|
Návrh ložisek turbodmychadla pro nízkoviskózní oleje
Plánka, Jakub ; Dlugoš, Jozef (oponent) ; Novotný, Pavel (vedoucí práce)
První část této diplomové práce obsahuje charakteristiku kluzných ložisek, jejich funkci a způsoby mazání. Dále popisuje chování rotoru turbodmychadla a jevy doprovázející pohyb rotoru. V další části se zabývá výpočtovými a experimentálními metodami pro ověření návrhu kluzného ložiska. Praktická část je zaměřena na ověření původního návrhu kluzných ložisek a vytvoření nového návrhu ložisek společně s rotorem za použití MBS. V druhé části je vypracován a analyzován nový návrh a to včetně výkresové dokumentace.
|
|
Experimentální studium nestabilit mazacího filmu kluzného ložiska
Stifter, Jan ; Polach, Pavel (oponent) ; Omasta, Milan (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá experimentálním studiem nestabilit vyvolaných mazivem, které se vyskytují u rotorů uložených v kluzných ložiskách. V práci je čtenář nejprve obeznámen s vlastními nestabilitami víření a tlučení oleje. Následně jsou popsány optické pozorovací metody a různá experimentální zařízení. Poté jsou popsány modifikace experimentálního zařízení, na kterém byla prováděna měření. Nakonec jsou prezentovány výsledky ukazující vliv vnějších podmínek na výskyt nestabilit.
|
|
Snižování tření cílenou modifikací povrchů
Mauer, Milan ; Čermák, Jan (oponent) ; Šperka, Petr (vedoucí práce)
Cílem této diplomové práce je experimentálně objasnit spojitosti mezi třením vzorku s cíleně modifikovaným povrchem a optickým pozorováním plochy kluzného kontaktu. Práce se zaměřuje na konfiguraci kluzného ložiska, čehož je u tribometru block-on-ring dosaženo nahrazením bloku kruhovou safírovou úsečí. Pro pozorování formování mazacího filmu je na použitý tribometr implementována metoda optické interferometrie a fluorescence. Tyto úpravy umožňují zkoumat vliv texturovaného povrchu na součinitel tření a tloušťku filmu maziva. Ve smíšeném režimu způsobují textury výrazné navýšení hodnot tření a snížení tloušťky filmu maziva. Negativní vliv vtisků narůstá se zvyšující se velikostí radiálního zatížení. V hydrodynamickém režimu mají textury nižší negativní vliv na výsledné hodnoty, než tomu je ve smíšeném režimu. Změny jsou zde závislé na velikosti radiálního zatížení a viskozitě použitého maziva. V daném režimu není pozorován vznik kavitace a vliv texturovaného povrchu neodpovídá teoretickým předpokladům, což se projevuje nižší tloušťkou maziva a vyšším třením.
|
| |
|
Experimentální studium nestabilit mazacího filmu kluzného ložiska
Stifter, Jan ; Polach, Pavel (oponent) ; Omasta, Milan (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá experimentálním studiem nestabilit vyvolaných mazivem, které se vyskytují u rotorů uložených v kluzných ložiskách. V práci je čtenář nejprve obeznámen s vlastními nestabilitami víření a tlučení oleje. Následně jsou popsány optické pozorovací metody a různá experimentální zařízení. Poté jsou popsány modifikace experimentálního zařízení, na kterém byla prováděna měření. Nakonec jsou prezentovány výsledky ukazující vliv vnějších podmínek na výskyt nestabilit.
|
|
Snižování tření cílenou modifikací povrchů
Mauer, Milan ; Čermák, Jan (oponent) ; Šperka, Petr (vedoucí práce)
Cílem této diplomové práce je experimentálně objasnit spojitosti mezi třením vzorku s cíleně modifikovaným povrchem a optickým pozorováním plochy kluzného kontaktu. Práce se zaměřuje na konfiguraci kluzného ložiska, čehož je u tribometru block-on-ring dosaženo nahrazením bloku kruhovou safírovou úsečí. Pro pozorování formování mazacího filmu je na použitý tribometr implementována metoda optické interferometrie a fluorescence. Tyto úpravy umožňují zkoumat vliv texturovaného povrchu na součinitel tření a tloušťku filmu maziva. Ve smíšeném režimu způsobují textury výrazné navýšení hodnot tření a snížení tloušťky filmu maziva. Negativní vliv vtisků narůstá se zvyšující se velikostí radiálního zatížení. V hydrodynamickém režimu mají textury nižší negativní vliv na výsledné hodnoty, než tomu je ve smíšeném režimu. Změny jsou zde závislé na velikosti radiálního zatížení a viskozitě použitého maziva. V daném režimu není pozorován vznik kavitace a vliv texturovaného povrchu neodpovídá teoretickým předpokladům, což se projevuje nižší tloušťkou maziva a vyšším třením.
|
| |
|
Návrh ložisek turbodmychadla pro nízkoviskózní oleje
Plánka, Jakub ; Dlugoš, Jozef (oponent) ; Novotný, Pavel (vedoucí práce)
První část této diplomové práce obsahuje charakteristiku kluzných ložisek, jejich funkci a způsoby mazání. Dále popisuje chování rotoru turbodmychadla a jevy doprovázející pohyb rotoru. V další části se zabývá výpočtovými a experimentálními metodami pro ověření návrhu kluzného ložiska. Praktická část je zaměřena na ověření původního návrhu kluzných ložisek a vytvoření nového návrhu ložisek společně s rotorem za použití MBS. V druhé části je vypracován a analyzován nový návrh a to včetně výkresové dokumentace.
|
|
Konstrukce zařízení pro testování kluzných ložisek spalovacích motorů
Bedeč, Csaba ; Repka, Martin (oponent) ; Omasta, Milan (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá konstrukčním návrhem testovacího zařízení kluzných ložisek spalovacích motorů pro dynamické a statické zatěžování. V první části se zabývá analýzou geometrie, materiálů a možnými selháními těchto ložisek a analýzou několika existujících zařízení. V další části je navrhnuto několik variant důležitých prvků stroje a z vybraných je sestaven finální konstrukční návrh. V poslední části pojednává možné selhání stroje a jejími nápravami. Součástí je kompletní výkresová dokumentace připravená pro výrobu a konstrukční zpráva.
|