Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 26 záznamů.  předchozí11 - 20další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Využití hudební výchovy v hodinách matematiky na 1. stupni ZŠ aneb Pane učiteli, zazpíváme si
Jánošková, Zuzana ; Jirotková, Darina (vedoucí práce) ; Havlíčková, Radka (oponent)
Práce se zabývá možností propojení výuky matematiky s hudbou. Teoretická část se zaměřuje na vztah matematiky a hudby, motivaci žáků, teorii mnohačetné inteligence a také na to, zda může hudba přispívat k rozvoji matematického myšlení. Praktická část přináší 5 příprav vyučovacích hodin, kde je hlavní téma hudební výchova a několik dalších možností, jak využít hudební výchovu v rámci jiného matematického tématu. KLÍČOVÁ SLOVA Hudba v matematice, rytmus v matematice, hudební nástroje v matematice, motivace, slovní úlohy, rovnice, mezipředmětové vztahy, Gardnerova teorie mnohačetné inteligence.
Slovní úlohy s více řešeními a jejich místo na 1. stupni ZŠ
Švihnosová, Kristýna ; Havlíčková, Radka (vedoucí práce) ; Kvaszová, Milena (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na problematiku slovních úloh s více řešeními, kterým není v odborné literatuře věnována systematická pozornost. Těžištěm práce je pozorování, jak se slovní úlohou s více řešeními pracují žáci a učitelé 1. stupně ZŠ. Teoretická část se soustředí na typologii slovních úloh, fáze jejich řešení a řešitelské strategie. Dále je navržena klasifikace slovních úloh dle počtu řešení a typologie slovních úloh s více řešeními. Významnou část tvoří cíle, s jakými tento typ úlohy může být ve vyučování matematice zadáván a které se mění v závislosti na učiteli a jeho přístupu k výuce. Práce se také věnuje základní charakteristice vyučovacích stylů. Zvolený kvalitativní výzkum metodou pozorování a dotazníku umožňuje popsat práci učitelů se slovní úlohou s více řešeními a identifikovat prvky vyučovacích stylů, konkrétně transmisivního a konstruktivistického, které se v jednání učitelů projevují. Doplňkovou metodou je zvolena analýza vybraných učebnic z hlediska přítomnosti slovních úloh s více řešeními, která odhaluje, zda se takové úlohy v učebnicích vyskytují a s jakými úlohami učitelé a žáci mohou mít zkušenost. Výzkum ukázal, že vyučovací styl učitele se při práci se slovní úlohou s více řešeními projevuje v jeho instrukcích, ve formulaci otázek, kterými žáky usměrňuje, a v jeho...
Slovní úlohy o penězích ve 2. ročníku ZŠ
Vodrážková, Lucie ; Slezáková, Jana (vedoucí práce) ; Kaslová, Michaela (oponent)
Tématem této diplomové práce je porozumět myšlenkovým procesům žáků při řešení slovních úloh o penězích. Konkrétně se zaměřuji na žáky druhého ročníku základní školy a slovní úlohy, ve kterých se objevuje nominální hodnota mincí, počet mincí a celková suma. Proto cílem diplomové práce je zmapovat a klasifikovat úlohy o penězích ve třech současně používaných řadách učebnic matematiky pro druhý ročník. Obsahem Teoretické části je vymezení raného školního věku, dále vybrané očekávané výstupy z RVP ZV pro první i druhé vzdělávací období, matematická gramotnost, čtenářská gramotnost, finanční gramotnost, slovní úlohy, strategie řešení slovních úloh, zásadní problémy žáků při řešení slovních úloh, komentáře ke slovním úlohám o penězích vyskytujících se ve třech řadách učebnic pro druhý ročník základní školy (Prodos, Taktik, H- mat),jejich rozdělení do třech typů (celková suma, nominální hodnota mince a počet mincí) a vzájemné porovnání. Cíl praktické části je analyzovat myšlenkové procesy žáků druhého ročníku při řešení slovních úloh o penězích, především se zaměřit na žákovské chyby při jejich řešení. Je uvedena metodologií kvalitativního výzkumu. Předexperiment je udělán se sedmi žáky, první a druhý experiment s deseti. V této části je zpracována příprava každého experimentu, popis realizace, rozebrané...
