Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Intervence všeobecných sester při akutních stavech v otorinolaryngologii
LAIBRTOVÁ, Markéta
Tato diplomová práce se zabývá akutními stavy v otorinolaryngologii (ORL), a to především krvácením, dušností, a intervencemi všeobecných sester, které jsou u pacientů s těmito stavy prováděny na ORL standardním oddělení, ORL JIP a ARO. Teoretická část se věnuje popisu akutních stavů v oblasti ucha, nosu a krku obecně. Následně se zaměřuje na dušnost v ORL, jaké jsou její příčiny, příznaky, léčba a pokud je to nutné, jaké jsou možnosti zajištění dýchacích cest. Následně je v souvislosti s dušností popisována ošetřovatelská péče. Další kapitola se zaměřuje na akutní stav, jímž je krvácení. Je zde popisováno, z jakých oblastí může pacient krvácet, jaké jsou příčiny krvácení, jeho příznaky a léčba. Poslední kapitola se zaměřuje na popis poskytované ošetřovatelské péče u pacientů s krvácením. V empirické části byly stanoveny dva cíle: Zjistit, jaké intervence jsou prováděny u pacientů sakutními stavy votorinolaryngologii. Zmapovat, zda jsou sestry dostatečně připraveny poskytnout péči pacientům s akutním stavem v ORL. K dosažení výzkumných cílů bylo využito kvalitativního výzkumného šetření. Sběr dat byl proveden pomocí polostrukturovaných rozhovorů s 24 všeobecnými sestrami z ORL standardního oddělení, ORL JIP a ARO. Získané informace byly následně zpracovány otevřeným kódováním, metodou tužka-papír. Z výsledků vyplývá, že poskytované intervence jsou u jednotlivých akutních stavů podobné. Liší se pouze v některých intervencích. Při krvácení z dutiny nosní, ústní, ale i operační rány, jsou pacientům poskytovány velice podobné intervence. Důležité je informování lékaře o vzniku akutního stavu s následnou spoluprací a plněním jeho ordinací. Prováděné intervence jsou zaměřeny především na péči o krvácení, podávání léků či krevních derivátů a na monitoraci fyziologických funkcí. V případě vzniku akutní dušnosti je opět informován lékař a dále je postupováno dle jeho ordinací. Provedené intervence jsou zaměřené na monitoraci fyziologických funkcí, na podávání léků a v případě potřeby na zajištění dýchacích cest. V případě nutnosti zajištění dýchacích cest, jsou intervence zaměřeny na péči o pacienty s tracheostomií. Při zjišťování připravenosti sester bylo zjištěno, že sestry jsou dle svého názoru na akutní stavy v ORL připraveny.
Možnosti využití CT a MR zobrazení při ORL diagnostice
SVOBODA, David
Bakalářská práce se zabývá možnostmi využití CT a MR zobrazení při ORL diagnostice. Hlavním cílem je představit a poskytnout informace o využití různých zobrazovacích metod v ORL diagnostice, převážně se zaměřením na CT a MR zobrazovací metody. V teoretické části je představen obor otorhinolaryngologie a úvod do její historie. Následně je popsáno základní vybavení pro ORL ordinaci, využití základních vyšetřeních, vyšetřovací metody, které lze využít v ORL. Jedná se o RTG, CT, NMR, sonografie a scintigrafie. Nakonec je stručně popsána anatomie, onemocnění a diagnostika dýchacích cest, polykacích cest, ucha a zevního krku. Byly stanoveny tyto cíle: analyzovat možnosti využití CT a MR při ORL diagnostice, zjistit informovanost laické společnosti o průběhu CT a MR vyšetření a zjistit informovanost laické společnosti o onemocnění v ORL. Následně jsem si stanovil hypotézy, které zní: respondenti mají dostatečné informace o průběhu CT a MR vyšetření a respondenti mají zkušenosti s onemocněními v ORL oblasti. V rámci empirické výzkumné části byl zvolen kvantitativní výzkum, tedy metoda dotazníku. Hlavním tématem bylo zjistit informovanost respondentů o průběhu vyšetření. Výsledkem je, že je laická společnost je dostatečně informována o průběhu vyšetření a možných komplikacích. Onemocnění v ORL oblasti jsou poměrně častá. Vyskytují se u všech lidí v různé věkové kategorii. Nejčastěji se jedná o zánět středního ucha, zánět mandlí a zánět průdušek. Nejvíce využívaným zobrazovacím vyšetřením je rentgen a ultrazvuk neboli sonografie.
