Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Práce se školním vzdělávacím programem a výuka zeměpisu na základních školách
KALINA, Matyáš
Rok 2007 znamenal pro české vzdělávání přechod na dvoustupňový systém vzdělávacích dokumentů, jež mnozí označovali za revoluci. Dodnes je však patrné, že pro řadu škol a učitelů tato změna proběhla pouze na papíře, což negativně ovlivňuje i výuku zeměpisu. Tato práce umožňuje nahlédnout do problematiky práce s ŠVP a výuky zeměpisu pohledem učitelů základních škol. Teoretická část se věnuje historii i současnému systému vzdělávacích dokumentů České republiky. Dále je nastíněna i teorie výuky zeměpisu. V praktické části byly vedeny polostrukturované rozhovory s 21 učiteli zeměpisu, které umožnily prohloubit porozumění o výuce zeměpisu a práci s ŠVP. Vzhledem k malému rozsahu šetření nelze výsledky považovat za reprezentativní, i přes to práce do určité míry potvrdila formálnost školních vzdělávacích dokumentů. Práce učitelů a škol s ŠVP zůstává v mnoha případech značně povrchová. Charakter výuky zeměpisu dosahuje značných rozdílů mezi učiteli, české školství je značně diferencované. Šetření také poukázalo na slabou pozici sociální geografie a terénní výuky ve výuce zeměpisu na základních školách. Polostrukturované rozhovory obsahovaly celkem 18 segmentů, 9 o práci s ŠVP a 9 o vybraných segmentech výuky zeměpisu.
Cestopisy a cestopisná literatura ve výuce zeměpisu na druhém stupni ZŠ
MENHARDOVÁ, Eva
Cestopisy ve výuce hrají velkou roli již mnoho desítek let. I přesto, že původně velmi využívaná cestopisná literatura nyní ustupuje do pozadí, neznamená to, že se cestopisy z výuky vytrácí. Na výsluní se dostávají jejich nové formy a vyučující je často využívají více než kdykoli dříve. Tato bakalářská práce si klade za cíl představit význam cestopisů ve výuce zeměpisu a zjistit jejich postavení v oblasti moderních trendů a problémů dnešního geografického vzdělávání. Pomocí hloubkového rozhovoru s vyučujícími zeměpisu na základních školách zjišťuje a popisuje jejich pohled na řešenou problematiku. Výsledky syntetizuje a snaží se je provázat se zjištěnými aspekty problematiky geografického vzdělávání. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a analytickou. Teoretická část se věnuje seznámení s moderními trendy ve výuce na základních školách, moderním trendům ve výuce zeměpisu a cestopisům samotným. Následně je popsána metodika výzkumu se zpracováním dat. Analytická část je zaměřena na interpretaci zjištěných výsledků a jejich syntézu. V závěru práce jsou zjištěné výsledky shrnuty a propojeny s teoretickými východisky.
MULTIMEDIÁLNÍ POMŮCKA PRO VÝUKU MÍSTNÍHO REGIONU VOTIC NA DRUHÉM STUPNI ZÁKLADNÍ ŠKOLY
VEVERKOVÁ, Natálie
Předložená diplomová práce se zabývá tvorbou multimediální pomůcky pro výuku místního regionu Votic na 2. stupni základní školy. Místní region by měl být nedílnou součástí dnešní výuky, stejně jako moderní technologie. Práce obě tato témata spojuje. V teoreticko-metodologických východiscích se zabývá konceptem regionu, učebními pomůckami a jejich moderními formami ve výuce, následně řeší geografickou charakteristiku obce Votice, metodiku tvorby Multimediální pomůcky pro výuku místního regionu Votic a na závěr představuje samotnou pomůcku, jejíž hlavní část je vytvořena v online podobě pomocí aplikace Weby Google a je dostupná na adrese https://sites.google.com/view/poznej-votice/menu.
Náměty do výuky geografie náboženství na 2. stupni základní školy se zaměřením na nadoborové kompetence
TOMKOVÁ, Jaroslava
Diplomová práce se zabývá náměty do výuky geografie náboženství na 2. stupni základní školy. Cílem práce je vytvoření vlastního výukového materiálu zaměřeného na geografii náboženství, který bude v žácích rozvíjet klíčové (nadoborové) kompetence vyplývající z mezioborových vazeb. Teoretická část je věnována klasifikaci výukových metod a jejich charakteristice. Dále je problematika geografie náboženství zasazena do kontextu RVP ZV a sledována na vybraných školách. Z hlediska daného tématu je také věnována pozornost didaktickému zhodnocení učebnic zeměpisu pro 2. stupeň základních škol s aktuální doložkou MŠMT. V samotném závěru diplomové práce se nachází návrh vlastního výukového materiálu ve formě různých aktivit, které žákům zajímavou formou přiblíží danou problematiku.
