|
Adenomyóza a děložní myomy: terapie a vliv na fertilitu
Hlinecká, Kristýna ; Bláha, Jan (vedoucí práce) ; Pilka, Radovan (oponent) ; Hudeček, Robert (oponent)
Úvod V posledních letech pozorujeme nový společenský trend spočívající v oddalování reproduk- čních plánů do pozdějšího věku ženy. S rostoucím věkem fertilita žen všeobecně klesá, naopak výskyt patologií děložní svaloviny (myometrálních lézí) stoupá. Vliv nejčastějších lézí (děložní myomy a adenomyóza) na plodnost ženy není dosud zcela objasněn. Prevalence jejich výskytu u žen v reprodukčním věku je okolo 20 a 30 %. Léčebných metod existuje široká škála, a to od farmakologických po operační. Zatímco u děložní myomatózy v léčbě žen plánujících graviditu dominuje chirurgické odstranění myomů (myomektomie), u adenomyózy je situace o poznání složitější. Adenomyomektomie za účelem cytoredukce tkáně adenomyózy, je prováděna teprve v posledních letech. U obou těchto operací však chybí jednoznačné objasnění jejich vlivu na reprodukční výsledky, zejména jejich srovnání s kontrolními skupinami v dobře postavených, prospektivních studiích. Cílem této studie bylo porovnání 2 různých operačních metod na myometriu, zhodnocení jejich bezpečnosti ve vztahu k následující graviditě a zejména zhodnocení jejich vlivu na fertilitu. Metody Do studie bylo zařazeno 55 žen referovaných k laparoskopické či laparotomické resekci difúzní či fokální adenomyózy (skupina A). Kontrolní skupinu tvořilo 55 žen operovaných pro...
|
|
Edukační proces u pacientek po hysterektomii
Skalická, Lenka ; Vachková, Eva (vedoucí práce) ; Poláková, Hana (oponent)
96 10. ANOTACE Autor: Lenka Skalická Instituce: Ústav sociálního lékařství LF UK v Hradci Králové Oddělení ošetřovatelství Název práce: Edukační proces u pacientek po hysterectomii Vedoucí práce: Mgr. Eva Vachková, Ph.D. Počet stran: 113 Počet příloh: 5 Rok obhajoby: 2015 Klíčová slova: edukace, hysterektomie, myom, pojetí nemoci Bakalářská práce se zabývá problematikou edukace pacientek po hysterektomii. Teoretická část práce pojednává o patofyziologii benigních onemocnění dělohy, příčinách, diagnostice, symptomatologii a léčbě. Popisuje nejčastější způsob terapie, hysterektomii a všímá si zejména edukace pacientek po operaci. Část práce je věnována osobnímu pojetí nemoci, jehož poznání je vodítkem pro účinnou edukaci. Těžiště práce tvoří kvantitativní a kvalitativní výzkum s použitím dvou různých nástrojů, dotazníků IPQ-R-CZ a MIQ-CZ a rozhovorů v ohniskové skupině pacientek. Stěžejním cílem práce je sestavení edukačního materiálu, určeného ke klinickému využití ženám po operativním odstranění dělohy.
|
|
Edukační proces u pacientek po hysterektomii
Skalická, Lenka ; Vachková, Eva (vedoucí práce) ; Poláková, Hana (oponent)
96 10. ANOTACE Autor: Lenka Skalická Instituce: Ústav sociálního lékařství LF UK v Hradci Králové Oddělení ošetřovatelství Název práce: Edukační proces u pacientek po hysterectomii Vedoucí práce: Mgr. Eva Vachková, Ph.D. Počet stran: 113 Počet příloh: 5 Rok obhajoby: 2015 Klíčová slova: edukace, hysterektomie, myom, pojetí nemoci Bakalářská práce se zabývá problematikou edukace pacientek po hysterektomii. Teoretická část práce pojednává o patofyziologii benigních onemocnění dělohy, příčinách, diagnostice, symptomatologii a léčbě. Popisuje nejčastější způsob terapie, hysterektomii a všímá si zejména edukace pacientek po operaci. Část práce je věnována osobnímu pojetí nemoci, jehož poznání je vodítkem pro účinnou edukaci. Těžiště práce tvoří kvantitativní a kvalitativní výzkum s použitím dvou různých nástrojů, dotazníků IPQ-R-CZ a MIQ-CZ a rozhovorů v ohniskové skupině pacientek. Stěžejním cílem práce je sestavení edukačního materiálu, určeného ke klinickému využití ženám po operativním odstranění dělohy.
|
| |
| |
| |