|
Rozvoj výtvarné tvořivosti dětí v rámci volného času (předškolní věk)
HLAVATÁ, Jana
Předškolní věk je velmi důležitým obdobím pro získávání základních doved-ností, poznatků, návyků a zkušeností. Utváří se i základy životního stylu a trávení volného času. Cílem mé diplomové práce je poukázat na důležitost výchovy k rozvoji tvořivosti dětí předškolního věku v rámci volného času. Specializuji se především na rozvoj výtvarné tvořivosti. Má práce je rozdělena na dvě části. Na část teoretickou, ve které se zaměřuji na výchovu a vzdělání dětí předškolního věku. Přibližuji estetickou výchovu, rozvoj tvořivost, fantazie a představivosti dítěte. Snažím se proniknout do světa jejich volného času, zájmů a výtvarné hry. Neopomenula jsem zmínit ani motivaci a neméně důležité prostředí, v kterém se činnost provádí. Dále popisuji obecné zákonitosti vývoje dítěte, jeho socializaci a temperament. Zmiňuji se i o osobnosti pedagoga, o jeho vztahu k dítěti, k výtvarnému umění a způsobu vedení činnosti. Stěžejní je pak druhá, praktická část, ve které všechny získané poznatky uplatňuji v praxi, ve výtvarném projektu O Vzduchu. Projekt by měl přispět k rozvíjení vztahu k přírodě a k bohatšímu citovému vnímání a prožívání. V projektu se snažím využívat prvky estetické, pohybové, literární i dramatické výchovy. V závěru uvádím své poznatky při realizaci projektu.
|
| |
|
Vzdělání – jeden z předpokladů umělecké orientace a tvorby žen
Malínská, Jana
Téma, jež jsem si pro svůj příspěvek zvolila, je velice široké. Proto jsem se zaměřila na čtyři důležité oblasti vztahu vzdělání k umělecké orientaci a tvorbě žen. Především jsem se soustředila na literaturu, neboť se v ní uplatnilo a vyniklo nejvíce žen v porovnání s ostatními uměleckými obory. Dalším zastavením je salon, organizovaný českými středními společenskými vrstvami, a jeho nezastupitelná role ve vztahu vzdělání a umění. Vstup žen do veřejné sféry, zpočátku jen v oblasti charitativní a od šedesátých let 19. století díky politickému uvolnění také kulturní a vzdělávací, umožnil vznik spolků, klubů a organizací žen. V závěru příspěvku se ještě stručně zmínila o významu lidové kultury a tvorby v české společnosti a o vlivu na ni.
|
|
Hospodářská škola v Táboře jako centrum vzdělání a osvěty
Kokešová, Helena
Příspěvek se věnuje vzniku a vývoji hospodářské školy v Táboře (1866–1919) a jejímu významu pro rozvoj vzdělání a osvěty v českých zemích. Škola byla založena v roce 1866 jako český protipól německé školy v Děčíně-Libverdě, v roce 1900 byla povýšena na akademii a v roce 1919 byla zrušena. Pozornost věnuje i významným osobnostech, které na škole působily, a které sehrály důležitou roli při rozvoji českého zemědělského školství.
|
| |
| |
| |
| |
| |
| |