Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Model výdajové strany rozpočtu Evropské unie implikovaný z principů teorie fiskálního federalismu
Plaga, Robert
Cílem disertační práce je navrhnout úpravy objemu a struktury rozpočtu EU tak, aby výsledný evropský rozpočet vycházel ze základních principů teorie fiskálního federalismu a poznatků teorie optimálních měnových oblastí pro vyrovnání se s asymetrickými hospodářskými šoky. K rozhodování o zařazení či vyřazení jednotlivých výdajových kategorií byla autorem stanovena čtyři alokační ekonomická kritéria, vycházející ze základních principů teorie fiskálního federalismu. V oblasti realizace redistribuční a stabilizační funkce veřejných financí byly v rozhodování zohledněny také poznatky teorie optimálních měnových oblastí pro vyrovnání se s asymetrickými hospodářskými šoky. S využitím ekonomických kritérií vycházejících ze základních principů teorie fiskálního federalismu a na základě analýzy výdajové struktury současného rozpočtu EU tak autor doporučuje úpravu rozpočtu EU. Konkrétně by mělo dojít k zařazení výdajů na národní obranu do společného rozpočtu v rozsahu 0,50 % HDP EU-27, posílení objemu "evropských" výdajů na vědu, výzkum a vývoj na 0,40 % HDP EU-27. Dále návrh počítá se zachováním výdajů na projekty dopravních sítí evropského významu (0,17 % HDP), rovněž tak s výdajovými položkami do oblasti zahraničních vztahů (0,067 % HDP), zajištění vnitřní bezpečnosti a justice (0,084 % HDP). Administrativní náklady jsou v modelu kalkulovány jako 6 % z ostatních položek rozpočtu. Ve vztahu k funkci redistribuční autor navrhuje zrušení evropské dimenze společné zemědělské politiky a koncentraci výdajů politiky hospodářské a sociální soudržnosti (0,50 % HDP EU-27) pouze na podporu hospodářsky slabších regionů. Velký význam je v modelu rozpočtu EU přisuzován naplňování stabilizační funkce veřejných financí prostřednictvím stabilizačního mechanismu, který má podobu centralizovaného systému podpor v nezaměstnanosti o objemu 1,25 % HDP EU-27. Současně by tato specifická součást společného rozpočtu mohla sloužit jako nástroj, který bude fungovat asymetricky, a bude tak v dobách ekonomického růstu vytvářet rezervy, které budou moci být využity v době hospodářského poklesu. Celková výše výdajů, soustředěných v navrhovanému modelu rozpočtu EU, je kalkulována na 3,15 % HDP EU-27.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.