Ošetřovatelská péče o pacientku s onemocněním štítné žlázy
Drnek, Jan ; Pírková, Vendula (vedoucí práce) ; Kulhavá, Miluše (oponent)
Tématem této bakalářské práce je "Ošetřovatelská péče o pacientku s onemocněním štítné žlázy". Práce je členěna do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část obsahuje základní informace o štítné žláze - její anatomii, histologii a funkci v lidském organismu. Dále se zde věnuji popisu strumy, což je nejčastější onemocnění vedoucí k operačnímu zákroku štítné žlázy. Konkrétně příčinám, příznakům, četnosti výskytu, diagnostice, léčbě, komplikacím a v neposlední řadě prognóze pacientů trpících tímto onemocněním. Poslední část literární rešerše je věnována ošetřovatelskému procesu u pacienta s plánovaným chirurgickým výkonem v krční oblasti, kde je důraz kladen zejména na úlohu sestry v předoperační přípravě a pooperační péči. Praktická část je napsána formou ošetřovatelské kazuistiky. Je zde popisován případ 53-leté pacientky s výše uvedenou diagnózou od počátku zjištění onemocnění až po definitivní chirurgické řešení. Vzorem pro zpracování kazuistiky byl ošetřovatelský model Marjory Gordonové, který akcentuje biologické a psychosociální potřeby klientky. Po uvedení základních údajů o pacientce, diagnostice, léčbě jejího onemocnění a průběhu hospitalizace je práce zaměřena zejména na potřeby klientky, stanovení ošetřovatelských diagnóz, vytyčení ošetřovatelských cílů a plánů, jejich realizace a...
Tracheostomie z pohledu klienta
Martinů, Kateřina ; Hošťálková, Monika (vedoucí práce) ; Mrákava, Vlastimil (oponent)
Bakalářská práce se zabývá problematikou tracheostomovaných klientů. Teoretická část je z počátku věnována vysvětlení anatomických a fyziologických poměrů hrtanu a průdušnice. Další, poměrně velká část pojednává o tracheostomické kanyle, snaží se shrnout informace od prvních pokusů otevření průdušnice, druhů tracheostomických kanyl s jejich výhodami a nevýhodami, až po toaletu dýchacích cest a správné ošetřovatelské péči. Tyto základy by měly napomoci k lepšímu chápání ošetřování tracheostomie klientům v domácím prostředí. Další důležitá část nás seznámí s edukačním procesem klienta od počátku hospitalizace až po dispenzární péči. Praktická část je věnována kvantitativnímu výzkumnému šetření zaměřenému na dostatečnou informovanost klientů před operačním výkonem spojeným s tracheostomií a zjištění, v jaké míře klientům vadí negativa na tracheostomické kanyle a jak se je snaží kompenzovat. Ze získaných dat bylo zjištěno, že 65,00 % klientů dostalo od zdravotní sestry informace o postupu léčby i s názornou ukázkou tracheostomické kanyly, 35,00 % dostalo informaci o postupu léčby. Dále bylo zjištěno, že omezení verbální komunikace vnímá jako výrazný problém 55,00 % dočasně tracheostomovaných klientů. Klíčová slova v ČJ Tracheostomie Otorinolaryngologie Jednotka intenzivní péče Ošetřovatelská péče...
