Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Tvorba map ve výuce zeměpisu z pohledu učitelů
Djadik, Martin ; Krajňáková, Lenka (vedoucí práce) ; Kuberská, Markéta (oponent)
Diplomová práce se zabývá tvorbou map ve vyučovacích hodinách, ke které dochází, dle předchozích výzkumů, jen zřídka, přestože může komplexně rozvíjet žáky. Hlavním cílem je proto podrobněji charakterizovat tvorbu map v hodinách zeměpisu na druhém stupni českých základních škol a nalézt faktory, kvůli kterým tuto aktivitu učitelé nezařazují do své výuky častěji. Teoretická část práce popisuje mapové dovednosti, mezi které se řadí i dovednost tvorby mapy, jež je následně detailněji charakterizována. Za stěžejní část lze považovat autorem sestavenou klasifikaci druhů map, které lze tvořit při výuce ve škole, vycházející z české i zahraniční literatury. Teoretická část dále shrnuje výskyt tvorby mapy v rámcových vzdělávacích programech, přínosy tvorby map, vztah učitelů k této aktivitě a úroveň dovednosti žáků vytvářet mapy z pohledu jejich učitelů. Data pro praktickou část práce byla získána pomocí dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo 253 učitelů zeměpisu z druhého stupně základních škol, jež vyplnili dotazník obsahující uzavřené i otevřené položky, které byly sestaveny na základě odborné literatury. Výzkumná zjištění ukázala, že u největší části učitelů tvoří jejich žáci mapy na menší části vyučovacích hodin, zatímco už existující mapy, například atlasy, jsou, podle největší skupiny učitelů,...
Úspěšnost a strategie studentů při práci s mapou a faktory je ovlivňující
Havelková, Lenka ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Knecht, Petr (oponent) ; Bláha, Jan Daniel (oponent)
V dnešní době jsou nám čím dál častěji informace předkládány ve formě rozmanitých grafických materiálů. Mezi stěžejní prostředky vizualizace informací patří kromě grafů či schémat rovněž mapy. Přitom mapy jsou velmi komplexní reprezentací a pro efektivní práci s nimi je nutné porozumět množství konceptů a mít osvojené dovednosti a strategie práce s nimi. Z toho důvodu je důležité, aby v průběhu vzdělávání byla mapám věnována dostatečná pozornost. Pro z tohoto pohledu kvalitní výuku je nicméně nezbytné nejdříve dostatečně porozumět procesu práce s mapou a faktorům, které jej i jeho úspěšnost ovlivňují. Obecným záměrem této disertační práce proto je rozvinout toto porozumění. Konkrétněji si práce klade čtyři hlavní cíle. Jedním z těchto cílů je identifikovat úroveň mapových dovedností českých žáků a studentů při práci s tematickými mapami, které zejména v posledních letech nabývají na popularitě. Avšak běžně obsahují více či méně závažné kartografické nedostatky, které mohou mimo jiné zapříčiňovat vznik mylných představ jak o mapách samotných, tak i o jevech a územích, které znázorňují. Následně je hlavním cílem práce identifikovat a charakterizovat odlišné strategie při řešení úloh vyžadujících práci s tematickou mapou, které se pro žáky ukážou jako obtížné. Jak v případě úrovně mapových dovedností...
