Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Subjektivní názor osob trpících celiakií na dostupnost výrobků pro celiaky na českém trhu
NOVOTNÁ, Tereza
Tato bakalářská práce se zabývá subjektivním názorem osob trpících celiakií na dostupnost výrobků pro celiaky na českém trhu. Na začátku byly stanoveny dva hlavní cíle. Prvním hlavním cílem bylo zmapovat, zda výrobky dostupné na trhu v České republice pokryjí potřeby pacientů nemocných celiakií. Druhým hlavním cílem bylo zmapovat, zda jsou pacienti s těmito výrobky spokojeni. Výzkumné otázky byly stanoveny následovně: ?V jakých obchodech pacienti nejraději nakupují??, ?Jsou pacienti spokojeni s cenou výrobku v porovnání s jejich kvalitou?? a ?Jak pacienti hodnotí senzorické hledisko potravin?? Teoretická část mé bakalářské práce popisuje celiakii se všemi jejími úskalími. Je zde stručně zachycen vývoj jejího poznání a nynější výskyt v České republice i v některých cizích zemích. Dále popisuje klinický obraz a druhy forem celiakie u nemocného pacienta, složitý diagnostický postup při podezření na tuto závažnou nemoc, rizika malnutrice, asociované choroby a možné komplikace. V neposlední řadě se podrobněji zaměřuje na bezlepkovou dietu, což je jediná současná kauzální léčba celiakie. Spolu s tím se věnuje surovinám a potravinám pro celiaky: jejich dostupnosti, velké finanční náročnosti pokrytí bezlepkové diety, značení výrobků a legislativě. Pro účely vypracování výzkumné části práce byla zvolena metoda kvalitativního výzkumu, konkrétněji tedy polostrukturovaný rozhovor. Tento rozhovor obsahoval třináct otázek tak, aby byl dosažen cíl bakalářské práce a byly zodpovězeny výzkumné otázky. Výzkumný soubor obsahoval celkem pět celiaků, muže i ženy ve věkovém rozpětí od 18 do 49 let. Sběr dat probíhal od ledna 2013 do dubna 2013. Z výsledků práce vyplývá, že pacienti nejraději kombinují nakupování v tzv. ?zdravých výživách?, kde jsou prodavači problematiky více znalí a dokážou s výběrem pomoci a nakupování ve velkých obchodních domech a ?bezlepkových koutcích? v nich. Respondenti též tvrdí, že naopak v supermarketech prodavači problematiky znalí nejsou a často ani netuší, co celiakie je. Všichni dotazovaní též nakupují v místě svého bydliště, což svědčí o stále se zvětšující dostupnosti bezlepkových výrobků, která dostatečně pokrývá běžné potřeby celiaků. Situace na trhu v České republice se za posledních deset let výrazně změnila k lepšímu a neexistuje konkrétní potravina, která by respondentům vyloženě chyběla. Při nakupování hledají spíše konkrétní, předem vyzkoušené výrobky. Naopak pacienti nejsou příliš nakloněni nakupování přes internet. Podstatnou roli při výběru bezlepkových potravin hraje také cena. Velká finanční náročnost bezlepkové diety je velkým problémem, neboť bezlepkové suroviny a potraviny jsou 4 - 10krát dražší než stejné komodity s obsahem lepku. Pacienti jsou proto často nuceni dietu porušovat, neboť na bezlepkové výrobky zkrátka nemají finanční prostředky. Senzorické hledisko bezlepkových výrobků pacienti nehodnotili příliš kladně. Problém spatřují hlavně u běžného pečiva, jako je chléb, rohlíky a housky. Nevyhovuje jim strukturou, neboť se drobí a láme nebo je naopak mazlavé. Uvítali by též rozšíření sortimentu tohoto pečiva, aby se vyhnuli stereotypu ve svém jídelníčku. Ani další senzorické hledisko běžného pečiva - chuť také nehodnotili pozitivně. Rozdíl však nepozorují u teplého jídla a převážně ani u domácího sladkého pečiva, jako jsou buchty či koláče.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.