Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vztah učitel a žák ve výuce náboženství a katechezi
Čermáková, Bronislava ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Kuźniar, Mariusz (oponent)
Diplomová práce "Vztah učitel a žák při výuce náboženství a katechezi" pojednává o některých aspektech vzájemných vztahů ve výuce náboženství a katechezi. V první části práce jsou popsány některé obecné rysy vztahu mezi učitelem a žákem z pohledu pedagogiky a psychologie a nastíněny některé etické aspekty tohoto vztahu. Druhá část práce se zabývá specifiky vztahů vznikajících ve výuce náboženství a v katechezi. Z obsahu a cíle katecheze (jímž je růst víry katechizovaných) a výuky náboženství (vytvoření zralého a odpovědného vztahu k víře a křesťanství) vyplývá, že vztah mezi učitelem a žákem je mnohem bližší a osobnější než při výuce běžných předmětů. Tento vztah by měl být založen především na vzájemné úctě a důvěře. Tato blízkost se může stát zdrojem vzájemného obohacení, ale také s sebou přináší významné riziko selhání a zneužití. Tyto škody mají vážné důsledky pro rozvoj osobnosti katechizovaného, jeho vztahu k sobě, ke světu i k Bohu. Odpovědnost v takových případech je vždy na straně katechety (učitele). Zdravý vztah mezi subjekty katecheze předpokládá vysokou úroveň osobní zralosti katechety. Cestou minimalizace rizik není rezignace na blízkost a hloubku vzájemných vztahů v katechezi, ale spíše je důležité se zaměřit na správnou formaci katechetů, která zahrnuje rozpoznání povolání a přípravu...
Oligokatecheze. Teorie a praxe
Świerczková, Agnieszka ; Kuźniar, Mariusz (vedoucí práce) ; Eliáš, Vojtěch (oponent)
Diplomová práce s názvem "Oligokatecheze. Teorie a praxe" zkoumá metody výuky náboženství mentálně postižených osob. Výzkum se zaměřuje na prezentaci teoretických a praktických metod, zavedených D, Juchą, J. Madeją, D.Doroszewką, a dalšími významní polskými katechety. Teoretická část práce, kromě systematicky zpracované terminologie se zabývá i samotným obsahem a hlavním cílem speciální katecheze. Dále pak uvádí výklad o důstojnosti člověka, jak jej můžeme nalézt v některých církevních dokumentech. V neposlední řadě upozorňuje na důležitou roli rodiny, farnosti a katechety. Praktická část je inspirovaná metodami B.Janosz, jsou zde uplatněné, jak kreativní a nové výukové materiály, tak nové komunikační prostředky, které motivují mentálně postižené děti k aktivní účastí na hodinách speciální katecheze. Autorka této práce dospěla k závěru, že i těm nejslabším musíme nabídnout odpovídající katechezi, neboť každá lidská bytost, jakkoliv omezená, je schopná růstu k svátosti. Tyto osoby cítí potřebu a mají právo na život ve víře. Potřeba oligokatecheze je tedy nezpochybnitelná.
Katechetická práce s dětmi v Královehradecké diecézi CČSH
Klásková, Františka ; Bravená, Noemi (vedoucí práce) ; Tonzarová, Hana (oponent)
RESUMÉ Tato diplomová práce se věnuje tématu katechetické práce s dětmi v Církvi československé husitské. Po uvedení do souvislostí líčí toto téma ze dvou úhlů pohledu. Nejprve se věnuje teoretické části katechetiky, která popisuje, jak má katecheze dětí teoreticky probíhat. Poté ukazuje, jak doopravdy probíhá v Královéhradecké diecézi CČSH. Tyto dvě části jsou shodně rozděleny do tří úseků. Porovnáním těchto úseků jsem dospěla k závěru, že ve fundamentální katechetice se praxe s teorií shoduje. Ve formální katechetice si v základních bodech též odpovídá, ale praxe zde spíše může inspirovat teorii, než aby teorie inspirovala praxi. V materiální části dochází k největším rozporům, a to především v oblasti materiálů, které CČSH (ne)nabízí. Neshoda v této materiální části katechetiky je zásadní, a pokud nedojde opět ke shodě, nemohou být vyřešeny problémy, se kterými se praxe potýká.
