Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 12 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Obecně závazné vyhlášky obcí v oblasti hazardních her
Fialová, Barbora ; Rajchl, Jiří (vedoucí práce) ; Kryska, David (oponent)
Obecně závazné vyhlášky obcí v oblasti hazardních her Abstrakt Obce, jakožto základní územní samosprávná společenství občanů, disponují v rámci realizace svého ústavně zaručeného práva na samosprávu řadou oprávnění. Jedním z těchto oprávnění je i právo autonomní normotvorby, tzn. právo vydávat vlastní právní předpisy, kterými jsou v samostatné působnosti obecně závazné vyhlášky. Obecně závazné vyhlášky jsou tedy právními předpisy obcí, jejichž hlavním účelem je dle ustanovení § 10 zákona o obcích regulace místních záležitostí formou stanovování povinností. Oprávnění obcí vydávat obecně závazné vyhlášky je zakotveno přímo v Ústavě a blíže konkretizováno v zákoně o obcích. Zmocňovací ustanovení pro vydávání obecně závazných vyhlášek je však obsaženo v celé řadě zvláštních právních předpisů, kromě jiných i v zákoně o hazardních hrách. Dle ustanovení § 12 odst. 1 zákona o hazardních hrách jsou obce oprávněny formou obecně závazné vyhlášky časově i místně omezit, případně zcela zakázat, provozování některých zákonem stanovených druhů hazardních her. Cílem rigorózní práce na téma "Obecně závazné vyhlášky obcí v oblasti hazardních her" bylo komplexně shrnout problematiku regulace hazardních her formou obecně závazné vyhlášky a na základě vlastních praktických zkušeností z působení na odboru veřejné správy, dozoru...
Obecně závazné vyhlášky obcí
Stuchlík, Karel ; Vedral, Josef (vedoucí práce) ; Pítrová, Lenka (oponent)
Obecně závazné vyhlášky obcí Abstrakt Tato diplomová práce se zabývá obecně závaznými vyhláškami obcí. Obecně závazné vyhlášky jsou právní předpisy, které obce vydávají v samostatné působnosti na základě čl. 104 odst. 3 Ústavy. Je nutné je odlišovat od nařízení obce vydávaných v přenesené působnosti podle čl. 79 odst. 3 Ústavy. Přístup k obecně závazným vyhláškám významně ovlivnil Ústavní soud. První kapitola pojednává obecně o ústavních a zákonných základech územní samosprávy, dále o územním a osobním základu a o samostatné a přenesené působnosti obcí. Druhá kapitola blíže rozebírá proces přijímání obecně závazných vyhlášek a možné zapojení veřejnosti. Dále se zabývá obsahovými náležitostmi obecně závazných vyhlášek a jejich strukturou. Pojednává také o vyhlášení a evidenci právních předpisů obcí a upozorňuje na chystanou sbírku právních předpisů obcí a krajů. Část kapitoly je věnována úloze Ministerstva vnitra, které vykonává dozor nad vydáváním a obsahem obecně závazných vyhlášek, a řízení před Ústavním soudem, který je může pro rozpor s ústavním pořádkem nebo zákonem zrušit. Další kapitola se zabývá možností obcí ukládat povinnosti a jednotlivými zákonnými zmocněními s přihlédnutím k rozhodovací činnosti Ústavního soudu. Kapitola se zaměřuje především na § 10 zákona o obcích a na místní poplatky....
Obecně závazné vyhlášky obcí k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku
Sobotková, Kamila ; Rajchl, Jiří (vedoucí práce) ; Millerová, Ivana (oponent)
Obecně závazné vyhlášky obcí k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku Abstrakt Diplomová práce se zabývá obecně závaznými vyhláškami obcí k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku s cílem zjištění, v jaké míře a kvalitě obce využívají zmocnění k normotvorbě v samostatné působnosti při regulaci činností narušujících veřejný pořádek, a jak při ní jednotlivá zastupitelstva vycházejí ze znalosti místního prostředí. V úvodní části jsou vymezeny zásadní pojmy pro lepší porozumění problematiky, kterými jsou obec, veřejný pořádek, veřejné prostranství a obecně závazné vyhlášky, přičemž chápání neurčitého právního pojmu veřejného pořádku je porovnáno s jeho výkladem v sousedních zemích. Dále je shrnuta historie obecní samosprávy od roku 1848 do současnosti s představením jejího významu a zaměřením na obecní normotvorbu v samostatné působnosti. Vzhledem k tomu, že nahlížení Ústavního soudu na zmocňovací ustanovení čl. 104 odst. 3 Ústavy České republiky prošlo vývojem, je v práci rozebrána i tato geneze důležitá pro rozhodovací praxi v dnešní době. Další část se věnuje aktuální právní úpravě procesu přijetí obecně závazné vyhlášky zastupitelstvem a následným možným přezkumem zákonnosti ze strany Ústavního soudu, který používá tzv. test čtyř kroků. Zásadní pro obsah textu je část věnovaná...