Vliv kulturních kontextů na řešení slovních úloh
Spurová, Markéta ; Kaslová, Michaela (vedoucí práce) ; Kvasz, Ladislav (oponent)
Cílem práce je zjistit, do jaké míry ovlivňuje kulturní kontext slovní úlohy její řešení u žáků devátých ročníků základních škol. Pro naplnění cíle byly stanoveny dvě výzkumné otázky. Zaprvé: Ovlivní odlišný kulturní kontext řešení slovní úlohy? Jak? Zadruhé: Jaký názor mají žáci na slovní úlohy s odlišným kulturním kontextem? Práce má dvě části: teoretickou a praktickou. V teoretické části se od obecných pojmů jako kultura a slovní úloha dostáváme až ke kulturnímu kontextu slovních úloh a analýzy slovních úloh ve vybraných učebnicích z hlediska kulturních kontextů. Podstatná část je věnována etnomatematice a multikulturalismu v českých školách. Dále jsou ustanoveny rozdíly mezi slovní úlohou s typicky českým kontextem a slovní úlohou s odlišným kulturním kontextem na základě výsledků analýzy učebnic a předvýzkumu. V praktické části je popsán výzkum. Výzkum byl veden kvalitativně a data byla získána z písemných testů a z polostrukturovaných rozhovorů. Výzkum ukázal, že odlišný kulturní kontext slovní úlohy má vliv na potřebný čas k vyřešení úlohy, dále u některých žáků pravděpodobně na volbu způsobu řešení a typu legendy a v neposlední řadě má vliv na zapamatovatelnost a slouží jako podnět k bohaté diskuzi. V závěru práce jsou popsána doporučení pro další výzkum a hlavně doporučení pro praxi, kde...
Slovní úlohy o penězích ve 2. ročníku ZŠ
Vodrážková, Lucie ; Slezáková, Jana (vedoucí práce) ; Kaslová, Michaela (oponent)
Tématem této diplomové práce je porozumět myšlenkovým procesům žáků při řešení slovních úloh o penězích. Konkrétně se zaměřuji na žáky druhého ročníku základní školy a slovní úlohy, ve kterých se objevuje nominální hodnota mincí, počet mincí a celková suma. Obsahem Teoretické části je vymezení raného školního věku, vybrané očekávané výstupy z RVP ZV pro první i druhé vzdělávací období, matematická gramotnost, čtenářská gramotnost, finanční gramotnost, slovní úlohy, strategie řešení slovních úloh, zásadní problémy žáků při řešení slovních úloh, didaktické pomůcky při řešení slovních úloh o penězích, komentáře ke slovním úlohám o penězích, vyskytujících se ve třech řadách učebnic pro druhý ročník základní školy (Prodos, Taktik, H-mat) a jejich porovnání. Praktická část je uvedena metodologií kvalitativního výzkumu. Předexperiment je udělán se sedmi žáky, první a druhý experiment s deseti. V této části je zpracována příprava každého experimentu, popis realizace, rozebrané úlohy pro experiment, mé očekávání z realizace, ukázka jednoho přepisu rozhovoru a jeho analýza včetně dalších komentářů k nejzajímavějším rozhovorům se žáky druhého ročníku základní školy a evidence podstatných jevů . Praktická část je uzavřena sebereflexí při vedení rozhovorů během experimentů. Evidovala jsem chyby, kterých jsem se při...
