|
Prostorová tvorba Huga Demartiniho
MATĚJKOVÁ, Magdaléna
Bakalářská práce s názvem "Prostorová tvorba Huga Demartiniho" je zpracovaná ve formě teoretické a tvůrčí praktické. Teoretická část se zabývá životem a dílem Huga Demartiniho se zaměřením na strukturální experimenty a prostorovou tvorbu. Součástí bakalářské práce je obrazová příloha, která doplňuje umělcovu tvorbu. Praktická část bakalářské práce se skládá ze tří plastik s dřevěnými prvky inspirovaných tvorbou Huga Demartiniho.
|
|
Od košíkářství po výtvarnou výchovu v environmentálních kontextech
Barochová, Daniela ; Uhl Skřivanová, Věra (vedoucí práce) ; Velíšek, Martin (oponent)
Diplomová práce se zabývá Košíkářstvím ve výtvarné výchově v environmentálních kontextech. V teoretické části se diplomová práce věnuje přírodě a jejím východiskům pro výtvarnou výchovu. Objasňuje pojmy environment, ekologie a současné umění v souvislosti s tradičními řemesly. Také se zabývá souvislostmi mezi řemeslem a užitým uměním. Cílem teoretické části je se hlouběji těmito pojmy a souvislosti zabývat a seznámit. Představuje tvorbu současných umělců a tvůrců ve volném umění, kteří se tématem přírody také zabývají. Na teoretická východiska navazuje vlastní výtvarná tvorba zachycující pozorování přírody a růst vrbových prutů s co nejmenším lidským zásahem. Výsledkem autorské tvorby je Deník vrby, který toto pozorování vrbových prutů v přírodě zaznamenává. Vlastní výtvarná tvorba je inspirovaná současnou volnou tvorbou v přírodě s přírodním materiálem. Didaktická část diplomové práce obsahuje výtvarné úkoly, které vycházejí z teoretické části práce. Úkoly jsou zaměřené na environmentální výchovu, prostorovou tvorbu, kontakt s přírodou a přírodní materiály. Cílem výtvarných úkolů je především v žácích vzbudit zájem o vztah k přírodě a seznámit je s technikami košíkářství, které jsou podobné technikám tkacím, se zapojením průřezového tématu Environmentální výchova. Prostředkem jsou reflektivní...
|
|
Možnosti trojrozměrného vytváření v mateřské škole
KIMROVÁ, Eva
Cílem bakalářské práce je představit řadu možností trojrozměrného vytváření v mateřské škole na téma "Fauna" a ověřit je v praxi. Teoretická část práce se zabývá přínosem prostorové tvorby, jejím vlivu na rozvoj fantazie, myšlení a celkové osobnosti dítěte. Velký význam hraje sociální učení, děti při aktivitách kooperují. Práce představuje druhy tvoření z hlediska použitého materiálu a prostředí, ve kterém vzniká.Praktická část je zaměřena na trojrozměrné vytváření s náměty zvířat. Dětem je téma fauny velmi blízké a dokáží se pro činnosti velmi nadchnout. Nabídka jednotlivých činností je podrobně popsána a zdokumentována, zhodnocena dle zájmu a schopností dětí a vzdělávacích strategií.
|
|
Propojení prostorové tvorby a loutkového animovaného filmu ve výtvarné výchově
Rybová, Jana ; Arbanová, Linda (vedoucí práce) ; Francová, Sylva (oponent)
Bakalářská práce Propojení prostorové tvorby a loutkového animovaného filmu ve výtvarné výchově Jana Rybová, DiS., duben 2018 ABSTRAKT Bakalářská práce se zabývá netradičním loutkovým animovaným filmem a jeho spojnicemi s prostorovou tvorbou. V teoretické části nahlíží do specifik obou forem umění a hledá jejich společné prvky. Různé techniky a přístupy jsou prezentovány na několika příkladech z tvorby uznávaných autorů. V praktické části sledujeme průběh autorského filmu od výroby netradičních loutek, skic, storyboardu až po finální animování. V didaktické části je práce zaměřena na vztah dítěte k prostorovému tvoření, a je doplněna o řadu projektů v rámci zájmové činnosti.
