Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Kosinová a sinová věta na střední škole
Zenkl, David ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Kvasz, Ladislav (oponent)
Diplomová práce se zabývá konstruktivistickým přístupem k zavedení kosinové a sinové věty na střední škole. Cílem bylo vytvořit doporučení pro výukovou praxi charakteristické podnětným přístupem k výuce kosinové a sinové věty. Tento přístup vychází z dostupné literatury a staví na zkušenostech z vlastní výuky tohoto tématu. Podnětným přístupem je myšlen přístup, který je v souladu s principy konstruktivismu a klade důraz na vlastní aktivní poznávání žáků. Současné učebnice pro střední školy byly analyzovány z matematicko-didaktického hlediska s cílem popsat, jak je tematika zpracována v publikacích dostupných učitelům, a získat inspiraci pro vlastní přístup. Vlastní výukový přístup byl založen na teorii generických modelů a byl realizován v rámci výuky ve dvou třídách gymnázia. Data sebraná při výuce kosinové a sinové věty (tedy videozáznamy výuky, terénní zápisky z výuky a žákovské artefakty) byla analyzována kvalitativním způsobem. Práce podrobně popisuje průběh výuky s důrazem na klíčové fáze objevu obou vět. Je sledováno zapojení žáků v tomto procesu. Tam, kde výuka neprobíhala podle plánu, jsou uvedeny možné důvody a navrženy změny v plánu. V rámci výuky bylo ověřeno, že prezentovaný přístup k výuce tohoto tématu umožnil žákům objevit mnoho dílčích poznatků samostatně a poskytnul jim...
Nástroje pro budování vlastní edukační strategie
Pešinová, Karolína ; Jirotková, Darina (vedoucí práce) ; Hejný, Milan (oponent)
Nástroje pro budování vlastní edukační strategie Abstrakt: Cílem této diplomové práce je seznámit se s nástroji na popis edukačního stylu učitele, který byl navržen M. Hejným a jeho týmem. Ve své práci využívám diplomovou práci paní učitelky Gabriely Hlavaté, která popisuje vlastní posun od transmisivní ke konstruktivní výuce v hodinách matematiky. Posun je velmi pěkně zreflektován, proto jsem se rozhodla popsat její změnu pomocí parametrů edukačního stylu učitele. Dalším z bodů mé práce je sledování mého vlastního vývoje při výuce matematiky. Díky absolvované praxi jsem získala materiály, které společně s dvaceti parametry edukačního stylu učitele poslouží k analýze a popisu mého vlastního edukačního stylu. Zvolením tohoto tématu je zodpovídána otázka, zda lze pozorovat změny v mém edukačním stylu v hodinách matematiky. Snažím se zjistit, kde se stále mohu zlepšovat a kde jsem naopak na takové úrovni, že další posun už není nutný. Během práce si ujasňuji, zda jsem schopna zvládnout výuku pomocí metod vyučování orientovaných na budování schémat. Klíčová slova: edukační strategie, přesvědčení učitele, konstruktivistický přístup, transmisivní přístup, experimenty, analýza
Kritická místa matematiky na 1. st. ZŠ vyučované Hejného metodou
Landíková, Kristýna ; Jirotková, Darina (vedoucí práce) ; Slezáková, Jana (oponent)
Diplomová práce na téma "Kritická místa na 1. stupni ZŠ ve vyučování matematiky Hejného metodou" je zaměřena na problematická místa Hejného metody, která činí učitelům a především jejich žákům na prvním stupni základních škol obtíže. V teoretické části diplomové práce je charakterizován konstruktivistický a transmisivní edukační styl výuky matematiky pomocí Hejného metody. Také jsou zde uvedena a koncipována do jednotné struktury kritická místa v matematice, která byla zjištěna v rámci projektu Grantové agentury České republiky. Teoretická část dále zahrnuje analýzu žákovských řešení matematických úloh z mezinárodního šetření TIMSS z roku 2015. Empirická část se věnuje zkušenostem a pohledu učitelů prvního stupně na výuku matematiky Hejného metodou. První výzkumné šetření zjišťuje od budoucích učitelů prvního stupně jejich zkušenosti a názory na tuto metodu. Druhé výzkumné šetření je zaměřeno na zjišťování problematických míst a úloh ve výuce matematiky Hejného metodou z pohledu učitelů, kteří matematiku pomocí Hejného metody na prvním stupni základních škol vyučují. Dotazníkové šetření bylo provedeno za použití metody dotazníku, který zjišťuje problematická místa v různých oblastech výuky. Zjištěná kritická místa budou následně komparována s kritickými místy ve vyučování matematiky zjištěnými v...
Slovní úlohy s více řešeními a jejich místo na 1. stupni ZŠ
Švihnosová, Kristýna ; Havlíčková, Radka (vedoucí práce) ; Kvaszová, Milena (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na problematiku slovních úloh s více řešeními, kterým není v odborné literatuře věnována systematická pozornost. Těžištěm práce je pozorování, jak se slovní úlohou s více řešeními pracují žáci a učitelé 1. stupně ZŠ. Teoretická část se soustředí na typologii slovních úloh, fáze jejich řešení a řešitelské strategie. Dále je navržena klasifikace slovních úloh dle počtu řešení a typologie slovních úloh s více řešeními. Významnou část tvoří cíle, s jakými tento typ úlohy může být ve vyučování matematice zadáván a které se mění v závislosti na učiteli a jeho přístupu k výuce. Práce se také věnuje základní charakteristice vyučovacích stylů. Zvolený kvalitativní výzkum metodou pozorování a dotazníku umožňuje popsat práci učitelů se slovní úlohou s více řešeními a identifikovat prvky vyučovacích stylů, konkrétně transmisivního a konstruktivistického, které se v jednání učitelů projevují. Doplňkovou metodou je zvolena analýza vybraných učebnic z hlediska přítomnosti slovních úloh s více řešeními, která odhaluje, zda se takové úlohy v učebnicích vyskytují a s jakými úlohami učitelé a žáci mohou mít zkušenost. Výzkum ukázal, že vyučovací styl učitele se při práci se slovní úlohou s více řešeními projevuje v jeho instrukcích, ve formulaci otázek, kterými žáky usměrňuje, a v jeho...