Katechetická práce s dětmi v Královehradecké diecézi CČSH
Klásková, Františka ; Bravená, Noemi (vedoucí práce) ; Tonzarová, Hana (oponent)
RESUMÉ Tato diplomová práce se věnuje tématu katechetické práce s dětmi v Církvi československé husitské. Po uvedení do souvislostí líčí toto téma ze dvou úhlů pohledu. Nejprve se věnuje teoretické části katechetiky, která popisuje, jak má katecheze dětí teoreticky probíhat. Poté ukazuje, jak doopravdy probíhá v Královéhradecké diecézi CČSH. Tyto dvě části jsou shodně rozděleny do tří úseků. Porovnáním těchto úseků jsem dospěla k závěru, že ve fundamentální katechetice se praxe s teorií shoduje. Ve formální katechetice si v základních bodech též odpovídá, ale praxe zde spíše může inspirovat teorii, než aby teorie inspirovala praxi. V materiální části dochází k největším rozporům, a to především v oblasti materiálů, které CČSH (ne)nabízí. Neshoda v této materiální části katechetiky je zásadní, a pokud nedojde opět ke shodě, nemohou být vyřešeny problémy, se kterými se praxe potýká.
Oligokatecheze. Teorie a praxe
Świerczková, Agnieszka ; Kuźniar, Mariusz (vedoucí práce) ; Eliáš, Vojtěch (oponent)
Diplomová práce s názvem "Oligokatecheze. Teorie a praxe" zkoumá metody výuky náboženství mentálně postižených osob. Výzkum se zaměřuje na prezentaci teoretických a praktických metod, zavedených D, Juchą, J. Madeją, D.Doroszewką, a dalšími významní polskými katechety. Teoretická část práce, kromě systematicky zpracované terminologie se zabývá i samotným obsahem a hlavním cílem speciální katecheze. Dále pak uvádí výklad o důstojnosti člověka, jak jej můžeme nalézt v některých církevních dokumentech. V neposlední řadě upozorňuje na důležitou roli rodiny, farnosti a katechety. Praktická část je inspirovaná metodami B.Janosz, jsou zde uplatněné, jak kreativní a nové výukové materiály, tak nové komunikační prostředky, které motivují mentálně postižené děti k aktivní účastí na hodinách speciální katecheze. Autorka této práce dospěla k závěru, že i těm nejslabším musíme nabídnout odpovídající katechezi, neboť každá lidská bytost, jakkoliv omezená, je schopná růstu k svátosti. Tyto osoby cítí potřebu a mají právo na život ve víře. Potřeba oligokatecheze je tedy nezpochybnitelná.
Vztah učitel a žák ve výuce náboženství a katechezi
Čermáková, Bronislava ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Kuźniar, Mariusz (oponent)
Diplomová práce "Vztah učitel a žák při výuce náboženství a katechezi" pojednává o některých aspektech vzájemných vztahů ve výuce náboženství a katechezi. V první části práce jsou popsány některé obecné rysy vztahu mezi učitelem a žákem z pohledu pedagogiky a psychologie a nastíněny některé etické aspekty tohoto vztahu. Druhá část práce se zabývá specifiky vztahů vznikajících ve výuce náboženství a v katechezi. Z obsahu a cíle katecheze (jímž je růst víry katechizovaných) a výuky náboženství (vytvoření zralého a odpovědného vztahu k víře a křesťanství) vyplývá, že vztah mezi učitelem a žákem je mnohem bližší a osobnější než při výuce běžných předmětů. Tento vztah by měl být založen především na vzájemné úctě a důvěře. Tato blízkost se může stát zdrojem vzájemného obohacení, ale také s sebou přináší významné riziko selhání a zneužití. Tyto škody mají vážné důsledky pro rozvoj osobnosti katechizovaného, jeho vztahu k sobě, ke světu i k Bohu. Odpovědnost v takových případech je vždy na straně katechety (učitele). Zdravý vztah mezi subjekty katecheze předpokládá vysokou úroveň osobní zralosti katechety. Cestou minimalizace rizik není rezignace na blízkost a hloubku vzájemných vztahů v katechezi, ale spíše je důležité se zaměřit na správnou formaci katechetů, která zahrnuje rozpoznání povolání a přípravu...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.