Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Využití eye-trackingu ve výzkumu v didaktice chemie
Tóthová, Martina ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Popelka, Stanislav (oponent) ; Doulík, Pavel (oponent)
Tato disertační práce je komentovaným souborem odborných textů a shrnuje přínosy autorky v oblasti výzkumu využití eye-trackingu a řešení problémových úloh v kontextu přírodovědného vzdělávání. Práce reaguje na rostoucí využití eye-trackingu ve vzdělávání a poskytuje systematický přehled současného stavu poznání. Primární výzkum se zaměřil na řešení chemických problémových úloh žáky středních škol. S využitím eye-trackingu a think-aloud byl postup řešení žáků analyzován. Výsledky ukázaly, že sledovaní žáci měli nízkou schopnost řešit tyto úlohy a často se spoléhali na strategie limitující, jako je tipování. Na základě zjištěných problémů byla navržena intervence v rámci akčního výzkumu. Pravidelné zařazování úloh, postupné učení a formativní zpětná vazba vedly ke zlepšení schopností žáků. Podobným způsobem jako u středoškoláků byla testována i schopnost řešit problémové úlohy u budoucích učitelů chemie. Do výzkumu byl kromě eye-trackingu a think-aloudu zařazen také polostrukturovaný rozhovor. Ukázalo se, že u budoucích učitelů chemie jsou při řešení značné problémy, a to zejména porozumění zadání. V disertační práci jsou shrnuty přínosy článků a navržena řešení pro zlepšení současného stavu.
Performance of birds in model cognitive tasks: a cross-taxon comparison
Schlőglová, Nikola ; Exnerová, Alice (vedoucí práce) ; Kahounová, Hana (oponent)
Ptačí kognice je mimořádné složité téma. Mnoho faktorů ovlivňuje způsob, jak ptáci získávají, zpracovávají a využívají získané informace. Některé ptačí taxony dosahují lepších výsledků v kognitivních úlohách než jiné a důvody těchto rozdílů jsou rozsáhle zkoumány a diskutovány. Ptáci se přirozeně setkávají s různými faktory prostředí, které mohly vést k evoluci specializovaných kognitivních adaptací ne vždy uplatnitelných v různých kontextech. Na druhé straně, někteří ptáci si vedou dobře v široké škále kognitivních úloh a mohou mít obecnou inteligenci. Modelové kognitivní úlohy nám umožňují získat standardizovaná data o performanci ptáků. Poté můžeme porovnávat tato data napříč různými taxony a pokusit se identifikovat případné paralely. Tato práce se zabývá vybranými modelovými kognitivními úlohami: úlohy s taháním provázku, rozhodování na základě vyloučení jedné možnosti, tranzitivní inference, úlohy související s využíváním zrcadel a úlohy založené na odpovědi při změně odměňování. U těchto úloh analyzuje a porovnává performanci jak dobře zkoumaných, tak i nedostatečně zkoumaných taxonů ptáků. Práce popisuje vybrané kognitivní úlohy, shrnuje dostupná data, zdůrazňuje korelace mezi performancí ptáků a dalšími faktory a diskutuje možná vysvětlení pro jejich různorodost. Nakonec se práce věnuje...
Multikulturní výchova na základních školách v České republice
Pařízková, Petra ; Dobiášová, Karolína (vedoucí práce) ; Jelínková, Marie (oponent)
Postoje české veřejnosti k menšinám jsou poměrně negativní až xenofobní. Vlivem globalizace neustále stoupá počet imigrantů v naší společnosti, a proto je nezbytné připravit, prostřednictvím multikulturní výchovy, budoucí generace na život v pluralitní společnosti a na respektování odlišného způsobu života. Proto se ve své diplomové práci zabývám otázkou, jak multikulturní výchova funguje v praxi. Cílem práce je, prostřednictvím kvalitativního výzkumu (analýzy dokumentů a případové studie), zjistit, jaké jsou aktivity státu, neziskového sektoru a pedagogů a jaké jsou případné nedostatky v oblasti multikulturní výchovy. Dalším cílem je zjistit, jaké jsou výsledky multikulturní výchovy, tedy znalosti žáků a zda multikulturní výchovu ovlivňuje zastoupení menšin ve škole. Tato hypotéza se nepotvrdila a výzkum ukázal, že rozdílné zastoupení menšin ve škole výuku multikulturní výchovy neovlivňuje. Co však multikulturní výchovu může negativně ovlivňovat, jsou média, nevhodné či nedostupné výukové materiály, nedostatečná příprava pedagogů a kontrola multikulturní výchovy v praxi, což způsobuje, že žáci sice jsou poměrně dobře informovaní, ale přesto se u nich objevují negativní postoje k menšinám.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.