|
|
Mezi divadlem a výtvarnou instalací
Sceranková, Zuzana ; ADÁMEK, Jiří (vedoucí práce) ; JIŘIČKA, Lukáš (oponent)
V této bakalářské diplomní práci se budu zabývat divadelní scénografii jako autonomní složkou představení. Tento princip popíšu na základě druhé absolvenstké inscenace skončí to ústa v divadle Disk v sezóně 2016/2017. V úvodu představím experimentální poezií jako základní východisko představení. To zahrnuje základní principy vizuální, fónické, konkrétní a konceptuální poezie, jakož i konkrétní metodologie vybraných tvůrců – Jiřího Valocha, Ladislava Nováka, Ladislava Nebeského a Zdeňka Barborky. Popíšu, jakým způsobem jsem tyto principy intergovali do představení. Posléze se budu věnovat filosofickým východiskům představení. V druhé části se budu věnovat využití každodenního objektu v divadle, který se v představení pohybuje na pomezí mezi rekvizitou a ready made. Uvedu paralely a rozdíly mezi využitím objektu v divadle, muzeu a galerii. V následující části se budu zabývat, jakým způsobem jsme integrovali principy installation art do představení, jakými jsou fousace, decentralizace a účast diváka. V předposlední části popíšu tvorbu Ervina Wurma, jakožto umělce, který se pohybuje mezi objektem, sochou a instalací. Budu se věnovat zejména jeho sérií One Minute Sculptures, ze kterých jsme v představení čerpali insipiraci. Dále budu analyzovat principy dekonstrukce, absence a přístupu ke slovu jako k objektu v tvorbě Jána Mančušky, která pro nás rovněž představovala důležité východisko pro vytvoření scénografie jako autonomní složky. V závěru shrnu, styčné plochy a rozdíly mezi postupy divadla a vizuálního umění a co pro mne z této zkušenosti vyplývá do budoucnosti.
|
|
Hledání harmonie ve výtvarném projevu
BOUDOVÁ, Julie
Cílem této práce je poznání východního umění feng-šuej, vybrání konkrétní části a jeho následné uvedení do praxe na Základní umělecké škole. Zabývá se "Teorií pěti prvků", neboli pěti živly, kterými jsou oheň, země, kov, voda a dřevo. Teoretická část popisuje teorii feng-šuej a krátkou historii východního umění. Základy výtvarné výchovy a jednotlivé druhy výtvarné tvorby, zejména tvorbu prostorovou a akční. Praktická část je záznamem výuky ze Základní umělecké školy, tedy uvedení tématu do školní praxe.
|
|
Terapeutické aspekty prostorové tvorby u dospívajicích
DIVIŠOVÁ, Olga
Bakalářská práce popisuje terapeutické aspekty prostorové tvorby a jejich přínos v arteterapii. Zaměřuje se na výtvarný projev v období dospívání a jemu předcházejícímu období tzv. výtvarné krize, pro které hledá východisko v uplatnění trojrozměrné tvorby. Tato bakalářská práce je sestavena ze dvou částí, teoretické a praktické. Praktická část obsahuje návrh na vytvoření prostorové techniky s terapeutickým přesahem, pro obohacení stávajících tradičních prostorových technik využívaných v arteterapii. Součástí této části je i praktická realizace navržené techniky, metodika práce a následná analýza vzniklých artefaktů, včetně jejich obrazové prezentace.
|
|
PROSTOROVÁ TVORBA V MŠ SE ZAMĚŘENÍM NA VYUŽÍVÁNÍ NEJROZMANITĚJŠÍCH MATERIÁLŮ.
SUKDOLÁKOVÁ, Hana
Bakalářská práce se zabývá prostorovou tvorbou dětí v mateřské škole s využíváním nejrozmanitějších druhů dostupných materiálů. Je zde vytvořený zásobník dvaceti výtvarných námětů a technik prací s různými materiály vhodných pro prostorovou tvorbu předškolních dětí. V teoretické části je celkem pět kapitol. V kapitolách je charakterizována dětská tvořivost a její způsoby rozvíjení pomocí materiálů, smyslové vnímání, poznávání dětí, objevování tvarů, hry s prostorem a rozvíjení prostorového myšlení dítěte. Dále základní rozdělení materiálů vhodných pro výtvarnou činnost, popis metodiky a přípravy činností pro práci s dětmi. Praktickou část tvoří zásobník dvaceti výtvarných námětů, které jsem si sama vymyslela a ověřila v praxi. Je zde uvedena charakteristika třídy a detailní popis výroby námětů. Tyto popisy upřesňují použitý materiál, postupy práce, motivační činnosti, které výtvarné práci předcházely, fotodokumentaci nebo nákresy.
|