Přístupy k vyučování matematice na 1. stupni ZŠ
Ždímalová, Eva ; Jirotková, Darina (vedoucí práce) ; Slezáková, Jana (oponent)
Přístupy k vyučování matematice na 1. stupni ZŠ Abstrakt: Tato práce se zabývá dvěma odlišnými přístupy k výuce matematiky na 1. stupni ZŠ, transmisivním přístupem a tzv. genetickým konstruktivismem. V teoretické části práce jsou popsány znaky těchto dvou přístupů. Cílem výzkumu bylo popsat přístup konkrétního učitele ve výuce matematiky. Pro naplnění tohoto cíle byla použita metoda pozorování a analýzy videozáznamů z výuky, doplněná rozhovory s učiteli. Po roce zkoumání pedagogické reality byla vybrána práce s chybou jako klíčový didaktický jev. Práce s chybou je zde analyzována z pohledu poznání a odstraňování chyby žákem. Součástí praktické části práce je také analýza autorčina vlastního vývoje ve výuce matematiky. Klíčová slova: Přístup k vyučování, metoda, technika, konstruktivistický přístup, transmisivní přístup, práce s chybou, individualizace, profesní rozvoj učitele
Kosinová a sinová věta na střední škole
Zenkl, David ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Kvasz, Ladislav (oponent)
Diplomová práce se zabývá konstruktivistickým přístupem k zavedení kosinové a sinové věty na střední škole. Cílem bylo vytvořit doporučení pro výukovou praxi charakteristické podnětným přístupem k výuce kosinové a sinové věty. Tento přístup vychází z dostupné literatury a staví na zkušenostech z vlastní výuky tohoto tématu. Podnětným přístupem je myšlen přístup, který je v souladu s principy konstruktivismu a klade důraz na vlastní aktivní poznávání žáků. Současné učebnice pro střední školy byly analyzovány z matematicko-didaktického hlediska s cílem popsat, jak je tematika zpracována v publikacích dostupných učitelům, a získat inspiraci pro vlastní přístup. Vlastní výukový přístup byl založen na teorii generických modelů a byl realizován v rámci výuky ve dvou třídách gymnázia. Data sebraná při výuce kosinové a sinové věty (tedy videozáznamy výuky, terénní zápisky z výuky a žákovské artefakty) byla analyzována kvalitativním způsobem. Práce podrobně popisuje průběh výuky s důrazem na klíčové fáze objevu obou vět. Je sledováno zapojení žáků v tomto procesu. Tam, kde výuka neprobíhala podle plánu, jsou uvedeny možné důvody a navrženy změny v plánu. V rámci výuky bylo ověřeno, že prezentovaný přístup k výuce tohoto tématu umožnil žákům objevit mnoho dílčích poznatků samostatně a poskytnul jim...
Nástroje pro budování vlastní edukační strategie
Pešinová, Karolína ; Jirotková, Darina (vedoucí práce) ; Hejný, Milan (oponent)
Nástroje pro budování vlastní edukační strategie Abstrakt: Cílem této diplomové práce je seznámit se s nástroji na popis edukačního stylu učitele, který byl navržen M. Hejným a jeho týmem. Ve své práci využívám diplomovou práci paní učitelky Gabriely Hlavaté, která popisuje vlastní posun od transmisivní ke konstruktivní výuce v hodinách matematiky. Posun je velmi pěkně zreflektován, proto jsem se rozhodla popsat její změnu pomocí parametrů edukačního stylu učitele. Dalším z bodů mé práce je sledování mého vlastního vývoje při výuce matematiky. Díky absolvované praxi jsem získala materiály, které společně s dvaceti parametry edukačního stylu učitele poslouží k analýze a popisu mého vlastního edukačního stylu. Zvolením tohoto tématu je zodpovídána otázka, zda lze pozorovat změny v mém edukačním stylu v hodinách matematiky. Snažím se zjistit, kde se stále mohu zlepšovat a kde jsem naopak na takové úrovni, že další posun už není nutný. Během práce si ujasňuji, zda jsem schopna zvládnout výuku pomocí metod vyučování orientovaných na budování schémat. Klíčová slova: edukační strategie, přesvědčení učitele, konstruktivistický přístup, transmisivní přístup, experimenty, analýza
Sbírka problémových úloh z algebry a geometrie
SIGMUNDOVÁ, Alexandra
Hlavním cílem bakalářské práce je vytvořit sbírku řešených příkladů na téma: "problémové úlohy z algebry a geometrie". Sbírka by měla sloužit žákům na druhém stupni základní školy a měla by pomoci při rozvoji logického myšlení pomocí tabulek, grafů nebo obrázků. Příklady jsou rozděleny do tří kapitol, které jsou ještě děleny abecedně do subkapitol.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.