|
Prodejnost sortimentu suchého zboží v shopu čerpací stanice pohoných hmot
Bašta, Petr
Diplomová práce řeší stěžejní problém se zásobováním pohonnými hmotami v nejbližším okolí konkurenčního prostředí. Bylo zjištěno, že největší konkurencí daného subjektu jsou dvě čerpací stanice v nejbližším okolí, které sice mají menší rozsah prodeje obchodního sortimentu, přesto je nutné je jako konkurenty považovat. Jakýkoliv neúspěch se projeví přesunem zákazníků právě k nim. Analýza výsledku průzkumu ukázala, že podíl prodeje suchého zboží na celkových tržbách byl v letech 2010 až 2014 průměrně 13,22 procent. V sortimentu suchého zboží došlo k výraznému nárůstu prodeje pro dopravní prostředky a ke snížení v ostatním zboží. Ostatní sortiment tvoří tyto vybrané položky: drogerie, foto, dálniční známky, baterie do spotřebičů, telefonní kupony a karty aj. Prodej pohonných hmot je významně ovlivněn jejich cenou (za období 2010 - 2014 změna o 5,06 Kč za jeden litr) a současně množstvím (za stejné období o 28,41 procent). Vzhledem k současné nízké ceně pohonných hmot a předpokladu relativně stejné úrovně prodejních cen bude třeba se zaměřit na zkvalitnění služeb poskytovaných zaměstnanci čerpací stanice a rozšíření obchodního sortimentu o doplňkový prodej pro motoristy.
|