Obecně závazné vyhlášky obcí
Kuchař, Karel ; Vedral, Josef (vedoucí práce) ; Rajchl, Jiří (oponent)
[Obecně závazné vyhlášky obcí] Abstrakt Tato diplomová práce pojednává o obecně závazných vyhláškách obcí. Obecně závazná vyhláška je právní předpis, který je v souladu s ustanovením čl. 104 odst. 3 Ústavy vydáván zastupitelstvem obce. Jedná se o významný a můžeme říci i jedinečný projev práva obcí na samosprávu, které je obcím rovněž zaručeno na ústavní úrovni. Po první kapitole, ve které jsou definovány nezbytné pojmy pro další text, následuje kapitola věnující se ústavním a zákonným základům k vydání obecně závazných vyhlášek. V této kapitole je rovněž popsán první nález Ústavního soudu týkající se obecně závazných vyhlášek a je zde nastíněna diskuse, která po je vydání proběhla. Na tuto kapitolu je pak navázáno v páté kapitole práce, které se blíže věnuje vývoji judikatury Ústavního soudu a popisuje její další vývoj. Zejména je pozornost soustředěna na nález Pl. ÚS 45/06 a na změnu právního názoru Ústavního soudu s tímto nálezem související. Třetí kapitola práce se věnuje některým vybraným tématům souvisejícím s vydáváním obecně závazných vyhlášek. V jejím úvodu je pak krátké zamyšlení nad vhodností a potřebností regulace pomocí obecně závazných vyhlášek. Čtvrtá kapitola je zaměřena na dozor a činnost dozorčího orgán, kterým je Ministerstvo vnitra ČR. V této kapitole je rovněž zmíněn největší problém...
Obecně závazné vyhlášky obcí v oblasti hazardních her
Fialová, Barbora ; Rajchl, Jiří (vedoucí práce) ; Kryska, David (oponent)
Obecně závazné vyhlášky obcí v oblasti hazardních her Abstrakt Obce, jakožto základní územní samosprávná společenství občanů, disponují v rámci realizace svého ústavně zaručeného práva na samosprávu řadou oprávnění. Jedním z těchto oprávnění je i právo autonomní normotvorby, tzn. právo vydávat vlastní právní předpisy, kterými jsou v samostatné působnosti obecně závazné vyhlášky. Obecně závazné vyhlášky jsou tedy právními předpisy obcí, jejichž hlavním účelem je dle ustanovení § 10 zákona o obcích regulace místních záležitostí formou stanovování povinností. Oprávnění obcí vydávat obecně závazné vyhlášky je zakotveno přímo v Ústavě a blíže konkretizováno v zákoně o obcích. Zmocňovací ustanovení pro vydávání obecně závazných vyhlášek je však obsaženo v celé řadě zvláštních právních předpisů, kromě jiných i v zákoně o hazardních hrách. Dle ustanovení § 12 odst. 1 zákona o hazardních hrách jsou obce oprávněny formou obecně závazné vyhlášky časově i místně omezit, případně zcela zakázat, provozování některých zákonem stanovených druhů hazardních her. Cílem rigorózní práce na téma "Obecně závazné vyhlášky obcí v oblasti hazardních her" bylo komplexně shrnout problematiku regulace hazardních her formou obecně závazné vyhlášky a na základě vlastních praktických zkušeností z působení na odboru veřejné správy, dozoru...