Miskoncepce žáků základních škol při práci s tematickou mapou
Šmídová, Michala ; Havelková, Lenka (vedoucí práce) ; Kocová, Tereza (oponent)
Práce se zabývá identifikací a analýzou miskoncepcí vznikajících při práci s tematickou mapou u žáků devátých tříd základních škol. Je rozdělena na dvě základní části. První část je teoretická, seznamuje čtenáře s cíli práce a na základě odborné literatury definuje základní užívané pojmy. Podrobněji jsou zde představeny miskoncepce vyskytující se u žáků v tematické kartografii a je popsána metodika výzkumu. Na rešerši odborné literatury navazuje druhá část práce, která je zaměřena na kvalitativní výzkumnou činnost. K naplnění stanoveného cíle bylo metodou pro sběr dat zvoleno fenomenografické interview. Výzkumné šetření se uskutečnilo na pěti vybraných základních školách v Ústeckém kraji, v okrese Děčín, celkem na 20 žácích. Cílem výzkumu bylo konkrétně zjistit, zda a případně jaký má vliv na představy žáků jejich úroveň orientace v základních zeměpisných znalostech, užitá kartografická metoda a správnost tematické mapy. Klíčová slova: miskoncepce, mapová dovednost, tematická mapa, základní vzdělávání
Miskoncepce žáků o kartogramu a kartodiagramu
Šmídová, Michala ; Havelková, Lenka (vedoucí práce) ; Kocová, Tereza (oponent)
Diplomová práce se zabývá identifikací a analýzou miskoncepcí vznikajících u žáků devátých tříd základních škol při práci s tematickými mapami kvantitativních vyjadřovacích metod, konkrétně s kartogramem a kartodiagramem. V teoretickém úvodu práce jsou definovány a charakterizovány testované kartografické vyjadřovací metody, je provedena rešerše předchozích výzkumů mapových dovedností v zahraničí a v Česku a jsou popsány miskoncepce vznikající jak v kartografii obecně, tak konkrétně při práci s tematickými mapami kvantitativních vyjadřovacích metod. Na teoretickou část navazuje část praktická - metodika výzkumu a samotná tvorba otevřeného konceptuálního testu. Test je sestaven dle pojmové mapy, která vychází z rešerše dosavadních výzkumů a teoretických publikací a ze které bylo na základě expertního posouzení stanoveno osm propozic (tvrzení) klíčových pro pochopení konceptu kartogramu a kartodiagramu. Konceptuální test byl použit k odhalení miskoncepcí vznikajících o těchto kartografických vyjadřovacích metodách. Testování se zúčastnilo celkem 257 žáků z osmi základních škol napříč Českem a odhaleno bylo dohromady 59 miskoncepcí různé závažnosti a četnosti. Tyto miskoncepce byly následně podrobněji analyzovány na základě stanovených propozic. Na základě výsledků testování a jejich diskuze byly...
Úspěšnost a strategie studentů při práci s mapou a faktory je ovlivňující
Havelková, Lenka ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Knecht, Petr (oponent) ; Bláha, Jan Daniel (oponent)
V dnešní době jsou nám čím dál častěji informace předkládány ve formě rozmanitých grafických materiálů. Mezi stěžejní prostředky vizualizace informací patří kromě grafů či schémat rovněž mapy. Přitom mapy jsou velmi komplexní reprezentací a pro efektivní práci s nimi je nutné porozumět množství konceptů a mít osvojené dovednosti a strategie práce s nimi. Z toho důvodu je důležité, aby v průběhu vzdělávání byla mapám věnována dostatečná pozornost. Pro z tohoto pohledu kvalitní výuku je nicméně nezbytné nejdříve dostatečně porozumět procesu práce s mapou a faktorům, které jej i jeho úspěšnost ovlivňují. Obecným záměrem této disertační práce proto je rozvinout toto porozumění. Konkrétněji si práce klade čtyři hlavní cíle. Jedním z těchto cílů je identifikovat úroveň mapových dovedností českých žáků a studentů při práci s tematickými mapami, které zejména v posledních letech nabývají na popularitě. Avšak běžně obsahují více či méně závažné kartografické nedostatky, které mohou mimo jiné zapříčiňovat vznik mylných představ jak o mapách samotných, tak i o jevech a územích, které znázorňují. Následně je hlavním cílem práce identifikovat a charakterizovat odlišné strategie při řešení úloh vyžadujících práci s tematickou mapou, které se pro žáky ukážou jako obtížné. Jak v případě úrovně mapových dovedností...
Miskoncepce žáků základních škol při práci s tematickou mapou
Šmídová, Michala ; Havelková, Lenka (vedoucí práce) ; Kocová, Tereza (oponent)
Práce se zabývá identifikací a analýzou miskoncepcí vznikajících při práci s tematickou mapou u žáků devátých tříd základních škol. Je rozdělena na dvě základní části. První část je teoretická, seznamuje čtenáře s cíli práce a na základě odborné literatury definuje základní užívané pojmy. Podrobněji jsou zde představeny miskoncepce vyskytující se u žáků v tematické kartografii a je popsána metodika výzkumu. Na rešerši odborné literatury navazuje druhá část práce, která je zaměřena na kvalitativní výzkumnou činnost. K naplnění stanoveného cíle bylo metodou pro sběr dat zvoleno fenomenografické interview. Výzkumné šetření se uskutečnilo na pěti vybraných základních školách v Ústeckém kraji, v okrese Děčín, celkem na 20 žácích. Cílem výzkumu bylo konkrétně zjistit, zda a případně jaký má vliv na představy žáků jejich úroveň orientace v základních zeměpisných znalostech, užitá kartografická metoda a správnost tematické mapy. Klíčová slova: miskoncepce, mapová dovednost, tematická mapa, základní vzdělávání

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.