|
Model soustavy křižovatek
Záviš, Jan ; Roman, Foukal (oponent) ; Štohl, Radek (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá problematikou křižovatek, především je zaměřena na světelné křižovatky. Jsou zde probrány jejich druhy, způsoby jejich ovládání a metody jejich realizací. Dále je zde probrána závislost jejich časování na plynulosti provozu. Následně se tato práce zabývá propojením jednotlivých křižovatek, aby nedocházelo ke kolapsu v dopravě a provoz zůstal neustále plynulý. To je spjato se změnami časových prodlev v závislosti na dopravní situaci, například při dopravní špičce. Mimo to zde nechybí ani obecný popis křižovatek jako takových. Jejich dělení, výhody a nevýhody. Dále je tato práce zaměřena na návrh a realizaci demonstračního panelu, který bude sloužit jako učební pomůcka do laboratoře. Jedná se o návrh grafické podoby panelu, návrh schématu řídicího systému, navržení desky plošných spojů pro řídicí systém a realizace fyzického demonstračního panelu. Dále je zde řešena problematika výběru vhodného zdroje, pro řídicí systém. Dále se práce zabývá navržením univerzálního kódu, který bude sloužit jako šablony různé druhy křižovatek. A nakonec je zde řešena problematika prvotního oživení. Sem spadá propojení panelu s programovatelným automatem a následné nahrání programu.
|
|
Návrh zvýšení traťové rychlosti v úseku Křenovice - Nezamyslice
Bombera, Jan ; Kroupa, Jan (oponent) ; Svoboda, Richard (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá možností zvýšení traťové rychlosti v úseku Křenovice horní nádraží – Nezamyslice tratě č. 315A. Zvýšení rychlosti je prověřováno ve dvou krocích – se současnými geometrickými parametry koleje a se změnou některých z hodnot geometrických parametrů koleje, ale vždy tak, aby byly dodrženy mezní normové a předpisové hodnoty. Nová rychlost je stanovena jak pro konvenční vozidla, tak pro vozidla, která jsou schopna využít nedostatku převýšení I > 100 mm. Při zvyšování rychlosti se bere ohled na omezení rychlosti v místech železničních přejezdů, kolejových rozvětvení, poloh návěstidel apod., respektive jsou navržena opatření při změně těchto objektů.
|
|
Zabezpečovací staniční zařízení používané na železnici
BÁRTA, Jan
Cílem této práce je utvořit základní přehled staničního zabezpečovacího zařízení využívaného v české železniční síti. Práce se věnuje základním typům, principům a ovládání zabezpečovacího zařízení. Jsou zde popsány venkovní části zabezpečovacího zařízení, jako zámky, přestavníky, závorníky a návěstidla, ty jsou ovládány a zabezpečeny mnoha typy zabezpečovacích zařízení a pomůcek. Tato práce představuje vývoj zabezpečovacího zařízení a poukazuje na posloupnosti evolučních kroků zařízení. Je zde věnován větší prostor elektromechanickému zařízení a postupům obsluhy. Elektromechanické zařízení využívá, do jisté míry, stejné principy a postupy stavění vlakových cest, obdobně jako u moderních elektronických stavědel. Ve vývoji zabezpečovacího zařízení je několik aspektů, kterými se řídí. Hlavním úkolem je eliminovat chybový lidský faktor, dále zrychlit stavění a zvýšit kontrolu postavení vlakových cest. K tomu napomáhají dnešní moderní technologie. V práci je zaveden pojem poruchovost a základní dělení příčin poruch. Poruchám se vzhledem k vnějším vlivům nelze plně vyhnout, ale lze je podrobněji evidovat a předcházet jim kvalitní obsluhou a údržbou. To je hlavním důvodem vytvoření této práce, která může pomoci nově příchozím zaměstnancům do údržby zabezpečovacího zařízení s jejich zaškolením a výchovou pro jejich další pracovní kariéru, aby i nadále byla železnice tou nejbezpečnější pozemní dopravou.
|
|
Model soustavy křižovatek
Záviš, Jan ; Roman, Foukal (oponent) ; Štohl, Radek (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá problematikou křižovatek, především je zaměřena na světelné křižovatky. Jsou zde probrány jejich druhy, způsoby jejich ovládání a metody jejich realizací. Dále je zde probrána závislost jejich časování na plynulosti provozu. Následně se tato práce zabývá propojením jednotlivých křižovatek, aby nedocházelo ke kolapsu v dopravě a provoz zůstal neustále plynulý. To je spjato se změnami časových prodlev v závislosti na dopravní situaci, například při dopravní špičce. Mimo to zde nechybí ani obecný popis křižovatek jako takových. Jejich dělení, výhody a nevýhody. Dále je tato práce zaměřena na návrh a realizaci demonstračního panelu, který bude sloužit jako učební pomůcka do laboratoře. Jedná se o návrh grafické podoby panelu, návrh schématu řídicího systému, navržení desky plošných spojů pro řídicí systém a realizace fyzického demonstračního panelu. Dále je zde řešena problematika výběru vhodného zdroje, pro řídicí systém. Dále se práce zabývá navržením univerzálního kódu, který bude sloužit jako šablony různé druhy křižovatek. A nakonec je zde řešena problematika prvotního oživení. Sem spadá propojení panelu s programovatelným automatem a následné nahrání programu.
|
|
Návrh zvýšení traťové rychlosti v úseku Křenovice - Nezamyslice
Bombera, Jan ; Kroupa, Jan (oponent) ; Svoboda, Richard (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá možností zvýšení traťové rychlosti v úseku Křenovice horní nádraží – Nezamyslice tratě č. 315A. Zvýšení rychlosti je prověřováno ve dvou krocích – se současnými geometrickými parametry koleje a se změnou některých z hodnot geometrických parametrů koleje, ale vždy tak, aby byly dodrženy mezní normové a předpisové hodnoty. Nová rychlost je stanovena jak pro konvenční vozidla, tak pro vozidla, která jsou schopna využít nedostatku převýšení I > 100 mm. Při zvyšování rychlosti se bere ohled na omezení rychlosti v místech železničních přejezdů, kolejových rozvětvení, poloh návěstidel apod., respektive jsou navržena opatření při změně těchto objektů.
|