Edukace dětí v nemocnici před operací na oddělení ušní, nosní, krční
EKHARDTOVÁ, Miroslava
Cílem této práce bylo odkrývání jevů v účinné edukaci dětí v nemocnici před operací na oddělení ORL a vytvoření funkčního edukačního materiálu, využívajícího prvky herní terapie. Teoretická část obsahuje informace o problematice hospitalizovaných dětí, jejich vnímání nemoci a hospitalizace a přináší fakta o negativních reakcích dětí na toto náročné období. Popisuje edukaci dětí v nemocnici a seznamuje s jednoduchým návodem ke komunikaci s dítětem. Přibližuje práci sestry na oddělení ušní, nosní, krční a obeznamuje s nejčastěji prováděnými výkony u dětí na tomto oddělení. Další část je zaměřena na předoperační přípravu a poslední oddíl je věnován herní terapii. K dosažení cílů byly stanoveny tyto výzkumné otázky: 1. Jak probíhá edukace dětí na oddělení ORL ve vybraném pracovišti? 2. Jaké edukační strategie jsou používány u dětí v oblasti předoperační péče na oddělení ORL na vybraném pracovišti? 3. Jaká je účinnost aplikované edukační strategie na principu herní terapie? Takto nastavený výzkumný záměr směřoval ke kvalitativnímu šetření. Rámcově bylo výzkumné šetření rozděleno do třech fází, jejichž výsledky shrnuje praktická část. Sběr dat byl uskutečněn v období prosince roku 2014 až března roku 2015 na oddělení ušní, nosní, krční v nemocnici v Jindřichově Hradci. První fáze byla zaměřena na rozhovory se sestrami. Uskutečněno bylo pět polostrukturovaných rozhovorů, které obsahovaly osm otázek. Ve druhé fázi bylo uskutečněno pět polostrukturovaných rozhovorů se zákonnými zástupci hospitalizovaných dětí. Interview se zákonnými zástupci obsahovalo sedm otázek. Toto šetření bylo doplněné o přímé strukturované pozorování, zaměřené na edukaci dětí a jejich zástupců v nemocnici před operací. Vzhledem k chodu oddělení bylo zvoleno pozorování při příjmu, neboť zde je edukace nejrozsáhlejší. Ve třetí fázi byl aplikován vytvořený edukační materiál, který byl vytvořen na základě výsledků z prvních dvou fází. Tento materiál má podobu elektronické prezentace, vytvořené v programu Microsoft PowerPoint. Prezentován byl na tabletu. Další pomůckou byl plyšový medvěd. Po realizaci edukace s prvky herní terapie byly uskutečněny tři rozhovory. Jeden se sestrou, které byl materiál představen a dva se zástupci edukovaných dětí. Výsledky tohoto šetření ukázaly, že zdroj informací je převážně lékař. Sestra doplňuje edukaci na oddělení. Dotazované sestry si uvědomují význam edukace pro dítě a jejich rodiče. Edukace je prováděna slovní metodou a individuální formou zprvu na vyšetřovně, dále na nemocničním pokoji, případně na sále těsně před operací, kdy si dítě, pokud to jeho stav dovoluje, může osahat dýchací masku. Edukace je však zaměřena převážně na zákonného zástupce. Velkou výhodou pro děti je, že na sál mohou být doprovázeny v přítomnosti rodiče, který po jejich uspání odchází. Efektivnost edukace si sestry kontrolují. Znepokojující je odpověď jedné sestry, která se domnívá, že needukované dítě před operací se bude cítit stejně, jako to edukované. I když dotazované sestry uváděly demonstrativní pomůcky či hračky, pozorování edukace u dětí tato tvrzení nepotvrdilo. Prvky herní terapie se na daném oddělení vyskytují jen minimálně. Sestry, které se interview zúčastnily, se k edukaci s prvky herní terapie vyjadřovaly kladně, ale negativním jevem v této strategii shledávají nedostatek času. Zjištěnou skutečností je, že dotazovaní zákonní zástupci byli ve valné většině s odvedenou edukací nadmíru spokojeni. V praktickém cíli byl aplikován edukační materiál.
EDUKAČNÍ ČINNOST PERIOPERAČNÍ SESTRY NA ORL ODDĚLENÍ
REINDLOVÁ, Jitka
Název práce je Edukační činnost perioperační sestry na ORL oddělení. Sestra ve své profesi vykonává několik důležitých rolí. Jednou z nich je právě role edukátorky. Neméně důležitá je edukační činnost perioperační sestry, která je v současné době stále více zmiňována. Edukace je důležitá, aby klient mohl převzít aktivní roli v péči o své zdraví a mohl kompletně rozhodovat o péči o své zdraví. Operační výkon je náročná životní situace a je nutné, aby klient měl dostupné veškeré informace. Cílem práce bylo zmapovat edukační činnost perioperačních sester. Především jak jsou klienti spokojeni s předoperační péčí v souvislosti s edukačním procesem, zda edukace prováděná perioperační sestrou zmírní klientův strach a zlepší informovanost klientů před operačním výkonem. Pro naplnění cílů byl zvolen kvantitativní výzkum. Výzkumné šetření bylo realizováno dotazníkovou metodou. Byly použity dva anonymní dotazníky. První byl určen pro klienty po operačním výkonu na ORL oddělení a druhý pro perioperační sestry. Celkově na dotazníkové šetření reflektovalo 84 klientů a 86 perioperačních sester.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.