|
Využití dramatické výchovy v hodinách etické výchovy v počátcích školní docházky
Janků, Veronika ; Svobodová, Radmila (vedoucí práce) ; Ferklová, Alžběta (oponent)
Diplomová práce se zabývá využitím metod dramatické výchovy ve vyučování etické výchovy na prvním stupni základní školy. Cílem práce je ukázat, že propojením dramatické výchovy a etické výchovy se mohou efektivně rozvíjet mravní postoje žáků. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část se zabývá vymezením obou výchov a charakteristikou žáků mladšího školního věku. V praktické části je na základě pětiměsíčního pozorování žáků třetí třídy Základní školy Bratranců Veverkových Pardubice vytvořen návrh a následná realizace deseti lekcí dramatické výchovy, jejichž obsahem jsou témata etické výchovy. Lekce jsou zaměřené na rozvoj žáků v těchto oblastech: komunikace, sebehodnocení a ocenění druhých, respektování pravidel, tvořivosti, asertivního chování, citlivosti k okolnímu prostředí. Realizované lekce jsou reflektovány, s ohledem na plnění vytyčených cílů. Závěr shrnuje výsledky získané pozorováním skupiny. Z výsledků vyplývá, že metody dramatické výchovy mohou zprostředkovat žákům autentický prožitek, který výrazně ovlivní jejich hodnoty a mravní postoje. Výsledky diplomové práce také ukázaly, že mravní rozvoj žáků na prvním stupni základní školy závisí na osobnosti vyučujícího pedagoga.
|
|
Využití dramatické výchovy v hodinách etické výchovy v počátcích školní docházky
Janků, Veronika ; Svobodová, Radmila (vedoucí práce) ; Ferklová, Alžběta (oponent)
Diplomová práce se zabývá využitím metod dramatické výchovy ve vyučování etické výchovy na prvním stupni základní školy. Cílem práce je ukázat, že propojením dramatické výchovy a etické výchovy se mohou efektivně rozvíjet mravní postoje žáků. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část se zabývá vymezením obou výchov a charakteristikou žáků mladšího školního věku. V praktické části je na základě pětiměsíčního pozorování žáků třetí třídy Základní školy Bratranců Veverkových Pardubice vytvořen návrh a následná realizace deseti lekcí dramatické výchovy, jejichž obsahem jsou témata etické výchovy. Lekce jsou zaměřené na rozvoj žáků v těchto oblastech: komunikace, sebehodnocení a ocenění druhých, respektování pravidel, tvořivosti, asertivního chování, citlivosti k okolnímu prostředí. Realizované lekce jsou reflektovány, s ohledem na plnění vytyčených cílů. Závěr shrnuje výsledky získané pozorováním skupiny. Z výsledků vyplývá, že metody dramatické výchovy mohou zprostředkovat žákům autentický prožitek, který výrazně ovlivní jejich hodnoty a mravní postoje. Výsledky diplomové práce také ukázaly, že mravní rozvoj žáků na prvním stupni základní školy závisí na osobnosti vyučujícího pedagoga.
|