Etické aspekty výuky zeměpisu - Výchova k hodnotám v hodinách středoškolského zeměpisu
Kopáčová, Hana ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Řezníčková, Dana (oponent)
Předložená práce zkoumá etické aspekty výuky geografie na střední škole. Pozornost je zaměřena na hodnocení, které je jak integrální součástí výuky geografie, tak etiky. Práce vysvětluje postupně pojmy charakter a svědomí a předkládá teorii morálního vývoje žáků podle Lawrence Kohlberga. Dále přináší metodiku práce s hodnotami ve výuce geografie podle Lamberta a Balderstona. Metodika je rozdělena na pět hlavních přístupových cest. Zaprvé, vštěpování hodnot, zadruhé, analyzování hodnot, zatřetí, morální uvažování, za čtvrté, ujasňování si (vlastních) hodnot a za páté, učení se jednání. Ve třetí kapitole práce předkládá analýzu hodnot obsažených ve Školském zákoně, Bílé knize a především v RVP G, tedy hodnot, které jsou pro výuku na střední škole závazné. V další kapitole práce vyhodnocuje dotazník, který zjišťoval, která geografická témata středoškolští učitelé považují za eticky citlivá. Nejvyšší etická citlivost byla zjištěna u rasového složení populace, migrace, náboženství, politického uspořádání světa a kácení tropických deštných lesů. Byly zjištěny rozdíly v hodnocení etické citlivosti mezi muži a ženami a mezi studenty učitelství a učiteli z praxe. Syntézou všeho výše zmíněného jsou konkrétní návrhy výukových hodin geografie. Jejich hlavním cílem je rozvíjet morální hodnocení a charakter...
Náměty do výuky zeměpisu na 2. stupni základní školy se zaměřením na nadoborové kompetence
SLEPIČKOVÁ, Markéta
Diplomová práce navrhuje metody a formy výuky zeměpisu na 2. stupni základních škol zaměřené na nadoborové téma kvality života. Tématy předložených námětů do výuky je vliv životního prostředí na kvalitu života obyvatel, rozdíl mezi kvalitou života ve venkovském a městském prostoru, vlastní chápání pojmu kvality života žáky a kvalita života seniorů. Problematika kvality života je zasazena do kontextu RVP ZV a ŠVP Základní školy pod Svatou Horou v Příbrami. Práce obsahuje didaktické zhodnocení vybraných učebnic zeměpisu pro 2. stupeň základní školy z hlediska daného tématu. Na základě prostudované literatury jsou zpracována teoretická východiska práce, která souvisí s tématy didaktika, mezipředmětové vazby, nadoborové (klíčové) kompetence, formy a metody výuky. Výzkum zaměřený na zjišťování kompetencí k řešení problému u žáků na příkladu tématu kvality života je realizovaný formou dotazníkového šetření mezi 28 žáky a 11 učiteli.
Využití powerpointových prezentací v hodinách zeměpisu
Mrázová, Marcela ; Marada, Miroslav (vedoucí práce) ; Jelen, Libor (oponent)
Tato diplomová práce studuje využití powerpointových prezentací ve výuce zeměpisu, především z hlediska vlivu vizualizované látky na efektivitu výuky. Na teoretickou část navazuje dotazníkové šetření monitorující současný stav na českých školách. Šetření bylo provedeno na vzorku 62 učitelích a 283 studentech zeměpisu. Zjišťovala jsem, zda jsou uživateli počítače, jejich subjektivní názory a zkušenosti s používáním powerpointových prezentací ve výuce, technické zázemí českých škol a zda je zde vůbec možné využívat audio-vizuální techniku ve výuce. Také jsem zkoumala, jaké metody výuky preferují studenti a zda jim vyhovuje výuka s powerpointovými prezentacemi. Bylo zjištěno, že učitelé i studenti jsou ve většině běžnými uživateli počítače. Powerpointové prezentace jsou ve výuce používány. Učiteli i studenty je používání powerpointových prezentací ve výuce hodnoceno spíše pozitivně. Nejoblíbenější metodou u studentů je výklad, což koresponduje s nejběžnějším využitím powerpointových prezentací ve výuce. Druhá část práce zahrnuje kvalitativní výzkum zaměřený na efektivitu používání powerpointových prezentací ve výuce zeměpisu. V paralelních třídách bylo vyloženo učivo, které bylo (nebo jeho část) v jedné třídě vizualizováno pomocí powerpointové prezentace, ve druhé analogovým způsobem (např....
VYUŽITÍ PŘÍRODNÍCH A HISTORICKÝCH ZAJÍMAVOSTÍ ČESKOKRUMLOVSKA VE VÝUCE NA 1. STUPNI ZŠ
KMOCHOVÁ, Eliška
Tématem diplomové práce je Využití přírodních a historických zajímavostí Českokrumlovska ve výuce na 1.stupni ZŠ. Diplomová práce vychází z Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, a to ze vzdělávací oblasti ?Člověk a jeho svět?, z tématických okruhů ?Místo, kde ţijeme? a ?Lidé a čas?. Teoretickou část práce tvoří vymezení území okresu Český Krumlov, jeho fyzicko ? geografická a socio ? ekonomická charakteristika, historický vývoj území a některé vlastivědné zajímavosti nacházející se na řešeném území. První polovina praktické části se opírá o získané vědomosti z předchozích částí, shrnuje všeobecné informace přizpůsobené pro využití ve výuce na 1.stupni ZŠ týkající se Českokrumlovska do učebních a pracovních listů. Další polovinu praktické části tvoří návrhy projektů pro využití na 1.stupni ZŠ. Součástí práce je analýza didaktických koncepcí, která byla provedena formou dotazování na několika základních školách na Českokrumlovsku.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.