Analýza kritických míst při řešení slovních úloh pro žáky I. stupně
Chudík, Jan ; Havlíčková, Radka (vedoucí práce) ; Kloboučková, Jaroslava (oponent)
Cílem této práce je seznámit čtenáře s kritickými místy při řešení slovních úloh v matematice na 1. stupni základní školy a na konkrétních úlohách se pokusit o analýzu jednotlivých řešitelských strategií. Především jde o snahu odhalit potíže žáků a získání informací o řešitelském procesu pomocí písemného záznamu řešení a následných hloubkových rozhovorů. Teoretická část rozdělena do šesti kapitol, které pojednávají o vymezení termínu slovní úlohy, o jednotlivých oblastech, které mohou ovlivňovat úspěšnost řešení slovních úloh a také o dílčích procesech. Praktická část pak obsahuje rozbor jednotlivých žákovských řešení, který je doplněn o analýzu a popis jevů, které se v řešeních jednotlivých žáků vyskytly a způsoby gradované dopomoci ze strany učitele. KLÍČOVÁ SLOVA slovní úloha, žákovská řešení, analýza rozhovorů, otázky, řešitelský proces
Žákovské strategie řešení úloh na ZŠ a SŠ
Hoffmann, Jan ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Mošna, František (oponent)
Diplomová práce Žákovské strategie řešení úloh na ZŠ a SŠ přináší pohled na problematiku, která je nastíněna názvem. Přitom je zacílena na žákovské strategie řešení úloh, které úzce souvisí s informační gramotností. V práci nejprve vymezuji základní pojmy pro oblast slovních úloh. Následně se zaměřuji na teoretické poznatky z oblasti samotných strategií řešení úloh. Obsahem experimentální části práce je průzkum žákovských řešení osmi vybraných úloh, pomocí kterého jsem hledal odpověď na tři základní otázky této práce. Samotný experiment je rozdělen do dvou větví. Jedna větev experimentu probíhala na nižším stupni víceletých gymnázií, druhá na vyšším stupni víceletých gymnázií a v malé míře i na střední škole. Teoretická část obsahuje pohledy různých autorů na problematiku úloh a slovních úloh. Tyto jednotlivé přístupy představuji a porovnávám. Výsledkem je vymezení pojmů potřebných pro experimentální část práce. Hlavním cílem experimentální části práce je nalezení odpovědí na tři základní otázky této práce, s využitím údajů z nižšího i vyššího stupně víceletých gymnázií. Zaměřil jsem se přednostně na úlohy zahrnující oblast práce s daty, závislostmi a statistikou, která také úzce souvisí s využitím algebraických zápisů a problematikou matematických funkcí. Úlohy pro experimentální část práce jsem...
Návrh pracovních listů pro výuku matematiky na 2. stupni základních škol
ONDRÁČKOVÁ, Kamila
Tato bakalářská práce s názvem Návrh pracovních listů pro výuku matematiky na 2. stupni základních škol obsahuje 4 pracovní listy. Každý pracovní list je určen pro jeden ročník druhého stupně základní školy a je členěn do několika podkapitol. Každá podkapitola obsahuje 2 netradiční příklady. Součástí každého pracovního listu jsou jednotlivá řešení s podrobným postupem.
Slovní úlohy na 2. stupni základní školy
GUBÁNI, Barbora
Ve své bakalářské práci se zabývám řešením slovních úloh na druhém stupni základní školy. Cílem mé práce je přiblížit různé způsoby řešení slovních úloh. Práci jsem rozdělila na dvě části. První část se zabývá teorií, kde vysvětlím, co jsou to slovní úlohy, jak se počítají a jaké máme typy slovních úloh. Druhá část je praktická, kde ukážu, jak se úlohy počítají a popřípadě porovnám jaký způsob řešení je pro daný typ úlohy snadnější.
Symetrický a asymetrický kontext slovních úloh a jeho vliv na úspěšnost žáků a jejich chyby
Matějková, Klára ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent)
Práce se zabývá souvislostí mezi formulací matematických slovních úloh a jejich správným pochopením u žáků. Hlavní pozornost je věnována sémantickým vodítkům přítomným v zadání slovní úlohy. Práci lze rozdělit na dvě části. V první části, která poskytuje teoretický rámec celé práci, je vymezení pojmu slovní úloha. Zmíněny jsou fáze řešení slovních úloh a možné klasifikace slovních úloh. Větší pozornost je věnována úlohám s antisignálem a jsou zavedeny nové pojmy asymetrického a symetrického kontextu, tzv. sémantických vodítek. Následuje rešerše několika souvisejících zahraničních výzkumů. Jádrem práce je druhá část obsahující výzkum zkoumající, zda budou žáci úspěšnější při řešení úloh s asymetrickým kontextem než v úlohách se symetrickým kontextem. Tento vliv byl zkoumán na dvou typech úloh a pro čtyři věkové kategorie. Výzkum probíhal za pomoci krátkých testů a účastnilo se ho 503 žáků vybraných pražských základních škol a gymnázií a studentů Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Vyšší úspěšnost pro asymetrický kontext než pro symetrický se potvrdila u slovních úloh na dělení u všech účastníků kromě vysokoškolských studentů a u úloh na zápis rovnice byli úspěšnější pouze žáci 2. ročníku SŠ. Součástí práce je návrh možného využití získaných výsledků. KLÍČOVÁ SLOVA Slovní úloha, strategie řešení,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 26 záznamů.   předchozí11 - 20další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.