Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Success, dropout and problem delimination in the Czech higher education policy
Stiburek, Šimon ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Kohoutek, Jan (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou studijní (ne)úspěšnosti na vysokých školách a její reflexí ve veřejné politice. Strategické dokumenty Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy označovaly studijní neúspěšnost za problém už v letech 2000 a 2005, vždy ale byla navržena jen dílčí a vágní opatření, ani ta často nebyla implementována a podíl studentů, kteří odcházejí z vysokoškolského studia bez diplomu, každoročně narůstá. Práce zkoumá tuto skutečnost perspektivou "vymezování problému" ve veřejně-politickém procesu a zjišťuje že řada významných aktérů, kteří ovlivňují formulaci politiky, není přesvědčená, že vůbec jde o problém a že by tento měl být řešen veřejně-politickými nástroji. Zdá se, že žádnému aktérovi se zatím nepodařilo prezentovat problém jako dobře strukturovaný a tedy prakticky řešitelný. Kromě nedostatečné shody na relevantních hodnotách a cílích hraje roli i (vnímaná) absence vhodných prostředků k účinnému řešení, které by současně nebylo v rozporu s jinými hodnotami - zejména snahou o zvyšování kvality vysokého školství. Při konfrontaci sdílených představ hlavních aktérů o mechanismech a příčinách studijní neúspěšnosti s dostupnými teoretickými pracemi, realizovanými výzkumy i výpověďmi samotných studentů se přitom zdá, že vhled tvůrců politiky do problematiky je v řadě...
Přístup vysokých škol ke studentům se vzdělanostním znevýhodněním
Hromada, Jan ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Kohoutek, Jan (oponent)
Diplomová práce se věnuje vzdělanostně znevýhodněným studentům na veřejných vysokých školách v České republice. Práce vychází z existence vzdělávacích nerovností v českém vzdělávacím systému a působení znevýhodnění na základě vzdělání rodičů studenta. Nerovnosti se výrazně neměnily ani po masifikaci terciárního vzdělávání. Populace vzdělanostně znevýhodněných studentů v práci odpovídá kategorii "first generation student", tedy studentů s rodiči, kteří nedosáhli vysokoškolského vzdělání. Cílem práce je zjištění podoby politik uplatňovaných vůči této skupině ze strany škol a dále způsob, jakým je školami vnímána. K tomu využívá rámec sociální konstrukce cílových populací. Tímto způsobem analyzuje podobu uplatňovaných politik a vymezuje sociální konstrukci populace vzdělanostně znevýhodněných studentů. K dosažení cílů využívá práce výzkumu kvalitativních metod tematickou analýzou všech výročních zpráv a dlouhodobých záměrů veřejných vysokých škol a dále zápisů z akademických senátů a polostrukturovaných rozhovorů se zástupci škol na základě opory z výsledků analýzy dokumentů. Výsledky ukazují na absenci vymezení vzdělanostně znevýhodněné populace a relevantních politik pro cílovou populaci a marginalizaci tématu. Vzdělanostně znevýhodnění studenti jsou nevymezenou subskupinou populace sociálně...
Success, dropout and problem delimination in the Czech higher education policy
Stiburek, Šimon ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Kohoutek, Jan (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou studijní (ne)úspěšnosti na vysokých školách a její reflexí ve veřejné politice. Strategické dokumenty Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy označovaly studijní neúspěšnost za problém už v letech 2000 a 2005, vždy ale byla navržena jen dílčí a vágní opatření, ani ta často nebyla implementována a podíl studentů, kteří odcházejí z vysokoškolského studia bez diplomu, každoročně narůstá. Práce zkoumá tuto skutečnost perspektivou "vymezování problému" ve veřejně-politickém procesu a zjišťuje že řada významných aktérů, kteří ovlivňují formulaci politiky, není přesvědčená, že vůbec jde o problém a že by tento měl být řešen veřejně-politickými nástroji. Zdá se, že žádnému aktérovi se zatím nepodařilo prezentovat problém jako dobře strukturovaný a tedy prakticky řešitelný. Kromě nedostatečné shody na relevantních hodnotách a cílích hraje roli i (vnímaná) absence vhodných prostředků k účinnému řešení, které by současně nebylo v rozporu s jinými hodnotami - zejména snahou o zvyšování kvality vysokého školství. Při konfrontaci sdílených představ hlavních aktérů o mechanismech a příčinách studijní neúspěšnosti s dostupnými teoretickými pracemi, realizovanými výzkumy i výpověďmi samotných studentů se přitom zdá, že vhled tvůrců politiky do problematiky je v řadě...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.