Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Porovnání pojetí didaktického prostředí u Ericha Wittmanna a v Genetickém konstruktivismu
Tuška, Jan ; Kvasz, Ladislav (vedoucí práce) ; Vondrová, Naďa (oponent)
Cílem obsahu práce je především srovnání pojetí didaktického prostředí mezi německým didaktikem matematiky Erichem Wittmannem a směrem nazývaným genetický konstruktivismus. Erichu Wittmannovi je věnována větší část práce a čtenář si zde může vytvořit celistvou představu o jeho přístupu k výuce matematiky. Oba přístupy jsou nejprve teoreticky popsány z různých úhlů a následně demonstrovány na příkladech z příruček učitelů a učebnic s didaktickým komentářem. Metodikou v práci užitou bylo nejprve prostudování teoretických materiálů obou pojetí a následné vyhledání relevantních příkladů, kde jsou patrné aplikace teoretických myšlenek analyzovaných autorů. Užity jsou příklady úloh z prvního a druhého stupně základní školy. V další části práce jsou oba přístupy porovnány vedle sebe s užitím relevantních citací v otázkách komunikace ve třídě, užití nástrojů ve výuce, roli učitele, užití prostředí pro výuku matematiky a otázce genetického principu. V tomto porovnání diplomová práce ukazuje, že obě pojetí didaktického prostředí mají mnoho společných znaků - ty jsou vyjmenovány a okomentovány a v závěru práce shrnuty. Jako výrazný element Wittmannovy didaktiky se ukázalo využití nástrojů ve výuce a využívání didaktických prostředí pro výuku. Jedním ze závěrů je také identifikace Wittmanna jako genetického...
Matematická prostředí Bludiště a Cyklostezky u žáků 1. stupně ZŠ
Bartoňová, Jana ; Slezáková, Jana (vedoucí práce) ; Kloboučková, Jaroslava (oponent)
Diplomová práce pojednává o matematických prostředích Bludiště a Cyklostezky. V úvodní části se zabývá vymezením dvou protipólních edukačních stylů, a to transmisivního a konstruktivistického. V rámci konstruktivistického edukačního stylu se dále zaměřuje na vyučování orientované na budování schémat a vymezení jeho zásad pro výuku matematiky podle Hejného metody. Také seznamuje s novým termínem genetický konstruktivismus, jehož autor prokazuje ukotvenost matematiky Hejného a jeho didaktických prostředí v dávné historii. Práce odpovídá na otázku, proč prostředí Bludiště a Cyklostezky patří do výuky matematiky, a tedy na jakém matematickém základě stojí. Proto poskytuje nahlédnutí do základů teorie grafů. Zaměřuje se na historické hledisko pojmů bludiště a cyklostezka a mapuje v Hejného učebnicích matematiky úlohy z prostředí Bludiště a Cyklostezky. Cílem výzkumné části je rozšíření zásobárny úloh z těchto dvou prostředí, zmapování řešitelských strategií žáků a nalezení efektivních výukových metod v souladu s vyučováním orientovaným na budování schémat, což bylo zkoumáno v rámci sedmi experimentů. V závěru práce je představena didaktická hra, jenž je zaměřena na úlohy z prostředí Bludiště a Cyklostezky. KLÍČOVÁ SLOVA matematická prostředí Bludiště a Cyklostezky, konstruktivismus, vyučování...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.