Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.03 vteřin. 
Arteterapie v péči o psychicky nemocné
Pročková, Nikol ; Havigerová, Jana Marie (vedoucí práce) ; Ulrichová, Monika (oponent)
Autor: Nikol Pročková Instituce: Ústav sociálního lékařství LF UK v Hradci Králové Oddělení ošetřovatelství Název práce: Arteterapie v péči o psychicky nemocné Vedoucí práce: doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. Počet stran: 66 Počet příloh: 1 Rok obhajoby: 2024 Klíčová slova: arteterapie, psychické nemoci, duševní zdraví, kvalita života, terapeutické techniky Tato bakalářská práce se zabývá výzkumem efektivity a aplikace arteterapie v péči o psychicky nemocné. Teoretická část poskytuje komplexní přehled o arteterapii, jejích principech, historii a role v léčebných procesech zaměřených na psychické nemoci. Empirická část práce je postavena na kvalitativním výzkumu realizovaném prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pacienty, kteří mají zkušenosti s arteterapií. Data byla analyzována s důrazem na tematickou analýzu, aby byly identifikovány klíčová témata a vzorce odpovědí. Cílem práce je prozkoumat dopad arteterapie na zlepšení duševního zdraví a celkovou kvalitu života pacientů, a také zvážit, jak mohou arteterapeutické techniky obohatit stávající ošetřovatelské praxe. Výsledky výzkumu ukazují, že arteterapie má pozitivní vliv na emocionální stav pacientů, a jak arteterapeutické metody mohou obohatit současné ošetřovatelské praktiky.
Terapeutické techniky a jejich využití u dětí s tělesným postižením ve školním věku
KOLÁŘOVÁ, Marie
Téma bakalářské práce se zabývá terapeutickými technikami a jejich využitím u dětí s tělesným postižením ve školním věku. V teoretické části práce jsou definovány pojmy terapie, terapeut a systém ucelené rehabilitace, zahrnující kromě pracovních, sociálních a pedagogických především léčebné prostředky, mezi které se mimo jiné řadí i terapie, jakými jsou ergoterapie, animoterapie, arteterapie, muzikoterapie a dramaterapie. Těmto terapiím je věnována podstatná část práce, která se věnuje zejména charakteristice jednotlivých terapeutických technik používaných v rámci specifických terapií. Dále se práce zabývá popisem vývojových fází dítěte ve školním věku, dělícího se na mladší školní věk a starší školní věk. V závěru teoretické části práce se zmiňuji o tělesném postižení, jeho etiologii, druzích a k němu přidružených onemocnění. Cílem praktické části bakalářské práce bylo zjistit, jaké terapeutické techniky jsou využívány v rámci specifických terapií v centru Arpida v Českých Budějovicích. Pro naplnění cíle byla stanovena jedna hlavní výzkumná otázka, jejíž podstatou bylo zjistit, jaké terapeutické techniky používají terapeuti v rámci terapií u dětí s tělesným postižením. Uskutečněný výzkum ukázal, že terapeuti v centru Arpida poskytují v rámci ergoterapie, především tři základní techniky, jakými jsou ADL, ergoterapii ruky, hry v ergoterapii. Další zkoumanou terapií byla animoterapii, která je v tomto zařízení prováděna pouze formou canisterapie, tedy terapie za pomoci psa a hipoterapie, kde je hlavním léčebným prostředkem kůň. Z výzkumu vyplynulo, že v rámci canisterapie používají terapeuti především techniky aktivity za asistence psa, terapie za asistence psa, edukace za asistence psa. Co se týče hipoterapie, tak zde jsou nejčastěji využívány metody pedagogicko ? psychologického ježdění a hipoterapie, při kterých, jak výzkum ukázal, jsou využívané zejména polohy jako úplný leh, opření o předloktí, opření o dlaně a poloha sed, kdy je dítě vzpřímeno ve směru jízdy. Třetí zkoumanou terapií byla arteterapie, ze které vyplynuly tyto nejčastěji používané techniky, jakými je kresba, malba, využití kombinovaných technik, jako například práce s voskem či akrylovými barvami, dále pak grafické techniky a práce s keramikou. Dále byl výzkum zaměřen na muzikoterapii, kde jsou aplikovány techniky jako hry s rytmem, hry s předměty a nástroji, hudba a výtvarné techniky, hudební drama, improvizace a hry se zpěvem. Další a poslední zkoumanou terapií byla dramaterapie. Zde jak výzkum ukázal, se nejedná o dramaterapii jako takovou, ale o Dramatický kroužek.
SOCIALIZACE JEDINCE S PORUCHAMI CHOVÁNÍ - PROGRAM "BOROUK"
NÁPRAVNÍKOVÁ, Lenka
Socializace jedince s poruchami chování {--} program ,,Borouk`` Diplomová práce Cílem práce bylo zmapování situace klientů s poruchami chování, kteří jsou propuštěni z ústavní/ochranné výchovy ve Výchovném ústavu a školní jídelně Husův domov ve Dvoře Králové nad Labem a zhodnocení socializačního programu {\clqq}Borouk``. V praktické části diplomové práce autorka zvolila kvantitativní výzkum, analyzovala data klientů propuštěných v době od roku 2001 do roku 2005. Program {\clqq}Borouk`` je hodnocen na základě údajů o resocializaci klientů. Do textu je vložena případová studie. V závěrečném shrnutí je program {\clqq}Borouk`` hodnocen jako vhodný program pro klienty s poruchami chování, který pomáhá jejich socializaci. Výsledky práce dokazují, že u souboru zkoumaných klientů došlo ke zlepšení v řadě oblastí života. Přesto pro jejich vhodné začlenění, a s tím související eliminaci negativních společenských jevů, je třeba klientům s poruchami chování poskytovat celoživotní asistenci a podporu. Vedoucí diplomové práce: Autor diplomové práce: Jiří Hartl, M. A. Bc. Lenka Nápravníková

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.