|
Dopady disinhibičního efektu na sociálních sítích
BLAŽKOVÁ, Zuzana
Tato bakalářská práce pojednává o disinhibičním efektu a jeho dopadech na sociálních sítích. Jejím cílem je vytvoření dotazníku, který vychází ze Sulerovy teorie disinihibičního efektu, která opírá o 6 faktorů (anonymita, neviditelnost, asynchronicita, solipsistická introjekce, disociační imaginace a minimalizace autority). Tento cíl byl navržen na základě nepřítomnosti podobného dotazníku v České republice. Teoretická část se zaměřuje na komunikaci na sociálních sítích a chování uživatelů. První kapitola blíže představuje jednotlivé sociální sítě, které jsou nejvíce populární jak v České republice, tak ve světě. Dále popisuje komunikaci v kyberprostoru a také samotný disinhibiční efekt, jeho faktory, projevy, příčiny a následky. Druhá kapitola popisuje dynamiku sociálních sítí a třetí kapitola rizikové chování uživatelů, které se zaměřuje především na problematiku kyberšikany, sextingu a sebeodhalování. Praktická část popisuje metodou tvoření dotazníku, který vychází ze Sulerovy teorie disinhibičního efektu. Výzkumný soubor tvoří 367 respondentů, kteří vyplnili finální verzi vytvořeného dotazníku. Výsledný dotazník se skládá ze 4 faktorů disinhibice (anonymity, solipsistické introjekce, asynchronicity a neviditelnosti) a je tvořen 15 položkami.
|
|
Analýza využívání sociálních sítí žáky středních odborných škol
Živělová, Andrea
Tato bakalářská práce analyzuje využívání sociálních sítí žáky středních odborných škol. V nynější době jsou sociální sítě velkým fenoménem, který ovlivňuje každého člověka. S návštěvou sociálních sítí mohou vyvstat určité hrozby, které jsou v práci podrobněji rozebírány. Teoretická část poukazuje ucelený pohled na rizika, která internet skýtá. Dává také přehled o preventivních projektech, které jsou v České republice nápomocné při řešení problémů spojenými s virtuálním světem. Zpracována byla sekundární data zabývající se tímto tématem. Praktická část nabízí zrealizovaný a vyhodnocený dotazník, který měl za cíl zjistit, zda-li adolescenti navštěvují sociální sítě, za jakým účelem a zda si vůbec uvědomí možná rizika. Data jsou zpracována základními statistickými postupy a vyobrazeny pomoci grafů a tabulek. V závěru jsou shrnuty výsledky práce a navržena možná řešení.
|
|
Virtuální komunikace a její využití v rámci nízkoprahových zařízení pro děti a mládež
EGERMAIEROVÁ, Václava
Práce se zabývá specifiky sociální služby nízkoprahové zařízení pro děti a mládež a možnostmi využití virtuální komunikace pro práci s klienty této služby. Teoretická část charakterizuje nízkoprahová zařízení pro děti a mládež, rozsah, zásady a cílovou skupinu této sociální služby. Dále popisuje funkci a účel komunikace, charakterizuje specifika mobilní a virtuální komunikace a hledá možnosti jejího využití v rámci základního i odborného sociálního poradenství. Praktická část je zaměřena na zmapování pokrytí území České republiky zařízeními poskytujícími sociální službu nízkoprahové zařízení pro děti a mládež a obsahuje dotazníkové šetření reflektující dosavadní praxi ve využívání virtuální komunikace jako nástroje pro práci s klientem v rámci těchto zařízení. Stávající zařízení využívají pro komunikaci s klienty zejména e-mail a sociální síť Facebook, v menší míře i aplikaci Skype, ICQ a další sociální sítě. Dosavadní praxe je značně nejednotná, protože stále chybí kompletní odborný metodický základ pro poskytování služby v této formě.
|
| |
| |