genderových stereotypů u sociálních pracovnic a sociálního pracovníka v Českých Budějovicích, pracujících s cílovou skupinou seniorů a seniorek. Cílem práce je zjistit jejich povědomí o genderu a genderových stereotypech, které se vyskytují v sociální práci, a zjistit ovlivnění genderovými stereotypy při výkonu jejich profese. Teoretická část zahrnuje úvod do genderové problematiky a základních pojmů spojených s danou tématikou včetně vývoje genderu ve společensko-historickém kontextu a jeho propojením se současnou podobou české sociální práce. Vymezení těchto souvislostí je podkladem pro vypracování výzkumné části práce. Jejím obsahem je zpracování, analýza a vyhodnocení uskutečněných polostrukturovaných rozhovorů a vlastního pozorování. V rámci provedeného kvalitativního výzkumu se autorka zaměřila na čtyři tematické okruhy související s problematikou genderových stereotypů, které následně porovnala s uskutečněným pozorováním. Z výsledků je patrný rozdíl v samotném vnímání genderových stereotypů pracovníkem a pracovnicemi během práce s klientkami a klienty a autorkou práce. Výzkum také ukazuje, že posouzení genderu a genderových stereotypů v sociální práci se seniorskou populací je značně ztížené díky odlišné výchově a kulturní i společenské době. Práce může sloužit pro odbornou i širokou veřejnost jako uvědomění a porozumění genderu a genderovým stereotypům v sociální práci a to nejen při práci se seniorkami a seniory. Získaná data mohou sloužit k rozšíření výzkumu a odbourání genderových stereotypů v sociální práci.

Funkce rozptýlené zeleně na zemědělském půdním fondu
ZÍKOVÁ, Veronika
Tématem mé bakalářské práce je funkce rozptýlené zeleně na zemědělském půdním fondu. Cílem mé práce je zpracování literárního přehledu na dané téma. Rozptýlenou zelení rozumíme liniové porosty podél cest a toků, větrolamy, solitéry, remízky, památné stromy a další nacházející se ve volné krajině. V období uplynulých 50-ti let došlo v našem zemědělství k zásadním změnám, do nichž patří i ztráta jejich nesčetných funkcí pro krajinu. Rozptýlená zeleň je jedním ze základních rysů české krajiny a dodává jí neopakovatelný ráz, a proto bychom se měli snažit o její návrat. V současné době je rozptýlená zeleň významný tvůrčí nástroj, který může přispět ke zmírnění negativních jevů a devastaci kulturní krajiny.

Filosofie jako pneumatologie Ferdinanda Ebnera v díle "Das Wort und die geistigen Realitäten: Pneumatologische Fragmente"
ČERNÁ, Tereza
Práce se věnuje filosofickému konceptu rakouského myslitele 20. století Ferdinanda Ebnera v jeho životním díle ?Das Wort und die geistigen Realitäten: Pneumatologische Fragmente? z roku 1921. Zohledněn je nejen myslitelův osobní život a persony, jež na jeho tvorbu měly bezprostřední vliv, ale též historicko-kulturní kontext doby, ve které své originální myšlení rozvíjel. Jádro práce spočívá v představení a explanaci základních termínů a tezí, o než se Ebnerova filosofie, resp. pneumatologie, opírá. Tato část je doplněna německo-českým překladem nejdůležitějších pasáží Ebnerova stěžejního díla.

BEZPEČNOST JAKO JEDEN Z PRINCIPŮ MODERNÍHO VĚZEŇSTVÍ
KLOZAROVÁ, Lenka
Osa moderního vězeňství je tvořena třemi principy. Jedním z nich je princip bezpečnosti. Bezpečnost je v penologii chápána jak z pohledu veřejnosti, tak z hlediska vězeňského personálu, ale i samotných vězňů. Vývoj vězeňství, jeho celková kulturní úroveň a materiální podmínky jsou odrazem vývoje kulturní a ekonomické úrovně celé společnosti. Způsob zacházení s pachateli trestných činů vyjadřuje i vztah společnosti a státu k jedinci a postoj k občanským právům a svobodám. Práce se skládá ze dvou základních částí. Z části teoretické, ve které jsou shromážděny podklady s vězeňskou problematikou, která souvisí přímo s bezpečností ve věznicích. Je zde zmíněna problematika současného vězeňství {--} přeplněnost věznic, nízká zaměstnanost vězňů, nevyhovující prostory, vybavenost technikou, ale také profesní a osobní předpoklady zaměstnanců ve věznicích. Dále z části praktické - výzkumné, ve které je podrobně popsán provedený kvalitativní výzkum. Tento byl prováděn metodou terénního šetření, technikou polostandardizovaných rozhovorů v Českých Budějovicích se zástupci veřejnosti, vězeňské služby a vězni. Rozhovory směřovaly k cíli práce {--} zjistit podrobnosti penitenciární bezpečnosti. Práce je výzkumnou sondou ve zmíněném penologickém problému. Výsledky a závěry mohou posloužit jako podněty k dalšímu, rozsáhlejšímu a hlubšímu výzkumu na celém území České republiky.