Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Gender v povinné literatuře - Staré řecké báje a pověsti: genderová analýza díla
Zochová, Iveta ; Jiroutová Kynčlová, Tereza (vedoucí práce) ; Knotková - Čapková, Blanka (oponent)
Diplomová práce Gender v povinné literatuře - Staré řecké báje a pověsti: genderová analýza díla se zaměřuje na literární reprezentaci genderové problematiky v daném díle převyprávěném Eduardem Petiškou. Vlastní analýza spočívá v rozboru vybraných genderových konceptů, které jsou představeny komparativně na konkrétních příbězích. Hlavní důraz bude kladen na otázku, zda jsou tyto jevy zatíženy skrze patriarchální uspořádání společnosti, či nikoliv. Přes různorodost Petiškova textu, daného nutně variacemi původních dlouho vznikajících příběhů, lze nacházet určité modely a vzorce, které je možno teoreticky vymezit a vystavit srovnání s již existujícími genderovými teoriemi, ať již v případě vnímání literatury jako takové, tak zejména feministické literární kritiky konkrétně. V práci uplatňuji metodu takzvaného vzdorného čtení, které vychází z teorie Judith Fetterley. Hlavním úkolem takového čtení je dekonstruovat stávající text a jeho význam, jehož základem je hodnotový systém založený na mužské dominanci a zároveň jeho rekonstruování předkládající nový úhel pohledu. Dále s literárními postavami pracuji s ohledem na archetypální model analýzy. Z literárně-teoretického úhlu budu používat metodu takzvaného close reading, tedy pečlivého čtení. V práci je zohledněna otázka mocenských vztahů v rámci...
Komparace způsobů genderové socializace na stránkách časopisu Sluníčko v letech 1977 a 2012
Vyskočil, Jan ; Jiroutová Kynčlová, Tereza (vedoucí práce) ; Baslarová, Iva (oponent)
Diplomová práce Komparace způsobů genderové socializace na stránkách časopisu Sluníčko v letech 1977 a 2012 se zabývá prezentací genderu v tištěném časopise pro nejmenší děti. Konkrétně zkoumá a porovnává způsoby zobrazování ženských a mužských postav v textu i ilustracích v časopise Sluníčko ročníku 1977 a 2012. Analyzuje způsoby zobrazování genderu a polemizuje nad jeho dopady na genderovou socializaci dětí. Vlastní výzkum se skládá z části kvantitativní, která má za cíl vyhodnocení četnosti vyobrazení a části kvalitativní, která má za cíl obsahovou analýzu a interpretaci významů skrytých v textech a ilustracích. Pro analýzu byly vybrány texty a ilustrace ze dvou oblastí, zobrazující vztahy v rodině, tedy soukromé sféře a vztahy v placeném zaměstnání, tedy sféře veřejné. Z teoretických východisek využívá diplomová práce oblast sociologie, psychologie, feministických teorií a genderových studií. Základním východiskem relevance tohoto výzkumu je předpoklad, že esteticko-výchovné ambice časopisu Sluníčko v kombinaci s věkem čtenářstva činí z tohoto časopisu významný prvek genderové socializaci dětí, a proto je jeho cílem zjistit, zda je tato socializace prováděna genderově korektním způsobem.
Komparace způsobů genderové socializace na stránkách časopisu Sluníčko v letech 1977 a 2012
Vyskočil, Jan ; Jiroutová Kynčlová, Tereza (vedoucí práce) ; Baslarová, Iva (oponent)
Diplomová práce Komparace způsobů genderové socializace na stránkách časopisu Sluníčko v letech 1977 a 2012 se zabývá prezentací genderu v tištěném časopise pro nejmenší děti. Konkrétně zkoumá a porovnává způsoby zobrazování ženských a mužských postav v textu i ilustracích v časopise Sluníčko ročníku 1977 a 2012. Analyzuje způsoby zobrazování genderu a polemizuje nad jeho dopady na genderovou socializaci dětí. Vlastní výzkum se skládá z části kvantitativní, která má za cíl vyhodnocení četnosti vyobrazení a části kvalitativní, která má za cíl obsahovou analýzu a interpretaci významů skrytých v textech a ilustracích. Pro analýzu byly vybrány texty a ilustrace ze dvou oblastí, zobrazující vztahy v rodině, tedy soukromé sféře a vztahy v placeném zaměstnání, tedy sféře veřejné. Z teoretických východisek využívá diplomová práce oblast sociologie, psychologie, feministických teorií a genderových studií. Základním východiskem relevance tohoto výzkumu je předpoklad, že esteticko-výchovné ambice časopisu Sluníčko v kombinaci s věkem čtenářstva činí z tohoto časopisu významný prvek genderové socializaci dětí, a proto je jeho cílem zjistit, zda je tato socializace prováděna genderově korektním způsobem.
Gender v povinné literatuře - Staré řecké báje a pověsti: genderová analýza díla
Zochová, Iveta ; Jiroutová Kynčlová, Tereza (vedoucí práce) ; Knotková - Čapková, Blanka (oponent)
Diplomová práce Gender v povinné literatuře - Staré řecké báje a pověsti: genderová analýza díla se zaměřuje na literární reprezentaci genderové problematiky v daném díle převyprávěném Eduardem Petiškou. Vlastní analýza spočívá v rozboru vybraných genderových konceptů, které jsou představeny komparativně na konkrétních příbězích. Hlavní důraz bude kladen na otázku, zda jsou tyto jevy zatíženy skrze patriarchální uspořádání společnosti, či nikoliv. Přes různorodost Petiškova textu, daného nutně variacemi původních dlouho vznikajících příběhů, lze nacházet určité modely a vzorce, které je možno teoreticky vymezit a vystavit srovnání s již existujícími genderovými teoriemi, ať již v případě vnímání literatury jako takové, tak zejména feministické literární kritiky konkrétně. V práci uplatňuji metodu takzvaného vzdorného čtení, které vychází z teorie Judith Fetterley. Hlavním úkolem takového čtení je dekonstruovat stávající text a jeho význam, jehož základem je hodnotový systém založený na mužské dominanci a zároveň jeho rekonstruování předkládající nový úhel pohledu. Dále s literárními postavami pracuji s ohledem na archetypální model analýzy. Z literárně-teoretického úhlu budu používat metodu takzvaného close reading, tedy pečlivého čtení. V práci je zohledněna otázka mocenských vztahů v rámci...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.