Abstraktní akty veřejné správy v ČR
Batfalský, Lukáš ; Millerová, Ivana (vedoucí práce) ; Korbel, František (oponent)
Tato práce se zabývá problematikou vydávání právních předpisů územních samosprávných celků od jejich vzniku po jejich případné zrušení Ústavním soudem. Práce je rozvržena do sedmi kapitol, které se člení na podkapitoly a dále. První kapitola popisuje základní pojmy, se kterými se v práci pracuje a s touto prací souvisí. Jedná se například o vysvětlení pojmu abstraktní akt a popis toho, jaké abstraktní akty se vyskytují na našem území. Dále o vymezení a rozdělení veřejné správy, vysvětlení pojmu samospráva a toho, jak se dělí, co je to obecně závazná vyhláška a nařízení, jaký je mezi nimi rozdíl a objasnění dalších základních pojmů důležitých pro tuto práci. Následující dvě kapitoly pojednávají o procesu vzniku obecně závazných vyhlášek obcí a krajů a totéž u nařízení obcí a krajů. Jsou zde popsány náležitosti a struktura obecně závazných vyhlášek a nařízení obcí a krajů. Dále jejich přijímající orgán, kdo může daný právní předpis navrhnout, jejich schválení. Nakonec je v této kapitole popsána platnost a účinnost obecně závazných vyhlášek a nařízení. Čtvrtá kapitola se zabývá působností obecně závazných vyhlášek. Vymezuje, ve kterých oblastech můžou obce či kraje vydat obecně závaznou vyhlášku a dále, které zákony umožňují vydat krajům a obcím obecně závaznou vyhlášku nad rámec jejich stanovené...
Právní normotvorba obcí
Vyskočilová, Petra ; Borská, Jana (vedoucí práce) ; Pavla, Pavla (oponent)
Bakalářská práce se zabývá právní normotvorbou obce, tedy právem obce vydávat obecně závazné vyhlášky a nařízení. Teoretická část seznamuje čtenáře s oblastí veřejné správy, vysvětluje základní pojmy i principy a uvádí její členění na státní správu a samosprávu. Dále je vymezeno postavení obce v systému veřejné správy a popsány působnosti i pravomoci orgánů v souvislosti s normotvorbou obce. Největší část je pak vyhrazena právním předpisům obce, jejich členění, postupu a pravidlům vydávání, sankcionování a v neposlední řadě taktéž dozoru a kontrole nad obecně závaznými vyhláškami i nařízeními. Praktická část se zabývá právní normotvorbou městyse Slabce ve Středočeském kraji. Nejdříve je obec stručně představena a pak už se práce zaměřuje konkrétně na současně platné obecně závazné vyhlášky obce. Stěžejní část praktické části je provedený dotazník, kterým je zjištěna znalost a povědomí občanů o místních obecně závazných vyhláškách. Výsledky jsou přehledně zpracovány do grafů a vyhodnoceny.
Místní poplatky za svoz komunálního odpadu, jejich účel a využití
KOLÁŘOVÁ, Marie
Cílem mé bakalářské práce bylo zjistit, jak vybrané obce využívají místních poplatků za svoz komunálního odpadu a do jaké míry pokrývají náklady za svoz komunálního odpadu Teoretická část práce obsahuje základní informace o jednotlivých druzích místních poplatků, včetně poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů. Praktická část je věnována analýze jedenácti šumavských měst a obcí z hlediska využití místního poplatku za svoz komunálního odpadu, porovnání výdajů obcí na nakládání s odpady a příjmů z místního poplatku za svoz komunálního odpadu.
Místní poplatky ve vybrané obci
Lysáková, Jana ; Sedmihradská, Lucie (vedoucí práce) ; Kubík, Rudolf (oponent)
Místní poplatky jsou jedním z daňových příjmů, které mohou obce samy částečně ovlivnit. Obce mají u místních poplatků fiskální pravomoc, takže samy rozhodují, který poplatek budou na svém území vybírat. Mohou však zavézt pouze poplatky uvedené v zákoně 565/1990 Sb., o místních poplatcích. Místními poplatky ve dvou vybraných obcích se zabývám proto, abych zjistila, jak mohou ovlivnit příjmy malých měst a jak s nimi města nakládají. Cílem práce je analyzovat místní poplatky z pohledu všech jejich náležitostí, tedy vyhlášek, sazeb a výnosů, až po nákladovost jednotlivých poplatků. V první části se zabývám teorií místních poplatků, legislativou a příjmy obcí v ČR. Ve druhé části analyzuji místní poplatky města Brumov-Bylnice a jejich vývoj v letech 2004-2009. Ve třetí části provádím komparaci Brumova-Bylnice s městem Slavičín. V závěrečné čtvrté části analyzuji nákladovost výběru místních poplatků, abych na cvičném modelu ukázala, které poplatky jsou fiskálně výhodné a které mají naopak spíše stimulační funkci. Po provedení analýzy docházím k závěru, že výnosy z místních poplatků jsou v rámci daňových a celkových příjmů obcí zanedbatelnou položkou, ale přesto jsou to příjmy potřebné a do jisté míry i nutné.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 12 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.