Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Jiftách (Sd 11,29-40) - exegeze a interpretace biblického textu
Páleník, Dan ; Prudký, Martin (vedoucí práce) ; Čapek, Filip (oponent)
Tato práce se zabývá exegezí a výkladem biblického oddílu Sd 11, 29-40. Základní metodou je narativní analýza, vybraný oddíl tedy zkoumám a vykládám jako příběhový celek v jeho současné podobě. Zaměřuji se na průběh děje, jakým způsobem a s kým jednají jednotlivé postavy a jaký je význam těchto skutečností v celkovém narativu. Zároveň přihlédnu ke stavbě textu, protože ta je nezbytnou součástí vyprávění. Zkoumám také kontext vybraného oddílu, protože se jedná o součást širšího celku Jiftáchova narativu, knihy Soudců a v posledku kánonu Starého zákona. Jednotlivá jednání a skutečnosti totiž mohou v pohledu širšího kontextu mít význam, který jen z vybraného oddílu nemusí být zřejmý či přítomný. Cílem je najít v textu a kontextu nejzaloženější výklad či výklady vybraného oddílu. To také umožní vyrovnat se s různými jinými výklady, čemuž se věnuji v průběhu celé práce. V závěru uvedu ve zkratce vliv oddílu a jeho vnímání v oblasti umění a uvedu příklady motivů, jež příběh nabízí jako zvěstné.
Náboženství Mezoameriky z pohledu conquistadorů
Fajkus, Jaromír ; Kostičová, Zuzana (vedoucí práce) ; Lyčka, Milan (oponent)
Náboženství Mezoameriky z pohledu conquistadorů (Lidská oběť očima španělských dobyvatelů v kontrastu s novodobou reflexí) Anotace Práce popisuje lidskou oběť u jednoho z nejvýznamnějších mezoamerických etnik - Aztéků - a zabývá se významem tohoto masivně prováděného rituálu a jeho dopady na domorodou společnost. Dvěma primárními kontexty, v nichž je lidská oběť interpretována, jsou politika a dieta, resp. rituální kanibalismus. Práce využívá interpretace mezoamerikanistů od 20. století po současnost, předně však má na zřeteli původní písemná svědectví španělských dobyvatelů, jichž využívá k podložení či vyvrácení vědeckých teorií a k deskripci popisovaných fenoménů. Práce si dala za cíl poukázat na pluralitu přístupů k lidské oběti, problematičnost některých z nich a složitost myšlenkových struktur, jež lidskou oběť zakládají.
Jiftách (Sd 11,29-40) - exegeze a interpretace biblického textu
Páleník, Dan ; Prudký, Martin (vedoucí práce) ; Čapek, Filip (oponent)
Tato práce se zabývá exegezí a výkladem biblického oddílu Sd 11, 29-40. Základní metodou je narativní analýza, vybraný oddíl tedy zkoumám a vykládám jako příběhový celek v jeho současné podobě. Zaměřuji se na průběh děje, jakým způsobem a s kým jednají jednotlivé postavy a jaký je význam těchto skutečností v celkovém narativu. Zároveň přihlédnu ke stavbě textu, protože ta je nezbytnou součástí vyprávění. Zkoumám také kontext vybraného oddílu, protože se jedná o součást širšího celku Jiftáchova narativu, knihy Soudců a v posledku kánonu Starého zákona. Jednotlivá jednání a skutečnosti totiž mohou v pohledu širšího kontextu mít význam, který jen z vybraného oddílu nemusí být zřejmý či přítomný. Cílem je najít v textu a kontextu nejzaloženější výklad či výklady vybraného oddílu. To také umožní vyrovnat se s různými jinými výklady, čemuž se věnuji v průběhu celé práce. V závěru uvedu ve zkratce vliv oddílu a jeho vnímání v oblasti umění a uvedu příklady motivů, jež příběh nabízí jako zvěstné.
Lidská oběť a její důvody v kulturně náboženském kontextu
Baudiš, Adam ; Gebelt, Jiří (vedoucí práce) ; Kostičová, Zuzana (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá problémem lidské oběti a jejím cílem je odhalit důvody pro tuto rituální praxi. Tato práce je rozdělena do pěti částí. První část pojednává o problému lidské oběti u Aztéků. Tato kapitola je nejdelší, protože toto téma je hojně diskutováno v literatuře. K této kapitole je také přiložena krátká esej o aztécké praxi rituálního násilí. Další kapitola se zabývá lidskou obětí v Andách a především u Inků. Je zde také možné najít krátkou kapitolu o ikonografii Inků a o kečuánském pojmu huaca. Třetí část pojednává o lidských obětech u Keltů. Je zde přiložena i krátká esej o kultu hlav, který byl mezi Kelty velmi rozšířen. Čtvrtá část se zabývá některými teoriemi o lidské oběti. Poslední část této práce se snaží porovnat a utřídit fakta z předešlých kapitol a srovnat je s existujícími teoriemi o lidské a oběti a vyrovnat se s nimi. - 6 -
Náboženství Mezoameriky z pohledu conquistadorů
Fajkus, Jaromír ; Kostičová, Zuzana (vedoucí práce) ; Lyčka, Milan (oponent)
Náboženství Mezoameriky z pohledu conquistadorů (Lidská oběť očima španělských dobyvatelů v kontrastu s novodobou reflexí) Anotace Práce popisuje lidskou oběť u jednoho z nejvýznamnějších mezoamerických etnik - Aztéků - a zabývá se významem tohoto masivně prováděného rituálu a jeho dopady na domorodou společnost. Dvěma primárními kontexty, v nichž je lidská oběť interpretována, jsou politika a dieta, resp. rituální kanibalismus. Práce využívá interpretace mezoamerikanistů od 20. století po současnost, předně však má na zřeteli původní písemná svědectví španělských dobyvatelů, jichž využívá k podložení či vyvrácení vědeckých teorií a k deskripci popisovaných fenoménů. Práce si dala za cíl poukázat na pluralitu přístupů k lidské oběti, problematičnost některých z nich a složitost myšlenkových struktur, jež lidskou oběť zakládají.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.