Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Ježíšova modlitba v Getsemane (podle Marka)
Lněnička, Václav ; Scarano, Angelo (vedoucí práce) ; Brož, Jaroslav (oponent)
RESUMÉ LNĚNIČKA Václav: Ježíšova modlitba v Getsemane (podle Marka). Praha 2010. Diplomová práce. Katolická teologická fakulta. Univerzita Karlova. Katedra biblických věd. Vedoucí práce A. Scarano. Klíčové pojmy: Ježíšova modlitba, Getsemane, učedníci, síla a slabost, bdělost, pokušení, úzkost, smutek, exegeze. Práce se zabývá výkladem úryvku z Markova evangelia 14,32-42. Má posloužit k prohloubenému chápání daného biblického úseku. Samotnému výkladu předchází textová kritika, naznačení možné struktury textu, popis okolností. Součástí je i krátké porovnání se souhlednými evangelisty Matoušem a Lukášem. Samotný výklad je strukturován podle veršů. Kde je to užitečné, je ozřejměn překlad do češtiny. Výklad je pojat především jako srovnání několika současných exegetických prací, ale je přihlíženo i ke komentářům církevních otců. V úryvku můžeme sledovat dvojí způsob, jak reagovat na krizi. Ježíš, který čelí obtížné výzvě, kdy bude zcela vydán hříšníkům, vyznává před Otcem svou slabost a neochotu, a nakonec se Boží vůli podřizuje a skrze modlitbu získává pevnou jistotu. Naopak u učedníků, kteří na cestě do Getsemane dávali sebevědomě najevo svou odhodlanost stát za všech okolností při Ježíšovi, se ukazuje, že nedokážou pomoci slabému Ježíšovi svou přítomností a bdělostí. Nepřiznají si ani tuto vlastní slabost,...
Být jako děti? Exegeze perikopy Mk 10,13-16
Reichel, František ; Brož, Jaroslav (vedoucí práce) ; Hřebík, Josef (oponent)
Studie se zabývá exegezí perikopy Markova evangelia (Mk 10,13-16), obecně známé pod pojmem Ježíš a děti. Část práce je věnována vlastnímu textu perikopy nejen z pohledu českého překladu, ale s přihlédnutím k řeckému textu, skrze nějž se snažíme uchopit původní autorovo sdělení a jeho vnímání tehdejšími i současnými adresáty. Studovaný text pro snadnější pochopení vnímáme v bezprostředním kontextu Zajordánské pasáže Druhého evangelia i v širším kontextu celého Markova spisu. Markův text i jeho kompozice je též srovnávána s paralelními texty synoptických evangelií, jejichž svatopisci z Markova originálu vycházeli. Předmět dvou samostatných kapitol představuje analýza dvou klíčových pojmů Ježíšova výroku v patnáctém verši: pojmu děti - neboť antické a postmoderní vnímání se mohou významně odlišovat - a pojmu Boží království, které je jádrem nejen zvolené perikopy, ale celé markovské narace Ježíšova pozemského hlásání. Smyslem práce je vyložit celý příběh a do hloubky pochopit Ježíšův výrok "kdo nepřijme Boží království jako dítě, jistě do něho nevejde". Jaký postoj, jaké kvality či vlastnosti symbolizuje dítě v Ježíšových slovech? Co znamená být jako dítě? V čem je nám dítě dáváno za vzor? Na tyto otázky, provázející pravděpodobně každého čtenáře evangelií, hledá odpověď tato práce.
Ježíšova modlitba v Getsemane (podle Marka)
Lněnička, Václav ; Scarano, Angelo (vedoucí práce) ; Brož, Jaroslav (oponent)
RESUMÉ LNĚNIČKA Václav: Ježíšova modlitba v Getsemane (podle Marka). Praha 2010. Diplomová práce. Katolická teologická fakulta. Univerzita Karlova. Katedra biblických věd. Vedoucí práce A. Scarano. Klíčové pojmy: Ježíšova modlitba, Getsemane, učedníci, síla a slabost, bdělost, pokušení, úzkost, smutek, exegeze. Práce se zabývá výkladem úryvku z Markova evangelia 14,32-42. Má posloužit k prohloubenému chápání daného biblického úseku. Samotnému výkladu předchází textová kritika, naznačení možné struktury textu, popis okolností. Součástí je i krátké porovnání se souhlednými evangelisty Matoušem a Lukášem. Samotný výklad je strukturován podle veršů. Kde je to užitečné, je ozřejměn překlad do češtiny. Výklad je pojat především jako srovnání několika současných exegetických prací, ale je přihlíženo i ke komentářům církevních otců. V úryvku můžeme sledovat dvojí způsob, jak reagovat na krizi. Ježíš, který čelí obtížné výzvě, kdy bude zcela vydán hříšníkům, vyznává před Otcem svou slabost a neochotu, a nakonec se Boží vůli podřizuje a skrze modlitbu získává pevnou jistotu. Naopak u učedníků, kteří na cestě do Getsemane dávali sebevědomě najevo svou odhodlanost stát za všech okolností při Ježíšovi, se ukazuje, že nedokážou pomoci slabému Ježíšovi svou přítomností a bdělostí. Nepřiznají si ani tuto vlastní slabost,...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.