| |
|
Finanční portfolio mladé české rodiny
Švejdová, Michaela
Cílem bakalářské práce je poukázat na důležitost finančního plánování v osobním a rodinném životě. Problematika finančního plánování spočívá v sestavení finanč-ního plánu za účelem uspokojení potřeb a přání, dosažení stanovených cílů a za-jištění se vůči rizikům, které by mohly zasáhnout do finanční i životní situace rodi-ny. Každý cíl ve finančním plánu vyžaduje k naplnění určitého obnosu peněz, který je získán průběžnými či jednorázovými úložkami do finančních produktů. Zajištění probíhá dvěma způsoby – tvorbou vlastních rezerv, tzv. samopojištěním, či uza-vřením pojistných smluv na pojistném trhu. Soubor uzavřených finančních pro-duktů rodiny je nazýván finančním portfoliem. Práce nejprve vymezuje základní pojmy finančního plánování, vysvětluje fi-nanční produkty, které jsou nabízeny na finančním trhu a jejich možné využití vzhledem k finanční strategii. Teoretické poznatky jsou uvedeny do praktického využití v rámci dvou návrhů finančního plánu pro dvě různé mladé rodiny. Rodiny se liší zejména momentální životní situací, přičemž jedni manželé stojí před roz-hodnutím, jak financovat stavbu rodinného domu a druzí manželé plánují rozšířit rodinu a zabezpečit sebe a své potomky.
|
|
Aktuální situace a vzdělávání v oblasti finanční gramotnosti v České republice
Sikorová, Aneta
Bakalářská práce pojednává o finanční gramotnosti u studentů středních škol v České republice. Je zde vymezena finanční gramotnost, pojmy s ní související a finanční vzdělání. Jsou popsány již provedené výzkumy na toto téma. Pomocí dotazníkového šetření, kterého se zúčastnili studenti středních škol, byla získána data, která slouží k dalšímu zpracování. Na základě těchto dat je zjištěna aktuální situace v oblasti finanční gramotnosti u studentů středních škol a je posouzeno, zda je poskytované finanční vzdělání pro studenty přínosem. Závěrem je vyhodnoceno, že znalost této oblasti u studentů středních škol je z většiny neuspokojivá. Mělo by být zlepšeno také poskytované finanční vzdělání, jelikož se jeví jako nedostatečné.
|
| |
| |